logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A4 V (B9)

Geen concessies

Audi - A4 Avant 2.0 TDI ultra

De vierde generatie van de Audi A4 is weer net even beter dan zijn voorganger. Maar hij trapt onverminderd in dezelfde valkuil.

Conclusie

Fijnschaven, dat is wat Audi elke nieuwe generatie van de A4 doet. Die precisiedrang werpt zijn vruchten af, want er is weinig op de luxe gezinswagen aan te merken. De binnenruimte is toegenomen en de veiligheidsuitrusting verder uitgebreid. Zijn grootste manco is echter al jarenlang dezelfde: het prijskaartje dat aan dat vakmanschap kleeft.

Type auto en prijs

De Audi A4 is een luxe gezinsauto waar je naar gaat kijken wanneer je meer te besteden hebt dan het bedrag dat voor pak ‘m beet een Volkswagen Passat of Ford Mondeo is verschuldigd. Die modellen vallen overigens in precies hetzelfde segment. Voor minder geld zijn ze nog een stuk groter ook, maar ze ogen nu eenmaal minder spectaculair op de oprit. Vandaar dat Audi zulke goede zaken doet met zijn stationwagenmodellen: rijd je toch een A4, zonder dat je concessies hoeft te doen aan de binnenruimte. Prijzen beginnen bij € 38.610 voor de eenvoudigste benzine-uitvoering. Een boel geld, maar nauwelijks meer dan zijn belangrijkste concurrenten voor hun producten rekenen. De Mercedes C-Klasse Estate is een paar tientjes duurder, de BMW 3 Serie Touring een paar honderd euro goedkoper. Het prijsverschil met de A4 sedan bedraagt minimaal € 2.300.

Hoe rijdt de Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra

De aan ons uitgeleende testauto was voorzien van een sportonderstel. Dat klinkt spannender dan het is: de ultra-uitvoering van de 2.0-liter dieselmotor ligt lager bij de grond, omdat de stationwagen op die manier minder luchtweerstand ondervindt. De 150 pk sterke zelfontbrander is een van de zuinigste uitvoeringen die je van de A4 kunt kopen. Hij beschikt over een speciale grille om de motor sneller op temperatuur te brengen en staat op banden met een lagere afrolweerstand. Daarom is het des te opmerkelijker dat de snelheidsmeter onverminderd een topsnelheid van 300 kilometer per uur aangeeft. In de ‘Eco’-rijmodus kan de Audi indrukwekkend lang uitrollen. Daar moet je even aan wennen; wij kwamen de eerste keer met zo’n bloedgang op het verkeerslicht af, dat we bij het remmen in de gordels hingen. De gezinsauto heeft een koppel van 320 Nm en mag een aanhanger trekken van maximaal 1.400 kilo. Heb je zo’n ultra-uitvoering voornamelijk vanwege het belastingvoordeel gekozen (daarvoor komen ze nog tot het einde van 2016 in aanmerking), dan is het plezierig om te weten dat je ook sportief met de Audi kunt rijden. Hij stuurt mooi precies en is dankzij dat sportonderstel stevig geveerd. Misschien zelfs iets té stevig, want oneffenheden in het wegdek dringen eenvoudig tot de inzittenden door. De zeventraps automaat waarmee onze testversie was uitgerust, functioneerde onder alle omstandigheden prima. Het zicht rondom is in de Avant redelijk, al heb je een forse dode hoek over je rechterschouder. De buitenspiegels zijn klein uitgevallen. Wil je wat kunnen zien tijdens het afslaan of inparkeren, dan zal je op de optielijst een achteruitrijcamera moeten aanvinken. Op diezelfde optielijst treffen we ook het merendeel van de beschikbare veiligheidssystemen aan. Een zelfstandig remsysteem bij stadse snelheden behoort tot de standaarduitrusting; voor adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie (de stationwagen stuurt mee om je binnen jouw rijbaan te houden), dode hoek signalering, verkeersbordherkenning en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer moet je bijbetalen. Bij de introductie van de nieuwe A4 was er sprake van een koppeling tussen de adaptieve cruise control en de verkeersbordherkenning, zodat je met ingeschakelde cruise control automatisch de juiste snelheid zou rijden. In de ons omringende landen is dit inderdaad toegestaan, maar de Nederlandse overheid is een andere mening toegedaan.

De Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra van binnen

De meerprijs van een Audi A4 betaalt zich niet alleen uit in zijn exclusieve voorkomen, maar komt vooral tot uiting in het smetteloze interieur. De Duitsers hebben een naam hoog te houden wanneer het gaat om hoogwaardige bekledingsmaterialen en ook deze A4 Avant stelt wat dat betreft niet teleur. Sterker nog; het binnenste van de Audi is er alleen maar fraaier op geworden, nu je de auto kunt bestellen met een digitaal dashboard. Het navigatiescherm wordt dan tussen de snelheidsmeter en de toerenteller geprojecteerd en je hebt zelfs iets te zeggen over het formaat van die meters. Omdat je niet naar daadwerkelijke meters kijkt, maar naar een projectie daarvan, staat het dashboard rechter op dan je van andere auto’s gewend bent. Dankzij de voortreffelijke – en lage – zitpositie achter het stuur ondervind je daar echter geen hinder van. In vergelijking met de vorige generatie is deze A4 een paar centimeter langer geworden. Die ruimte komt ten goede aan de benen van de achterpassagiers, zodat lange mensen hier voortaan ook prima kunnen zitten. De Avant blijft te smal voor drie (volwassen) inzittenden, mede vanwege de forse middentunnel. Met de achterbank op zijn plek slikt de stationwagen 505 liter aan bagage. Klap je de achterbank neer, dan groeit de kofferruimte tot 1.510 liter. Maten waarbij de concurrentie niet in de buurt komt (in ieder geval niet met de achterbank overeind).

De Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra en het milieu

Behalve de 150 pk sterke ultra-uitvoering waar wij mee hebben proefgereden, bestaat er ook nog een variant die goed is voor 190 pk. Beide dieselmotoren komen tot het einde van 2016 in aanmerking voor 21 procent bijtelling. Behalve deze ‘spaardiesels’ biedt de Nederlandse importeur nog een tweetal zelfontbranders voor de Avant aan. Verder staan er vier benzineversies in de folder. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 354 pk. Een start/stop-systeem is op iedere A4 standaard. Met onze testauto realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 17,9. Weliswaar kwamen we niet bij de score uit de brochure in de buurt (namelijk 1 op 25,6), maar voor een auto van dit formaat en mét een automaat vinden we ons verbruik zeker niet onaardig.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.