Auto Review Volkswagen Polo V 1e facelift
Betere Bluemotion
Volkswagen - Polo 1.0 TSI Bluemotion
Conclusie
Volkswagen rekent af met de nare bijsmaak van het Bluemotion-typeplaatje door onder dezelfde naam een fijne, stille en zuinige krachtbron in de Polo te leveren. Er moest alleen een andere brandstof aan te pas komen.Type auto en prijs
In de zomer van 2014 onderging de Volkswagen Polo een bescheiden facelift. Sindsdien is de kleine gezinsauto leverbaar met driecilinder benzinemotoren. Oorspronkelijk komen die motoren uit de Volkswagen Up!. In de zwaardere Polo hebben ze echter maar weinig reserve. Door de introductie van een driecilinder met turbo is dat probleem verholpen. Volkswagen is precies op tijd, want Opel leverde al geblazen driepitters in de Adam en de Corsa. Bij Hyundai wordt er voor het einde van het jaar een soortgelijke krachtbron verwacht. Volkswagen Nederland rekent een stevige meerprijs voor de nieuwe turbo; de vanafprijs ligt met € 17.230 maar liefst € 3.600 hoger dan die van een opgeblazen driecilinder. Daar stelt de importeur dan wel een rijkere standaarduitrusting tegenover.Hoe rijdt de Volkswagen Polo 1.0 TSI Bluemotion
Het typeplaatje ‘Bluemotion’ riekt letterlijk naar diesel, spaardiesel om precies te zijn. De zelfontbrander werd in ons land de afgelopen jaren massaal omarmd vanwege zijn geringe uitstoot en het bijbehorende fiscale voordeel. Veel eigenaren bestelden de uitvoering direct uit de folder en kwamen er na aflevering pas achter welke offers Volkswagen had moeten brengen om die klinkende cijfers te behalen. Probeerde je ze te evenaren, dan deed je de auto merkbaar geweld aan. Achter het stuur van de benzineversie ervaren we gelukkig een wereld van verschil. De 95 pk sterke 1.0-liter motor pakt vlot op en doet in aangename stilte zijn werk. Het Nieuwe Rijden valt nog altijd af te raden, want onder de 1.500 toeren geeft ook deze uitvoering niet thuis. Snel willen we de Polo niet noemen, maar hij is wel snel genoeg. Onderweg met de ongeblazen driepitters vereiste het inhalen van een vrachtwagen de nodige planning, maar met de benzine Bluemotion zoef je zo’n lobbes gedachteloos voorbij. Alleen wanneer je buiten de auto staat of de Polo ver in zijn toeren jaagt, hoor je aan het motorgeluid dat er een cilinder mist onder de kap. Omdat de krachtbron zo stil is, vallen andere zaken meer op. Zoals het windgeruis. De benzine Bluemotion is optioneel uit te rusten met adaptieve cruise control. Je beschikt dan meteen over een automatisch remsysteem bij stadse snelheden. Vermoeidheidsherkenning is wel leverbaar op de Polo, maar vreemd genoeg niet op deze uitvoering.De Volkswagen Polo 1.0 TSI Bluemotion van binnen
Het binnenste van de Bluemotion bevat een paar gemiste kansen. De zittingen van de voorstoelen zijn voor langere mensen nog altijd te kort, net als de rugleuningen. Bovendien mogen de buitenspiegels best een slagje groter. Voorheen stond de Polo te boek als een van de ruimste auto’s in zijn segment, maar ondertussen wordt hij links en rechts ingehaald. Onder andere door zijn eigen concerngenoot, want de nieuwe Skoda Fabia biedt aanmerkelijk meer bagageruimte. De vernieuwde Polo is de eerste Volkswagen waaraan je op verregaande wijze je smartphone kunt koppelen. Met behulp van een kabel kopieert de auto het scherm van je mobiele telefoon, zodat je op je navigatiesysteem kunt browsen of je Facebook-status bijwerken. 'MirrorLink' noemen de Duitsers dat. Tijdens het rijden is er echter maar een beperkt aantal apps beschikbaar. De noviteit is voorlopig voorbehouden aan een beperkt aantal mobiele toestellen. Bezitters van een iPhone hebben hoe dan ook pech: MirrorLink draait op het besturingssysteem van concurrent Android.De Volkswagen Polo 1.0 TSI Bluemotion en het milieu
De Polo benzine Bluemotion is er in twee smaken; je kunt de geblazen driecilinder namelijk ook krijgen in een versie met 110 pk. Beide motoren komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling en beschikken standaard over een start/stop-systeem. De fabrikant belooft voor de door ons gereden, eenvoudigste turbo een gemiddeld verbruik van 24 kilometer op een liter benzine. In de praktijk realiseerden wij een hele nette 1 op 21.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
