logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 7-Serie VI (G11)

Trainingspak in de kast

BMW - 740Li

De BMW 7 Serie was altijd de sportiefste van de luxe zakenauto’s, maar met de komst van de zevende generatie heeft zijn trainingspak plaatsgemaakt voor een indrukwekkend maatkostuum.

Conclusie

De BMW 7 Serie is niet alleen het topmodel van de Beierse autofabrikant, de limousine prijkt ook bovenaan zijn segment. De Duitsers zijn er met behulp van een serie indrukwekkende nieuwe technologieën in geslaagd om een directiewagen neer te zetten die zowel uitgesproken sportief als buitengewoon comfortabel kan zijn. Bij de concurrentie moet je vooralsnog uit een van die kwaliteiten kiezen.

Type auto en prijs

Hoeveel sportieve iconen ze ook in de showroom mogen hebben staan, het onbetwiste vlaggenschip van het BMW-modellengamma blijft nog altijd de 7 Serie. In de zomer van 2015 trokken de Duitsers het doek van alweer de zevende generatie. De ‘captains of industry’ kunnen zich verheugen op een directiewagen die van alle gemakken is voorzien. Er debuteren zelfs een aantal heuse wereldprimeurs in de luxe BMW, waardoor de 7 Serie net zo goed aanspraak maakt op de titel ‘technologiedrager’ als zijn grote rivaal de Mercedes S-Klasse. Het onderstel is dusdanig geavanceerd, dat het met behulp van een stereo-camera en het navigatiesysteem de rijbeleving zo comfortabel mogelijk maakt. Verder kun je de auto in- en uit parkeren zonder dat je achter het stuur zit en bedien je het infotainmentsysteem voortaan met gebaren in plaats van knoppen. Dan mag de Mercedes wel een klein beetje goedkoper zijn (prijzen beginnen bij net geen 92 mille), maar zijn Beierse rivaal heeft momenteel de grootste ‘hebbeding’-factor. De Audi A8 zien we alleen op papier als een alternatief. Die limousine is (nog) duurder en niet leverbaar als hybride. De S-Klasse en de 7 Serie zijn dat allebei wel.

Hoe rijdt de BMW 740Li

Het sportieve DNA van BMW lijkt onmogelijk te combineren met de weelde van een directiewagen. De Duitsers kwamen altijd een heel eind, maar de 7 Serie bleef toch een beetje een trainingspak te midden van de maatkostuums. Een week met een verlengde, fluisterstille maar desondanks 326 pk sterke 740Li leert ons dat de grote BMW voortaan onberispelijk gekleed gaat, met dank aan wat de Duitsers ‘Executive Drive Pro’ noemen. Die benaming slaat op het adaptieve onderstel, dat voorkomt dat de limousine overhelt in bochten en oneffenheden haast onopgemerkt weg werkt. Een stereo-camera achter de binnenspiegel scant het wegdek af op onwelkome zaken als ribbels en verkeersdrempels en speelt zulke informatie door aan de luchtvering, die het asfalt zoveel mogelijk voor je glad strijkt. Zo neemt de 7 Serie wel meer zaken uit handen waarvan je niet eens wist dat je daar behoefte aan had. Naast een comfortabele-, sportieve-, en zuinige rijstand beschikt hij ook over een zogenaamde adaptieve rijmodus. Normaal gesproken beslist de auto voor jou wat sportief, comfortabel of zuinig is, maar in die adaptieve rijstand laat de BMW zijn oren naar jou hangen. De sedan registreert hoe jij rijdt en past zaken als de onderstelafstemming en gasrespons daar op aan. Daarmee is de trukendoos nog altijd niet leeg, want ook de zijdezachte negentraps automaat kent een foefje. In combinatie met het navigatiesysteem bepaalt hij het juiste schakelgedrag voor de ingegeven route. Moet je over de snelweg van werk naar huis, dan kiest de bak andere overbrengingen dan wanneer er een uitdagend traject door de bergen op je wacht. Het maakt rijden in de 7 Serie tot de ultieme onthaasting, zeker wanneer je de optionele massagestoelen mee bestelt. Een aantal van deze nieuwe functies kun je natuurlijk ook aanwenden wanneer je liefhebber bent van een wat stevigere rijstijl. Zo kun je ongehoord hard door een bocht, niet alleen omdat de grote BMW zichzelf vlak probeert te houden, maar omdat hij optioneel van zowel vierwielaandrijving als vierwielbesturing kan worden voorzien. Dat laatste is met een wagenlengte van 5.24 meter geen overbodige luxe: bij vierwielbesturing sturen de achterwielen mee en daar heb je niet alleen in zo’n snelle bocht, maar ook in een krappe parkeergarage plezier van. Op de grens heeft het slagschip de neiging om over de voorwielen weg te glijden; dat verwacht je niet van een fabrikant die dweept met achterwielaandrijving. De 7 Serie doet agiel aan voor zo’n grote auto. Het feit dat de directieauto voor een deel uit ultralicht koolstofvezel bestaat, draagt daar ongetwijfeld aan bij. De Duitsers zijn er in geslaagd om de veiligheidsuitrusting van de limousine op niveau te brengen met die van zijn belangrijkste concurrenten. En dus beschikt ook de grote BMW over zaken als dode hoek signalering, adaptieve cruise control en rijstrookassistantie, waarvan het laatste hulpsysteem volgens de autobouwer uit Beieren actief blijft tot een snelheid van 200 kilometer per uur. Je moet maar durven om op die snelheid je stuur nog los te laten, zeker omdat de rijstrookassistent van de 7 Serie er in ons geval bij een beduidend lagere snelheid al een paar keer de brui aan gaf. Hadden we niet zelf ingegrepen, dan waren we prinsheerlijk in de vangrail geëindigd.

De BMW 740Li van binnen

We bekennen dat we een lichtelijk vertekend beeld hebben van het interieur van de nieuwe 7 Serie. Onze testauto was namelijk voorzien van het merendeel van de optielijst. Dat drijft de prijs op, maar verhoogt ook het welbehagen. Een prachtig lederen interieur, tot in de glazen daken doorgevoerde sfeerverlichting en de al eerder aangehaalde massagestoelen maken dat je nooit meer uit wilt stappen. Dat is ook helemaal niet nodig, met alle been- en hoofdruimte die de inzittenden ter beschikking staat. Wat wel opvalt, is de relatief diepe zit. Dat is prettig wanneer je achter het stuur zit, maar niet zo plezierig bij het instappen. Het binnenste van de BMW is opgetrokken uit schermen: de snelheidsmeter is een scherm, de kachelbediening is een scherm en uiteraard beschikt ook het infotainmentsysteem over een fraai scherm. Dat kun je bedienen met een muis, maar spraakcommando’s en gebaren behoren ook tot de mogelijkheid. Zeker dat laatste is een geheid succes bij passagiers die voor het eerst met je meerijden. Draai je met je vinger naar rechts, dan gaat de muziek harder en zo zijn er nog vier handsignalen die je de auto kunt geven. Die zijn door de verantwoordelijke techneuten overigens zorgvuldig geselecteerd, zodat er wereldwijd niemand aanstoot aan kan nemen. Doordat de wielkasten ver naar binnen komen, oogt de bagageruimte smal. Met een inhoud van 515 liter is de kofferbak van de 7 Serie echter fractioneel groter dan die van zijn concurrenten.

De BMW 740Li en het milieu

Het BMW vlaggenschip is leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. Een plug- in hybride versie met een benzine- en een elektromotor verschijnt in de tweede helft van 2016 op de markt. Er zit ook nog een uitvoering met een van twee turbo’s voorziene V12 in de pijplijn. Vooralsnog loopt het beschikbare vermogen uiteen van 265- tot 450 pk. Met ons zescilinder testexemplaar, de 740 Li, realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 10,3. De fabrikant stelt dat 1 op 15,2 mogelijk moet zijn.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.