logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda CX-3 I 1e facelift

Beter dan diverse bestsellers

De Mazda CX-3 is als occasion niet de meest gewilde auto in zijn klasse. De Mazda verdient veel meer waardering. Naast zijn onderscheidende uiterlijk is het vooral de van Mazda bekende kwaliteit waardoor de CX-3 hoog op het lijstje van veel kopers zou moeten staan.

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Lekker eigenzinnig model
  • Rijdt prima
Minpunten
  • Niet zo ruim als verwacht

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De CX-3 is ook kwalitatief een echte Mazda. Daarmee bedoelen we dat er niet één euvel of mankement bekend is dat vaker voorkomt. Dat is in dit verband nog extra sterk, omdat Mazda met haar ‘SkyActiv’-motortechniek bepaald geen conventionele wegen bewandelt. Geen enkel ander automerk kiest voor deze techniek, maar bij Mazda doet dat aan de kwaliteit niks af. IJzersterke auto’s!

Waar praten we over?

Feitelijk is de typebenaming van de CX-3 niet helemaal juist. Deze suggereert immers dat dit een sportieve SUV-achtige is op basis van de Mazda 3. Dat is niet zo, de basis van de CX-3 is feitelijk de Mazda 2, die bijvoorbeeld exact dezelfde wielbasis heeft. Deze occasiontest heeft betrekking op de versies na de geringe facelift van medio 2018.

Uitvoeringen en varianten

  • In de CX-3 komen drie motorvarianten voor. Mazda gebruikte hierbij de aanduidingen SkyActiv-G (van Gasoline, benzine, dus) en SkyActiv-D (diesel, inderdaad).
  • De benzinelijn start bij de 2.0 120 (89 kW/121 pk), gevolgd door de SkyActiv-G 2.0 150. Dat is in de basis dezelfde motor, maar nu met 110 kW/150 pk.
  • De diesel heet SkyActiv-D 1.8 115, met 85 kW/115 pk.
  • Elk van deze motoren is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
  • In vrijwel elke uitvoering is als optie een zestraps automatische transmissie beschikbaar.
  • De G 2.0 150 is in alle gevallen gecombineerd met vierwielaandrijving, op andere versies is die niet beschikbaar.
  • Medio 2020 is er een aanpassing in het leveringsprogramma geweest. De diesel en de G 2.0 150 zijn niet langer beschikbaar. Tegelijk krijgt de SkyActiv-G 2.0 120 cilinderuitschakeling bij geringe belasting, wat het verbruik en de CO2–uitstoot verder verlaagt.
  • De uitrustingsniveaus heten op volgorde van compleetheid S, TS, Sport Selected, Skylease, Skylease GT, TS+ en GT-M.
  • De automatische transmissie is er niet in de uitvoeringen S en Sport Selected. De G 2.0 150 is er uitsluitend als Skylease GT en GT-M.

De Mazda CX-3 als occasion

De CX-3 is in deze jaren niet op grote schaal meer ingezet als zakenauto. Dat is er mede de oorzaak van dat de versies met dieselmotor in ons land vrijwel niet zijn te vinden. Vierwielaandrijving heeft in ons land slechts heel beperkt echt nut en dus zijn die uitvoeringen hier ook praktisch onvindbaar. Dit betekent als vanzelf dat ongeveer 99% van het totale aanbod de SkyActiv-G 2.0 120-motor heeft. Daarbij is het wel opmerkelijk –maar: niet onbegrijpelijk- dat ongeveer 40% is voorzien van de zestraps automatische transmissie.

De proefrit

Mazda volgt een totaal andere methode om te komen tot een gering verbruik en dito uitstoot dan andere merken dat doen. Hier zien we geen kleine (eventueel driecilinder) motoren met een turbo erop. De SkyActiv-techniek van Mazda zorgt juist voor een relatief grote motor (2,0 liter, in dit geval), die een niet overdadig vermogen levert, maar wel veel trekkracht bij lage toeren en met een zeer efficiënte verbranding.

Resultaat is dat de CX-3 ook met gemak een praktijkverbruik van 1 op 15 of nog iets zuiniger scoort, maar dat gebeurt op een bijzonder aangename wijze. Die SkyActiv-motor is heerlijk soepel en stil en draagt zo zeker bij aan het rijplezier.

De zesbak schakelt lekker nauwkeurig, maar eigenlijk is de zestraps automaat toch een echte aanbeveling. Die is mooi afgestemd op het motorkarakter en wie goed oplet, ziet dat die automaat vaak al schakelt als je zelf nog niet op dat idee zou komen. Zó soepel en sterk is die motor nou eenmaal.

De CX-3 is dus eigenlijk een verhoogde Mazda 2. Daardoor is het interieur ook niet uitzonderlijk ruim, met name achterin passen volwassenen van normaal postuur maar nèt. Voorin staan twee prima stoelen. Als bestuurder moet je even wennen aan het compacte instrumentarium, het ‘head-up display’ is een heel zinvolle aanvulling.

De bediening van de CX-3 zal niet snel iemand voor vraagtekens plaatsen. Deze Mazda’s zijn vrij stevig afgeveerd, maar verder rijden ze erg goed, met een fijne besturing en prima wegligging. De bagageruimte is ook net even wat krapper dan bij veel concurrerende modellen. Het is wel handig dat de vloer op twee niveaus kan worden gelegd en die kan indien gewenst onder een hoek van ongeveer 45 graden blijven staan.

Conclusie

De Mazda CX-3 verdient meer waardering van autokopers. De Mazda is niet de ruimste, maar blinkt uit in zijn prettige rijgedrag, uitstekend kwaliteitsniveau en –ook goed om te weten- het is één van de meest waardevaste auto’s op de markt.

Concurrenten

Hyundai Kona (2017 / 2021)

Opel Crossland-X (2017 / 2021)

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda CX-3.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Hartgerink en Klomp B.V., Hoofddorp

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.