Auto Review Audi A4 V (B9)
Voorsprong in evolutie
Audi - A4 2.0 TFSI ultra
Conclusie
Een vrij ingetogen vormgeving, een fraai interieur, comfortabele rijeigenschappen en een motorengamma dat volledig bij de tijd is. De nieuwe Audi A4 is onopvallend goed en biedt zijn inzittenden een aangenaam verblijf. Dat alles vertaalt zich wel in een stevige aanschafprijs.Type auto en prijs
De A4 is de archetypische zakensedan, in een segment waar men overigens vaak voor een stationwagon kiest, die bij Audi als Avant door het leven gaat. De jongste A4 is qua design een voorzichtige maar stijlvolle evolutie van zijn voorganger. Blijkbaar valt dit bij het gros van de klanten goed in de smaak en we zien dat merken als BMW en Mercedes-Benz ook voor deze koers kiezen. Daarmee hebben we direct de twee grootste concurrenten te pakken. Auto’s als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo of Mazda6 vallen qua afmetingen weliswaar in dezelfde klasse, ze behoren echter niet tot het zogeheten ‘premium segment’. Aan al die hoogwaardige afwerking hangt uiteraard een prijskaartje en dat vermeldt bij de Audi A4 Limousine een vanafprijs van € 35.250, voor de 1.4 TFSI (110 kW/150 pk). Een Avant is fors duurder, aangezien deze start met de 2.0 TFSI (140 kW/190 pk), gekoppeld aan de S tronic automatische transmissie. Prijs voor deze versie: € 41.740.Hoe rijdt de Audi A4 2.0 TFSI ultra
Het onderstel van de A4 is compleet nieuw en ondanks het feit dat de zakelijke gezinsauto iets langer is dan de vorige, is hij 110 kg lichter (Avant: 120 kg). Met een Cw-waarde van 0,23 snijdt hij zich een weg door de lucht. Wat meteen opvalt, is de rust aan boord. In akoestisch opzicht en wat veercomfort betreft. Audi lijkt daarmee afstand te nemen van de iets te dynamisch afgestemde A4 van de vorige generatie. De lichtgewicht wielophanging en de lange wielbasis dragen ook hun steentje bij aan de goede rijeigenschappen. De besturing werkt met veel precisie maar biedt niet zoveel gevoel en feedback als die van een BMW 3 Serie. Optioneel is dynamische besturing leverbaar, die beduidend directer werkt. Maar in zijn totaliteit biedt de A4 goed afgewogen rijeigenschappen die heel veel mensen zullen aanspreken. En vooral hen die veel kilometers afleggen en comfort op prijs stellen. Voor de aandrijving zorgt in ons geval een viercilindermotor, de 2.0 TFSI ultra. Wat deze krachtbron bijzonder maakt, is dat de inlaatkleppen iets langer open blijven. Dit heeft een positief effect op de trekkracht bij lage toerentallen en helpt mee om het brandstofverbruik en daarmee ook de uitstoot van CO2 te reduceren. Het resultaat? Een koppel van 320 Nm bij 1.450 toeren. De zeventraps automaat (met dubbele koppeling) weet die trekkracht optimaal te benutten en ook dat brengt rust aan boord. Trap je het gaspedaal op de bodem, dan is de A4 razendsnel, zij het met een nogal hees motorgeluid. Alsof er een veel kleinere motor onder de kap ligt. De testauto is voorzien van Audi’s ‘virtual cockpit’, een instrumentenpaneel dat je met een druk op de knop volledig naar eigen smaak kan samenstellen. Bijvoorbeeld met twee conventionele, grote ronde klokken en daar tussenin een infodisplay, maar ook als één groot navigatiescherm, met twee kleine klokken in de onderste hoeken. Om eerlijk te zijn vinden wij het een behoorlijk drukke bedoening, met een stortvloed aan informatie. Bovendien staat er midden op het dashboard al een iPad-achtig scherm voor zaken als navigatie, audio, multimedia en voertuiginstellingen. Het aantal beschikbare rijassistentiesystemen is enorm, tot en met een fileassistent aan toe. Die neemt het rijden in de file volledig over, tot een snelheid van 65 km/h. Helaas vereist de wetgeving het nog altijd dat je af en toe een hand aan het stuur houdt. De adaptieve cruise control werkt samen met een camera die verkeersborden leest, zodat de snelheid steeds automatisch wordt aangepast. Bye, bye, snelheidsboetes!De Audi A4 2.0 TFSI ultra van binnen
De nieuwe A4 is gegroeid en dat komt met name de achterpassagiers ten goede, zo wijst ook onze zitproef uit. Meer dan voldoende ruimte voor lijf en leden. Dat geldt ook voor de twee voorste zitplaatsen. De bestuurdersstoel is goed instelbaar en het zitgedeelte is niet alleen in hoogte verstelbaar, maar zelfs kantelbaar. Dat levert voor iedereen een puike zitpositie op. De afwerking en het materiaalgebruik zijn van hoog niveau. Leuk detail zijn de ventilatieroosters die over de volle breedte van het dashboard lopen, ook al zitten de middelste twee aan de passagierskant er alleen voor de show. Afgezien van de drukke cockpit, straalt het geheel rust en klasse uit. Over elk detail is goed nagedacht; dat zie én voel je. Via een grote draaiknop op de middenconsole, ter hoogte van de versnellingspook, is het Audi MMI-systeem te bedienen. De smartphone interface integreert telefoons met iOS en Android, zodat alle functies van je mobieltje te gebruiken zijn. De bagageruimte heeft een keurige inhoud van 480 liter (Avant: 505 liter). Een in drie delen neerklapbare achterbank kost € 532 extra, bij de Avant is deze standaard.De Audi A4 2.0 TFSI ultra en het milieu
De Audi A4 is lichter, gestroomlijnder en heeft enkele zeer efficiënte motoren in het programma, zoals de 2.0 TFSI ultra en de 2.0 TDI ultra. Minstens zo schoon is de 1.4 TFSI op aardgas (of Audi e-gas) in de A4 g-tron. Wat (nog) ontbreekt is een plug in hybrid, de concurrentie heeft zo’n versie wél.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
