logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V90 II

Niet meer zo groot als vroeger

Volvo V90 - D5 Cross Country

De V90 is Volvo’s grootste stationwagon, maar hij is niet meer zo groot als Volvo's stationwagons van weleer. Hij is er ook als Volvo V90 Cross Country en staat dan wat hoger op de pootjes. We testen deze versie met D5 dieselmotor.

Conclusie

Die-hard Volvo-adepten roemen de Zweedse stationwagons wegens het enorme ruimteaanbod. Ook deze V90 Cross Country biedt flink wat ruimte, maar het is niet meer zo indrukwekkend als in het verleden het geval was. Dat komt vooral door de vormgeving en de schuine achterste raamstijlen. Hadden die rechtop gestaan dan had je nog meer bagageruimte, maar was de vormgeving niet zo dynamisch geweest.

Type auto en prijs

De V90 van Volvo is een forse stationwagon die concurreert met auto’s zoals de BMW 5-serie Touring, Mercedes-Benz E-klasse en Audi A6 Avant. Was de Volvo in dit rijtje vroeger het wat anonieme alternatief, deze huidige V90 is juist behoorlijk opvallend van vorm. Kies je voor de hier geteste Cross Country versie dan val je helemaal op. De auto staat hoger op de poten en heeft vierwielaandrijving, wat hem een ruiger voorkomen geeft. Let wel, deze V90 is gewoon bedoeld voor op het asfalt en niet voor in ruig terrein. Maar vooruit, een paardentrailer over een modderig en met grote stenen bezaaid pad naar de manege rijden, daar is ie wel geschikt voor met zijn wat grotere bodemvrijheid en vierwielaandrijving. De auto is leverbaar met T5 en T6 benzinemotor en met D4 en D5 dieselkrachtbron. De testauto is uitgerust met de D5 diesel, goed voor 235 pk. Het is een viercilinder met een turbo, die is gekoppeld aan een achttraps automaat. Prijzen beginnen bij € 64.195 en lopen vlotjes op tot over de 80 mille voor de Cross Country T6 AWD Pro. De testauto is een V90 Cross Country D5 AWD Geartronic Pro. Die heeft een basisprijs van € 77.995 maar door een aantal opties en pakketten komt hij uiteindelijk op een torenhoge € 99.800.

Hoe rijdt de Volvo V90 D5 Cross Country

Standaard is de V90 Cross Country uitgevoerd met een conventionele vering- en demping, maar de testauto heeft geavanceerde luchtvering met diverse rijstanden. Kost twee mille extra maar is zeer aan te raden, het verandert de Volvo V90 in een heerlijk luxe reislimousine die onder alle omstandigheden rustig aanvoelt. De diverse rijstanden maken inderdaad een voelbaar verschil, maar al snel kom je tot de conclusie dat je het systeem het beste gewoon in comfort kan laten staan. Een andere extra op de testauto zijn de enorme 20-inch wielen. Normaal gesproken doet zo’n grote wielmaat afbreuk aan het rijcomfort - de banden hebben dan een lagere wang waardoor ze minder bijdragen aan het veercomfort - maar in combinatie met de luchtvering merk je er in dit geval niks negatiefs van. En die grote wielen doe veel goeds voor het algehele uiterlijk. Maar goed, het kost ook weer 900 euro extra. De besturing van de Volvo V90- Cross Country is nogal gevoelloos. Je voelt niet zo goed wat er zich onder de voorwielen allemaal afspeelt. Het zicht rondom is matig. De fikse raamstijlen nemen vooral schuin naar achteren nogal wat zicht weg.

De Volvo V90 D5 Cross Country van binnen

Laten we beginnen bij het bagageruim, want daarom koop je per slot van rekening een stationwagon. Welnu, de V90 Cross Country biedt minimaal 560 en maximaal 1526 liter laadruimte. Das flink, maar zeker niet spectaculair. Een goed vergelijkbare auto als een Mercedes-Benz E 220D 4-Matic All Terrain biedt aanmerkelijk meer bagageruimte; 640 liter met de achterbank op zijn plek en liefst 1.820 liter met alles plat! En ook deze auto heeft een extra stoer uiterlijk en vierwielaandrijving. De kofferruimte van de V90 is wel heel handig in het gebruik. Zo kun je de achterbank vanuit de laadruimte elektrisch neerklappen en vind je in de bagagevloer een opklapbaar schot om jouw boodschappentassen aan te bevestigen. Vallen ze tenminste niet meer om. Nog zo’n fraaie vondst is het pakketje veiligheidsvesten onder de vloermatten, voor elke inzittende is er eentje. Zowel voor- als achterin is meer dan genoeg ruimte voor hoofd en benen. Waar deze Volvo op scoort is z’n ergonomie. Dankzij een zeer goed bruikbaar infotainmentscherm zijn tal van functies eenvoudig te bedienen. Je kunt naar links en naar rechts swipen en met een simpele druktoets kom je altijd in het hoofdmenu. Heel gebruiksvriendelijk allemaal. Ook fijn: de radio bedien je gewoon met knoppen en een grote draaiknop voor het volume. Op het stuurwiel vind je ook de nodige bedieningen. Het instrumentarium is een digitale weergave, waardoor je de kaart van de navigatie tussen de meters kunt projecteren als je dat wilt. Werkt heel fijn, wat ook geldt voor het head-up display dat belangrijke gegevens (snelheid, navigatie) in de voorruit projecteert. Zo moet het!

De Volvo V90 D5 Cross Country en het milieu

De D5 dieselmotor heeft een C-label.Tijdens onze testweek haalden we een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,3. Niet eens zo heel verkeerd voor een auto met een leeggewicht van 1.781 kilogram.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.