Auto Review Volkswagen Polo V 1e facelift
Op de loop
Volkswagen - Polo Bluemotion
Conclusie
Hoewel de nieuwe Polo Bluemotion niet het warme welkom geniet van zijn illustere voorganger(s), blijft de keuze voor zo’n auto goed te verklaren; het is nog altijd een van de ruimste modellen in zijn segment en de wagen is er na de recente facelift alleen maar op vooruit gegaan. Over de verse spaardiesel zouden wij van tevoren goed nadenken: de krachtbron vraagt meer gewenning dan ons lief is.Type auto en prijs
De vorige Polo Bluemotion profiteerde optimaal van het gunstige belastingklimaat dat de Nederlandse overheid tussen 2010 en 2013 creëerde voor schone dieselmotoren. Omdat er geen aanschaf- én geen motorrijtuigenbelasting voor hoefde te worden betaald, stapten particuliere autokopers massaal over op deze zogenaamde spaardiesels. De Bluemotion voerde lange tijd de verkoopstatistieken aan. Dergelijke uitvoeringen waren niet alleen schoon, maar ook zuinig: Volkswagen beloofde bijvoorbeeld een verbruik van 1 op 30. In de praktijk viel dat echter tegen en reed je minder dan 10.000 kilometer per jaar, dan liep je een verhoogd risico op een verstopt roetfilter (met een flinke garagerekening als gevolg). Tegenwoordig is het gedaan met de politieke ruggensteun. De nieuwste Polo Bluemotion blijft voor de zakelijke markt echter onverminderd interessant: de vanafprijs bedraagt € 18.290 en daar hoeft maar 14 procent bijtelling over te worden betaald.Hoe rijdt de Volkswagen Polo Bluemotion
Weliswaar ligt er een kakelverse driecilinder onder de motorkap - met 1,4- in plaats van 1,2-liter inhoud - maar ook op de krachtbron van de nieuwe Bluemotion valt het een en ander aan te merken. In het vorige model had je het idee dat je de motor smoorde wanneer je de aanwijzingen van de schakelindicator opvolgde: de driecilinder protesteerde merkbaar. Dat hoorde je niet alleen, je voelde de vibraties ook in je stuur. Daar hebben ze bij Volkswagen aan gewerkt: met dank aan onder meer een stabilisatorstang, betere geluidsisolatie en andere versnellingsbakverhoudingen heb je niet langer het gevoel dat je de Polo geweld aan doet wanneer je de regels van Het Nieuwe Rijden toepast. Vanwege 30 Nm extra koppel (de oude driecilinder leverde 180 Nm, de nieuwe 210 Nm) komt de auto ook wat sneller van zijn plek, zonder dat dit direct ten kosten gaat van je verbruik. Tot zover het goede nieuws. Want het gebeurde ons geregeld dat de motor afsloeg bij het naderen van een verkeersdrempel, stoplicht of rotonde. Navraag bij de importeur leert dat dit toe te schrijven valt aan de aangepaste versnellingsbakverhoudingen. Waar je in dergelijke situaties gewend bent terug te schakelen naar de tweede versnelling, verlangt de Polo dat je er nog eentje verder afzakt. Je moet ermee leren omgaan, kregen we te horen. Terwijl Volkswagen er juist om bekend staat dat je moeiteloos met diens modellen wegrijdt.De Volkswagen Polo Bluemotion van binnen
Het binnenste van de opgefriste Bluemotion bevat een paar gemiste kansen. De zittingen van de voorstoelen zijn voor langere mensen nog altijd te kort, net als de rugleuningen. Bovendien mogen de buitenspiegels best een slagje groter. Daar staat tegenover dat de Polo onverminderd een van de ruimste auto's in zijn segment mag worden genoemd. Het interieur is er alleen maar fraaier op geworden nu zowel het navigatiesysteem als het stuurwiel van de Golf voor de compacte Volkswagen beschikbaar komen. De vernieuwde Polo is de eerste Volkswagen waaraan je op verregaande wijze je smartphone kunt koppelen. Met behulp van een kabel kopieert de auto het scherm van je mobiele telefoon, zodat je op je navigatiesysteem kunt browsen of je Facebook-status bijwerken. 'MirrorLink' noemen de Duitsers dat. Tijdens het rijden is er echter maar een beperkt aantal apps beschikbaar. De noviteit is voorlopig voorbehouden aan een (zéér) beperkt aantal mobiele toestellen, maar Volkswagen belooft voor het einde van 2014 beterschap. Bezitters van een iPhone hebben hoe dan ook pech: MirrorLink draait op het besturingssysteem van concurrent Android.De Volkswagen Polo Bluemotion en het milieu
De allereerste Polo Bluemotion verscheen in 2006 op de markt. Dat model stootte 99 gram CO2 uit en was op papier goed voor een verbruik van 1 op 26. Acht jaar later is de schadelijke uitstoot van het model teruggebracht tot 82 gram. Theoretisch zou je 31 kilometer ver moeten komen op een liter diesel. In de dagelijkse praktijk bleven wij steken op 1 op 20,9. Dat is weliswaar keurig, maar de afwijking met het opgegeven fabrieksverbruik is desondanks fors. Vandaar dat Volkswagen sinds juni van dit jaar een speciale pagina in zijn prijslijsten afdrukt, waarop de Duitsers uitleggen onder welke omstandigheden hun eigen verbruikscijfer tot stand komt (en waarom dat zoveel verschilt van dat van u). Op diezelfde pagina staan een aantal tips om zelf zuinig te rijden. Zouden we nog bijna vergeten te vermelden dat de 1.4-liter diesel ook leverbaar is zonder de toevoeging Bluemotion. In dat geval levert de driecilinder 90 pk, komt er 88 gram CO2 uit de uitlaat en moet er 20 procent bijtelling worden betaald over de aanschafprijs van € 16.190.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
