logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 5008 I

Slimme middenklasse MPV

Peugeot kon niet achterblijven. Veel merken brachten een MPV in de middenklasse, Peugeot gaf de 5008 als antwoord. Op de occasionmarkt komt de 5008 dezelfde gerenommeerde concurrenten weer tegen, maar de Peugeot heeft ook dan veel te bieden.

Pluspunten
  • Slim variabel interieur
  • Comfortabel, maar zwaar
  • Ingetogen model
Minpunten
  • Veel concurrentie
  • De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina 1.2 Pure Tech motorproblemen elders op deze site, die uitgebreide informatie omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
  • De 1,6 liter benzinemotor heeft een elektrisch bekrachtigde waterpomp. Die draait dus alleen als dat nodig is, maar als dat om de een of andere reden niet werkt, loopt de motor heet. Als dat niet tijdig wordt opgemerkt, kan dit tot ernstige motorschade leiden.
  • De benzinemotoren kunnen last hebben van de individuele bobines die er zo maar mee stoppen. De motor loopt dan op drie cilinders. Niet mee doorrijden, dat kan de katalysator niet aan. Als er snel aan zo’n bobine is te komen, dan heeft de Wegenwacht dit snel verholpen.
  • Een lekkende temperatuursensor aan de motor kan ertoe leiden dat er een klein beetje koelvloeistof in de centrale computer terecht komt, wat daar allerhande storingen kan veroorzaken. Droogmaken en een nieuwe sensor monteren, mits die snel is te krijgen en waarschijnlijk werkt alles dan weer normaal.
  • De elektrisch bediende handrem heeft wel eens ‘geheugenverlies’ en gaat dan niet meer los. De Wegenwacht kan hierop een noodgreep doen, latere reparatie in de garage is dan noodzakelijk.
  • In exemplaren met elektrisch bediende voorstoelen kan het voorkomen dat de isolatie van de bedrading beschadigt. Er is dan een smeulende lucht waarneembaar, of misschien zelfs een brandlucht. De Wegenwacht kan een noodreparatie uitvoeren, als het nog niet te laat is.

Over de Peugeot 5008

De twee andere grote Franse merken en bijvoorbeeld Opel en Volkswagen verkochten al vele jaren middenklasse MPV-modellen. Peugeot leek de boot te missen, maar kwam uiteindelijk met deze 5008, feitelijk vooral een tegenhanger voor de Renault Grand Scénic. Het voordeel van zo laat met zo’n model komen, is dat Peugeot de kans had in een aantal opzichten de kunst af te kijken. De 5008 zit mede daardoor heel slim in elkaar en is dus een heel sterk aanbod in deze klasse.

Uitvoeringen en varianten

  • De 5008 was er aanvankelijk met slechts twee benzinemotoren en drie diesels.
  • Eind 2013 kreeg de 5008 een facelift met wat uiterlijke wijzigingen en onder meer een extra benzinemotor, in 2015 is het aanbod nog verder uitgebreid.
  • De basis-benzinemotor is de 1,6 VTi met 88 kW/120 pk.
  • De turbomotor 1,6 THP levert 115 kW/156 pk, per 2013 is er dus een versie bijgekomen met 120 kW/163 pk.
  • In 2015 kreeg de 5008 als nieuwe basismotor de 1,2 liter driecilinder ‘PureTech’-benzinemotor, met 96 kW/130 pk.
  • De 1.6 HDi levert in de basis 80 kW/108 pk. In 2011 werd die benaming e-HDi en met wat aanpassingen kwam er 82 kW/112 pk uit, een vrijwel te verwaarlozen verschil.
  • In 2014 is die opnieuw opgewaardeerd tot ‘BlueHDi’ met 85 kW/115 pk.
  • Daarnaast is er een 2,0 HDi, met 110 kW/150 pk en 120 kW/163 pk. Deze laatste versie is in 2014 komen te vervallen, de 110 kW-versie heet sindsdien ook ‘BlueHDi’.
  • Zestraps automatische transmissie is geleverd op de 1,6 THP en de 2,0 HDi-versies.
  • De 1,6 HDi is ook geleverd met een semiautomatische ‘2Tronic’ transmissie.
  • Vrijwel elke uitvoering van de 5008 is geleverd als vijf- of zevenzitter. Daarbij is het belangrijk om te weten dat een vijfzitter achteraf niet kan worden omgebouwd naar zevenzitter.
  • De normale versies heetten aanvankelijk SR, ST en GT. In 2011 is dit gewijzigd in Access, Active en Allure.
  • ‘BlueLease’ is een aanduiding voor een rijker aangeklede versie, die vooral gericht was op de zakelijke markt.
  • Tot en met 2010 was er een tijdelijke uitvoering ‘Première’.

Andere tijdelijke versies zijn de Family en Style. De Style-versie is ook na de facelift opnieuw gevoerd, net als de ‘BlueLease’.

De Peugeot 5008 als occasion

Er staat een redelijk aanbod gebruikte 5008-en in ons land. Slecjts ongeveer één-achtste van het aanbod heeft een dieselmotor. Gek genoeg heeft maar ongeveer een kwart van alle 5008-en een automatische transmissie. Wie per se zeven zitplaatsen wil, moet ook aardig goed zoeken, dat is maar iets meer dan 10% van het hele aanbod. Dit kàn betekenen dat het lastig wordt een specifieke variant te vinden, bijvoorbeeld een zevenzitter met automatische transmissie. Als de wensen zo liggen, is het niet uitgesloten dat ‘die éne’ niet direct om de hoek te koop staat. Het gebruikte aanbod staat vooral bij niet-merkgebonden autobedrijven, of bij dealers van andere merken.

De proefrit

Met de 5008 scoort Peugeot veel punten op een typische MPV-eigenschap: variabiliteit in het interieur. Bij een zevenzitter zijn de achterste stoelen echt in een handomdraai in de vloer weg te klappen of tevoorschijn te halen. De middelste zitrij bestaat uit drie afzonderlijke stoelen, die onafhankelijk van elkaar naar voren en naar achteren kunnen schuiven. Die middelste rij is ook plat te leggen. Aan de rugleuningen zitten stevige, scharnierende platen, waarmee een volledig vlakke laadvloer van bestelwagenproporties is te maken. Met de middelste zitrij rechtop, maar de achterste plat (indien aanwezig) is al een gigantische bagageruimte van 680 liter beschikbaar, ònder de rolhoes. Op tal van plekken zijn ook handige opbergruimtes beschikbaar, bijvoorbeeld ook onder de derde zitrij, als die in gebruik is.

De 5008 is een heerlijke reisauto voor langere afstanden, bijvoorbeeld met heel het gezin. Hij zit prettig, het geluidsniveau is laag en op de soms net te harde reactie op een hobbeltje of richeltje na is het veercomfort ook dik voor elkaar. De hoge zit zorgt wel voor sterke zijdelingse bewegingen, dat maant vanzelf tot een rustige rijstijl. Ongeacht de motorisering is wel steeds duidelijk dat je met een vrij grote en zware auto op pad bent. Bij de benzinemotoren is de 1,6 THP ruimschoots sterk genoeg, de 1,6 VTi moet er wel hard voor werken, vooral als de ruimte van de 5008 volledig wordt benut. Dat geldt nog sterker voor de 1,2 liter driecilinder, ook voor de 1,6 HDi-versies. De 2,0 HDi-is juist een heerlijke motor voor de 5008. Die heeft ook weinig moeite met een caravan (tot 1.500 kg) aan de haak en volle bepakking. Met zo’n 2,0 HDi is even goed nog steeds een gemiddeld verbruik rond 1 op 15 te halen, dat is heel netjes. Een 1,6 THP zal bij normaal gebruik in Nederland rond 1 op 11 scoren.

Conclusie

De Peugeot 5008 is misschien niet de auto die je als eerste te binnen schiet, wanneer je rondkijkt in deze klasse. Dat is jammer, want de 5008 is die aandacht méér dan waard, vooral door zijn slimme en variabele interieur. Informeer je voordat de keuze wordt gemaakt wel even over de specifieke problematiek van de 1,2 liter driecilinder benzinemotor.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 5008.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.