Auto Review BMW 7-Serie VI (G11)
Bijtelling is bijzaak
BMW - 740Le iPerformance
Conclusie
De BMW 740Le is een indrukwekkend stille en fijne reiswagen, die zijn inzittenden in de watten legt en tegelijkertijd de wacht over hen houdt. Zelfs zonder fiscaal voordeel zouden we deze versie prefereren boven de rest van het leveringsgamma.Type auto en prijs
Er was een tijd dat het topmodel van een Duitse autofabrikant alleen meer vermogen moest leveren dan zijn directe tegenstanders. Tegenwoordig maken milieuvriendelijke modelvarianten het verschil. In navolging van Mercedes introduceert ook BMW een plug-in hybride versie van hun vlaggenschip. De semi-elektrische 7 Serie is meteen het voordeligste alternatief. Welke Mercedes S-Klasse je ook kiest (er bestaat ook een reguliere hybride versie van): de BMW kost altijd minder. Dat prijsverschil kan oplopen tot maar liefst 23 mille! Ondanks zijn vanafprijs van € 93.500 mag je de 7 Serie dus een koopje noemen. En het is er nog eentje met een aantrekkelijke bijtelling ook, al moet je de BMW dan wel voor het einde van 2016 op kenteken hebben gezet. Daarna ben je geen 15-, maar 22 procent belasting over de milieuvriendelijke limousine verschuldigd.Hoe rijdt de BMW 740Le iPerformance
Stilte. Dat is onze voornaamste herinnering na een paar dagen met de semi-elektrische 7 Serie. Nu was de reguliere benzine-uitvoering waar we eerder mee reden al geen rumoerig type, maar met een extra (elektro)motor daalt er pas echt rust over het weelderige interieur. De viercilinder benzinemotor die de Duitsers als basis gebruiken voor de 740e kenden we al, maar gekoppeld aan een elektromotor van 70 kWh is de BMW goed voor een gecombineerd vermogen van 326 pk. Voortbewegen gaat dan niet alleen geluid-, maar ook moeiteloos, geholpen door de voortreffelijke achttraps automaat waarmee de limousine standaard wordt geleverd. In combinatie met het navigatiesysteem bepaalt hij het juiste schakelgedrag voor de ingegeven route. Moet je over de snelweg van werk naar huis, dan kiest de bak andere overbrengingen dan wanneer er een uitdagend traject door de bergen op je wacht. Het maakt rijden in de 7 Serie tot de ultieme onthaasting, zeker wanneer je de optionele massagestoelen mee bestelt. Ons (verlengde) testexemplaar was voorzien van ‘Executive Drive Pro’. Die benaming slaat op het adaptieve onderstel, dat voorkomt dat de 7 Serie overhelt in bochten en oneffenheden haast onopgemerkt weg werkt. Een stereocamera achter de binnenspiegel scant het wegdek af op onwelkome zaken als ribbels en verkeersdrempels en speelt zulke informatie door aan de luchtvering, die het asfalt zoveel mogelijk voor je glad strijkt. Zo neemt de BMW wel meer zaken uit handen waarvan je niet eens wist dat je daar behoefte aan had. Naast een comfortabele-, sportieve-, en zuinige rijstand beschikt hij ook over een zogenaamde adaptieve rijmodus. Normaal gesproken beslist de auto voor jou wat sportief, comfortabel of zuinig is, maar in die adaptieve rijstand laat de plug-in hybride zijn oren naar jou hangen. Hij registreert hoe jij rijdt en past zaken als de onderstelafstemming en gasrespons daar op aan. Een aantal van deze nieuwe functies kun je natuurlijk ook aanwenden wanneer je liefhebber bent van een wat stevigere rijstijl. Zo kun je ongehoord hard door een bocht, niet alleen omdat de grote sedan zichzelf vlak probeert te houden, maar omdat hij optioneel van zowel vierwielaandrijving als vierwielbesturing kan worden voorzien. Dat laatste is met een wagenlengte van meer dan 5 meter geen overbodige luxe: bij vierwielbesturing sturen de achterwielen mee en daar heb je niet alleen in zo’n snelle bocht, maar ook in een krappe parkeergarage plezier van. Op de grens heeft het slagschip de neiging om over de voorwielen weg te glijden; dat verwacht je niet van een fabrikant die dweept met achterwielaandrijving. De 7 Serie doet agiel aan voor zo’n grote auto. Het feit dat de directieauto voor een deel uit ultralicht koolstofvezel bestaat, draagt daar ongetwijfeld aan bij. De Duitsers zijn er in geslaagd om de veiligheidsuitrusting van de limousine op niveau te brengen met die van zijn belangrijkste concurrenten. En dus beschikt ook de grote BMW over zaken als dode hoek signalering, adaptieve cruise control en rijstrookassistantie, waarvan het laatste hulpsysteem volgens de autobouwer uit Beieren actief blijft tot een snelheid van 200 kilometer per uur.De BMW 740Le iPerformance van binnen
We bekennen dat we een lichtelijk vertekend beeld hebben van het interieur van de nieuwe 7 Serie. Onze testauto was namelijk voorzien van het merendeel van de optielijst. Dat drijft de prijs op, maar verhoogt ook het welbehagen. Een prachtig lederen interieur, tot in de glazen daken doorgevoerde sfeerverlichting en de al eerder aangehaalde massagestoelen maken dat je nooit meer uit wilt stappen. Dat is ook helemaal niet nodig, met alle been- en hoofdruimte die de inzittenden ter beschikking staat. Wat wel opvalt, is de relatief diepe zit. Dat is prettig wanneer je achter het stuur zit, maar niet zo plezierig bij het instappen. Het binnenste van de BMW is opgetrokken uit schermen: de snelheidsmeter is een scherm, de kachelbediening is een scherm en uiteraard beschikt ook het infotainmentsysteem over een fraai scherm. Dat kun je bedienen met een muis, maar spraakcommando’s en gebaren behoren ook tot de mogelijkheid. Zeker dat laatste is een geheid succes bij passagiers die voor het eerst met je meerijden. Draai je met je vinger naar rechts, dan gaat de muziek harder en zo zijn er nog vier handsignalen die je de auto kunt geven. Die zijn door de verantwoordelijke techneuten overigens zorgvuldig geselecteerd, zodat er wereldwijd niemand aanstoot aan kan nemen. Doordat de wielkasten ver naar binnen komen, oogt de bagageruimte smal. Dat is in het geval van de plug-in hybride variant niet louter een optische illusie. Het batterijpakket ligt weliswaar onder de achterbank, maar loopt door tot in de kofferbak. Biedt een reguliere 7 Serie 515 liter bagageruimte, de 740(L)e moet het stellen met 420 stuks.De BMW 740Le iPerformance en het milieu
Het BMW vlaggenschip is naast de door ons gereden plug- in hybride versie leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 265- tot 450 pk. De 740Le kan niet snelladen, maar neemt naast een publieke laadpaal ook genoegen met een huis-, tuin- en keukenstopcontact. Ongeacht de laadmethode moet de batterij binnen vier uur weer vol zijn, waarna je een kleine 40 kilometer volledig op elektriciteit kunt afleggen. De semi-elektrische BMW kent een drietal verschillende, ‘groene’ rijstanden: volledig elektrisch, hybride of louter op benzine, zodat de verzamelde stroom op een later tijdstip kan worden gebruikt. Hoewel de folder spreekt van een utopisch praktijkverbruik van 1 op 47,6, kwamen wij in de praktijk op een heel wat aardser verbruikscijfer uit. Inclusief tussentijds bijladen scoorden wij 1 op 14,7. En voor zo’n grote auto is dat best netjes.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
