Auto Review Seat Arona I
Typisch Seat: Praktisch en compact
De Seat Arona heeft als occasion geen gebrek aan concurrentie. Dit is Seats eerste crossover in deze compacte klasse. Er is veel voor de auto te zeggen, maar hij sneeuwt wat onder, naast heel populaire andere modellen. Niet terecht, deze Seat verdient meer waardering.
- Pluspunten
- Voldoende comfortabel
- Relatief ruim interieur
- Geslaagd, strak, tijdloos uiterlijk
- Minpunten
- Enkele euvels bekend
- Verdient meer waardering
Wat vindt de Wegenwacht?
Een 1,0 liter driecilinder benzinemotor die alleen nog stationair loopt en niet reageert op het gaspedaal heeft een defect aan het gasklephuis. Dit moet worden gerepareerd (vervangen) in de garage, maar om daar te komen, weet de Wegenwacht wel een noodoplossing. Bij de exemplaren met automatische transmissie kan er een fout zitten in de weergave van de selectiehandle. Hierdoor ‘ziet’ de auto zelf niet dat deze in de ‘P-stand’ staat, waardoor bijvoorbeeld de deuren niet zijn te vergrendelen met de afstandsbediening. Dit kan ook leiden tot andere onlogische storingen. In dit geval moet de auto toch ook echt naar de garage, hij ríjdt immers nog wel. Afsluiten kan indien nodig wel gewoon met de sleutel in het slot. Een contactslot dat normaal is te verdraaien, maar het dashboard gaat niet aan, leidt er ook toe dat de motor niet start. Dit is het gevolg van een kapot relais. Dat is door de Wegenwacht ter plaatse goed te verhelpen
Over de Seat Arona
De Arona is het meest compacte van de drie SUV-modellen in het Seat-programma. Seat valt onder de ‘merkenparaplu’ van het Volkswagen-concern, dus het is niet gek dat er de nodige overeenkomsten bestaan met ongeveer soortgelijke modellen van andere merken. In dit geval is dat zowel de Skoda Kamiq als de Volkswagen T-Cross. De Arona is niettemin in zijn hele voorkomen een typische Seat. Kenmerkend is de eenvoudige, strakke, maar fraai geproportioneerde vormgeving, die er ook voor zorgt dat er een zekere ‘familiegelijkenis’ bestaat met andere Seats.
Uitvoeringen en varianten
In de Arona zijn drie verschillende benzinemotoren en twee diesels toegepast. De 1,0 liter driecilinder TSI-benzinemotor is er in twee specificaties. De basisversie heeft 70 kW/95 pk, daarnaast is er ook een versie met 85 kW/115 pk. De 1,5 liter TSI-benzinemotor levert 110 kW/150 pk. De 1,6 liter TDI-dieselmotor is er in twee versies, met 70 kW/95 pk en met 85 kW/115 pk. De sterkste dieselversie is medio 2019 uit het programma geschrapt. De 1,0 met 70 kW is van voorjaar 2019 tot medio 2020 ook geleverd in een aardgas-versie.
De 1,0 met 70 kW en de even krachtige 1,6 TDI hebben een vijf-versnellingsbak. De andere benzinemotoren en de sterkere diesel hebben zes versnellingen. De zeventraps DSG-automaat is als optie beschikbaar op de twee sterkste benzinemotoren en de minst krachtige diesel.
De Arona is in een flink aantal uitvoeringen geleverd. De basisversie (alleen 70 kW 1,0) heet Reference, gevolgd door de Style, Xcellence en de wat sportiever uitgeruste FR. Als langer meelopende, afgeleide versies kennen we de Business Intense en de Business Intense Plus op basis van zowel de Style, Xcellence en FR.
De Seat Arona als occasion
Er staat een behoorlijk groot aanbod gebruikte Arona’s in het land te koop. Dit is typisch een auto die nieuw wordt gekocht door particuliere automobilisten. Mede daardoor is het logisch dat de dieselversies in ons land vrijwel niet zijn te vinden, maar de vraag daarnaar zal ook als occasion niet groot zijn. In deze klasse zijn in het algemeen automatische transmissies nog niet zo populair. Bij de Arona ligt dit aanbod zo’n beetje op 30% van het totaal, wat naar verhouding juist vrij veel is. Het spreekt voor zich dat het gros van alle gebruikte Arona’s wordt aangeboden door de officiële Seat-dealers. Vaak zijn dat dezelfde bedrijven die ook bijvoorbeeld Volkswagen en Skoda voeren en het is daardoor logisch dat voor Seat ook hetzelfde ‘occasionlabel’ wordt gehanteerd. Wat dit allemaal inhoudt, onder meer tot wel 24 maanden garantie, plùs het actuele aanbod bij de dealers van het merk, is te vinden op www.dasweltauto.nl. Intussen duiken deze Arona’s ook geleidelijk vaker op bij dealers van andere merken en bij niet-merkgebonden occasionaanbieders.
De proefrit
Gezien het formaat, in lengte maal breedte, biedt de Arona een lekker ruim interieur, wat uiteraard is bereikt door meer de hoogte in te gaan. Eventueel kunnen ook volwassenen achterin best zitten. De zitpositie is op alle plekken relatief hoog, maar dat hoort gewoon bij dit soort auto. Feit is wel dat die hoge zit leidt tot wat sterkere zijdelingse bewegingen, zodra er aan het stuur wordt gedraaid. Vooral voor de passagiers is dat niet zo prettig, dus: rustig aan, papa! Dat is een terechte opmerking, want het is natuurlijk wel een echte Seat, met net een sportief randje, waardoor ook de Arona gewoon een lekker sturende auto is.
Voorin staan voor zo’n auto opmerkelijk goede stoelen, lekker stevig, ruim bemeten en volop verstelbaar. Eenmaal onderweg blijft het interieur van de Arona ook redelijk stil. Hij rijdt verder ook prima, is lekker handelbaar en voldoende comfortabel voor wat langere ritten. Jaaa… vakantie! Daarop is de bagageruimte met een minimuminhoud van 400 liter iets minder berekend, er zijn grotere volumes in deze SUV-klasse te vinden, maar, eerlijk is eerlijk, ook kleinere. Het kan handig zijn dat de vloer van de bagageruimte op twee verschillende hoogtes kan worden geplaatst. Met de achterbank neergeklapt ontstaat geen volledig vlakke laadvloer. In het keurig afgewerkte interieur vinden we bij de wat duurdere versies ook heel fraai navigatiesysteem, dat ook heel handig werkt, het is onder meer bekend uit de Volkswagen Golf. Met de 1,0 liter driecilinder benzinemotor, veruit de populairste motor, rijden we met gemak zo’n 1 op 15 á 16.
Conclusie
Compacte SUV’s zijn gewild. Deze Arona combineert de maatvoering van die klasse met een mooi, eigen Seat-karakter, door zijn strakke vormgeving en goede rijeigenschappen. Daar zit natuurlijk een ‘smaak-aspect’ aan vast, maar de Seat verdient best wat meer waardering dan hij nu krijgt. Daarmee is het wel een heel goede tip als occasion.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
