logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ds Ds7 I

Onderscheidend vermogen

DS 7 Crossback BlueHDi 180

Pluspunten
  • Eigenzinnig
  • Grote kofferbak
  • Sportieve rijeigenschappen
Minpunten
  • Rumoerige krachtbron
  • Ergonomie
  • Hoofdruimte achterin

Met de 7 Crossback levert het Franse DS diens eerste eigen model af. Een belangrijk verschil met moederbedrijf Citroën is de beperkte eigenzinnigheid van de compacte crossover. Maar misschien schuilt daarin juist wel zijn kracht.

Conclusie

DS heeft ervoor gewaakt hun eerste eigen model té eigenzinnig te maken, zodat de 7 Crossback toegankelijk blijft voor een groot publiek. Dat komt vooral tot uiting in de rijeigenschappen van de compacte crossover, want het afwijkende ontwerp vormt in het segment waarin de auto opereert, juist een belangrijk aankoopargument. Als bonus heeft de DS ook nog een hele grote kofferbak. Dat niet alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht, zullen we dan maar karakter noemen.

Type auto en prijs

Sinds 2010 probeert Citroën oude tijden te doen herleven met de DS-modellenlijn. Die letters verwijzen niet toevallig naar de beroemde ‘Snoek’; de auto waarmee de Fransen lieten zien net zo goed een limousine te kunnen bouwen als een wagen voor het volk. Vanaf 2015 staat het submerk op eigen benen. De 7 Crossback is de eerste auto die ook daadwerkelijk als DS is ontwikkeld en niet al eerder met een typeplaatje van het moederbedrijf op de markt is verschenen. Een Nederlander is verantwoordelijk voor het lijnenspel van de compacte crossover: ontwerper Ivo Groen. Hoewel de 7 Crossback over een aantal opmerkelijke stylingdetails beschikt - zo draaien de koplampen bij wijze van welkomstgroet rond en komt er bij het starten een klokje tevoorschijn - is het geen opzichtige auto geworden. Het design doet denken aan dat van een Audi en laat dat nou precies de fabrikant zijn waarmee DS hoopt te gaan concurreren. Aan de vanafprijs van de Crossback zal het niet liggen: die is met € 39.990 (stukken) vriendelijker dan die van een Q3 of Q5. Met een lengte van 4.57 meter valt de DS qua formaat precies tussen die modellen in.

Hoe rijdt de DS 7

DS maakt net als Citroën en Peugeot deel uit van de PSA-familie. De crossover deelt onderhuids dan ook de nodige onderdelen met een auto als de Peugeot 3008. Dat model is echter lager in de markt gepositioneerd. Dat DS op die basis de concurrentie met luxere merken aandurft, is niet zo gek: de Peugeot schopte het in 2017 nog tot Auto van het Jaar. De weelderige aankleding van de Crossback moet de beoogde klantenkring definitief over de streep trekken. Wij maakten onze testkilometers met een zogenaamde Performance Line-uitvoering. Het chassis van die variant is aangepast en de auto wordt op andere banden geleverd. Onder de motorkap lag in ons geval de sterkste dieselmotor: een viercilinder van 2.0-liter inhoud met een vermogen van 180 pk en 400 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt tussen de 1.550- en 1.850 kilogram, afhankelijk van de keuze voor een glazen dak. Hoewel de DS er vervaarlijk uitziet met de zwarte accenten die bij deze versie horen, moet je de dieselmotor behoorlijk op toeren houden om gang in de crossover te krijgen. Het blok laat zich daarbij goed horen en dat is geen sportief geluid. Besturing en onderstelafstemming doen haast Duits aan, net als de plezierige achttraps automaat. De modellen van moederbedrijf Citroën zijn vanwege het nadrukkelijke rijcomfort geen allemansvrienden. ‘Vreemd merk’-rijders zullen echter aangenaam verrast zijn dat ze met de DS weliswaar een afwijkende auto kopen, maar nauwelijks concessies doen op het gebied van de rijeigenschappen die ze gewend zijn. Alleen in woonwijken denken ze vermoedelijk met weemoed terug aan hun voorgaande auto: de achterzijde van de 7 Crossback is namelijk zacht gedempt, waardoor je van verkeersdrempels een keertje extra kunt nagenieten. Dankzij de verlengde zittingen vinden ook lange inzittenden een goede zitpositie achter het stuur. De stoelen bieden overigens weinig zijdelingse steun. Heb je interesse in een panoramadak en ben je langer dan 1.90 meter, ga dan eerst proefzitten: je levert in dat geval namelijk kostbare centimeters hoofdruimte in. De DS is leverbaar met een stel uitgebreide rijhulpsystemen, waarvan er een aantal in uitgeklede vorm tot de standaarduitrusting behoren. Vermoeidheids- en verkeersbordherkenning bijvoorbeeld, plus rijstrookassistentie. Kies je voor een van de optiepakketten, dan zien die systemen meer en grijpen ook zelfstandig in. Een bijzondere extra is de infraroodcamera waarmee je de 7 Crossback kunt bestellen; een primeur voor een auto van deze (betrekkelijk bescheiden) omvang. Onze testauto was voorzien van actieve rijstrookassistentie. Dat hulpsysteem is in de DS (te) nadrukkelijk aanwezig, maar wil je het uitschakelen, dan zit de knop buiten je zicht aan de linkerkant van de stuurkolom. En dan moet je die bedieningsknop ook nog meerdere seconden ingedrukt houden… elke rit opnieuw! We hadden best zonder die eigenaardigheid gekund. Een optie die we wel aanraden, is de 360 graden camera waarmee je eenvoudig rond de auto kunt kijken. Al was het alleen maar, omdat het beperkte glasoppervlak en de forse raamstijlen van de DS 7 dit niét toelaten.

De DS 7 van binnen

Het fraaie interieur is een belangrijke reden om een 7 Crossback te kopen: dat is origineel vormgegeven en bekleed met fraaie materialen. Ontwerper Ivo Groen putte inspiratie uit sieraden en horlogebandjes. Een lust voor het oog, maar de uit de kluiten gewassen middenconsole is niet ieders smaak. Wat de een knus zal noemen, ervaart de ander als opgesloten zitten. Ergonomisch valt er ook het een en ander op het binnenste van de DS aan te merken. Zo zit de startknop tussen de middelste luchtroosters en zoek je in de portieren vergeefs naar de raambediening: die prijkt op de middenconsole. Wil je het start/stop-systeem uitschakelen, dan zal je daarvoor in de menu’s van het infotainmentsysteem moeten duiken: een reguliere bedieningsknop zoals je die in andere auto’s aantreft, zit er niet op. In die menu’s kom je nog wel meer bijzonderheden tegen: de mogelijkheid om de elektrische functie van de kofferdeksel aan of uit te zetten bijvoorbeeld. In het geval van onze testauto bleek -ie uitgeschakeld, waardoor we ons een breuk tilden toen we de achterklep voor de eerste keer open wilden doen. De klokkenwinkel van de 7 Crossback is digitaal en kan naar eigen smaak worden ingedeeld. Het infotainmentsysteem reageerde traag op onze commando’s: onze hand lag alweer in de schoot voordat de auto ermee aan de slag ging. Op de achterbank heb je ook als volwassene een zee aan beenruimte, maar dankzij het optionele glazen dak komen lange inzittenden hoofdruimte te kort. De middentunnel is bescheiden van omvang, maar omdat de middenconsole relatief ver naar achteren door loopt, wordt het alsnog een uitdaging om achterin meer dan twee passagiers te vervoeren. De rugleuning van de achterbank is elektrisch verstelbaar. Klap je deze neer, dan ontstaat er mede dankzij de in hoogte verstelbare bagagebodem een vlakke laadvloer. De laadruimte bedraagt minimaal 555- en maximaal 1.752 liter; waarden waar Audi een voorbeeld aan kan nemen. De Fransen kunnen dan weer van de Duitsers opsteken dat de achterklep best iets hoger open mag: ben je lang van stuk, dan moet je oppassen dat je er bij het inladen je hoofd niet aan stoot.

De DS 7 en het milieu

Het leveringsprogramma van de 7 Crossback bestaat voorlopig uit drie benzine- en drie dieseluitvoeringen. Het vermogen loopt uiteen van 130- tot 225 pk. Voor 2019 is er een plug-in hybride variant aangekondigd. Onze testauto is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 20,4. In de praktijk realiseerden wij met de dikke diesel een score van 1 op 14,9.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.