logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen Berlingo II

Hoeveel ruimte wil je hebben?

De Citroën Berlingo Multispace is ook als occasion een auto met enorme gebruiksmogelijkheden. Deze tweede Berlingo-generatie is een veel minder vaak voorkomende verschijning dan zijn voorganger, als gevolg van ongunstige fiscale regels.

Pluspunten
  • Rijdt heel behoorlijk
  • Veel binnenruimte
  • Ideaal voor bijvoorbeeld rolstoelvervoer
Minpunten
  • Enkele euvels bekend, tevens problematische Pure-Tech-techniek
  • Verkoop gehinderd door fiscale regels

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina elders op deze site, die uitgebreide informatieover de 1.2 Pure Tech motor omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht op heeft.
  • De rembekrachtiger doet het niet meer. De vacuümpomp van de rembekrachtiger kan defect raken, waardoor deze geen vacuüm kan opbouwen voor de rembekrachtiger. Dit is uiteraard niet best voor de veiligheid en moet z.s.m. worden gerepareerd. Kostbaar!
  • Als de brandstofpomp niet meer werkt, valt de motor stil, of start niet. Waarschijnlijk heeft alleen de stekkerverbinding op de brandstofpompunit slecht contact. Dit kan de Wegenwacht ter plaatse verhelpen.
  • De waterpomp wordt bij de vroegere benzinemotoren wordt elektrisch bedient. Hierin kan een storing in ontstaan, waardoor de waterpomp niet meer werkt, met als gevolg dat de motor warmloopt. Voor nood kan de Wegenwacht een reparatie uitvoeren zodat de garage bereikt kan worden. Als de bestuurder de oververhitting van de motor niet tijdig opmerkt, kunnen de gevolgen dramatisch zijn.

Over de Citroën Berlingo Multispace

De eerste generatie Berlingo is ook als gezinsauto in ons land behoorlijk populair geweest. Veel ruimte voor een bescheiden prijs is een recept dat altijd werkt. Sinds de komst van dit tweede model is de berekening van de BPM bij aanschaf van een nieuwe auto stapsgewijs steeds sterker bepaald door de CO2–uitstoot. Dat is nou net een vlak waarop auto’s als deze afgeleide van een bestelwagen minder goed scoort.

De hoge bouw van de carrosserie betekent meer luchtweerstand. Door die BPM is de Berlingo, net als het zustermodel Peugeot Partner, geleidelijk steeds duurder geworden. De ruimte is niet minder geworden, maar de scherpe prijs is steeds minder van toepassing. Dat neemt niet weg dat een Berlingo Multispace als occasion nog steeds veel mogelijkheden biedt, al is het maar voor kopers met heel specifieke wensen.

Het is een enorm handige en ruime gezinsauto, maar bijvoorbeeld ook zeer geschikt voor het vervoer van een invalidewagen of scootmobiel voor wie slecht ter been of zelfs rolstoelafhankelijk is.

Uitvoeringen en varianten

  • In de vrij lange looptijd van deze Berlingo-generatie, is er twee keer een facelift geweest, in 2012 en 2015.
  • Vanaf 2012 heet de personenauto-uitvoering consequent ‘Multispace’.
  • Er zijn steeds twee benzinemotoren en twee diesels voor dit model geweest, alleen niet steeds met dezelfde specificaties.
  • De 1,6 liter benzinemotor leverde aanvankelijk 66 kW/90 pk en 80 kW/108 pk.
  • In 2009 is die motor al vervangen door de veel modernere ‘VTi’-motor, met 72 kW/98 pk en 88 kW/120 pk.
  • In 2019 is deze benzinemotor weer vervangen door de 1,2 liter driecilinder, die ook wordt aangeduid als ‘PureTech’. Opnieuw zijn er twee versies, met 81 kW/110 pk of 96 kW/130 pk.
  • De 1,6 HDiF-diesel is er in eerste instantie eveneens met 66 kW/90 pk en 80 kW/108 pk.
  • In 2012 is de minst sterke vervangen door de e-HDi (68 kW/92 pk) en de sterkere diesel maakte medio 2014 plaats voor een nieuwere HDi-versie met 84 kW/115 pk.
  • Medio 2015 zijn beide diesels vervangen door de opnieuw modernere BlueHDi, nog steeds 1,6 liter, maar nu met 75 kW/101 pk en 88 kW/120 pk.
  • De e-HDi met 90 pk is ook geleverd met een semiautomatische transmissie en de BlueHDi met 101 pk bestaat ook met een zestraps automaat.
  • In eerste instantie heette de eenvoudige vijfpersoons Cinqspace en de wat luxer uitgevoerde versie Multispace. Daarnaast was er een topversie XTR.
  • Bij de facelift in 2012 werden nieuwe namen voor de uitvoeringen ingevoerd: Attraction, Tendance en XTR. De Collection is een tijdelijke uitvoering geweest, die is geleverd in 2013/4.
  • Bij de facelift in 2015 kwamen er weer nieuwe namen, Live en Feel en alleen de XTR bleef.

De Citroën Berlingo Multispace als occasion

Door de zeer matige verkoop van nieuwe exemplaren is ook het aanbod gebruikte Berlingo’s op personenauto-kenteken niet overweldigend. Het is op veel occasionsites lastig zoeken, omdat de Berlingo als bestelwagen hierop juist wel veelvuldig voorkomt. Binnen het aanbod personenauto’s, zijn de benzinemotoren wel veruit in de meerderheid, de diesels maken minder dan een kwart van het aanbod uit. Wanneer een Berlingo als occasion interessant lijkt, is het zaak de auto eerst eens rustig te bekijken. Dit zijn typisch ‘werkpaarden’, die vaak een relatief zwaar leven hebben. Lichte, normale gebruikssporen zijn op zich niet zo’n probleem, maar dat is iets anders dan verwaarlozing. Als zo’n auto er echt ‘uitgewoond’ uitziet, dan is het ook te verwachten dat bijvoorbeeld het onderhoud niet altijd even punctueel is uitgevoerd. In zo’n geval is nog eens een Berlingootje verder kijken misschien wel de verstandigste keuze.

Een heel apart segment in de occasionverkoop betreft auto’s die zijn aangepast voor rolstoelvervoer en dergelijke. De Berlingo is hiervoor gezien zijn ruimtelijke mogelijkheden bij uitstek geschikt. We zien ook regelmatig Berlingo’s die als rolstoelauto worden aangeboden. De grote vraag in dergelijke gevallen is altijd of de aangebrachte modificaties overeenkomen met de specifieke wensen van de rolstoelgebruiker, of dat deze eventueel zijn te modificeren.

De proefrit

De Berlingo, al dan niet als Multispace, verloochent zijn oorsprong niet. Het is op de eerste plaats een bestelwagen, die af fabriek is aangepast tot personenauto. Dat heeft verschillende consequenties. Om te beginnen is de Berlingo enorm ruim. De minimale inhoudsmaat van de bagageruimte bedraagt liefst 675 liter. De tweede zitrij, tussen de schuifdeuren, bestaat uit drie afzonderlijke stoelen en de auto is daar ook breed genoeg om drie volwassenen te vervoeren. Daarmee is de Berlingo een geweldige gezinsauto, vooral als er meer kinderen zijn, die zo hun ruimte opeisen voor fietsjes, dozen luiers, een reiswieg enzovoorts. Een ander sterk punt is juist voorin de grote hoeveelheid opbergruimte in diverse vakken, niet op de laatste plaats op de grote ‘aflegplank’ boven de voorruit. Ruimte heb je nooit te véél, zeker niet in een gezin met kinderen. De andere kant van de medaille is dat de Berlingo tot op zekere hoogte ook rijdt als een bedrijfsauto. De zit achter het stuur en rechts voorin is hóóg. De bestuurder zit een beetje ‘op de bok’, maar dat went best snel. Gezien het interieurvolume blijft het geluidsniveau ook op de snelweg heel acceptabel. Het veercomfort is verrassend goed. De hoge zitpositie bepaalt wel dat zijdelingse bewegingen relatief sterk worden gevoeld, ook al bij kleine stuurcorrecties, zijwind en andere invloed. Rotondes en dergelijke vragen ook om een rustige rijstijl. De 1,6 liter benzinemotor is in alle gevallen krachtig genoeg voor het soort gebruik waarvoor de auto is bedoeld. Ook met een wat bezadigde rijstijl zal het brandstofverbruik met de benzinemotor gemiddeld uitkomen rond 1 op 10 á 11.

Conclusie

Het is gewoon jammer, dat belastingmaatregelen ervoor hebben gezorgd dat de verkoop van auto’s als deze Berlingo kunstmatig is ingeperkt. Wie gewoon veel praktische ruimte nodig heeft en niet geeft om imago en andere subjectieve waarnemingen, heeft aan een auto als de Berlingo een heel praktisch en goed vervoermiddel. De keuze is alleen wel wat beperkt.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën Berlingo Multispace.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.