logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Roomster I

Slimme, ruime doos

Skoda - Roomster

Pluspunten
  • Compact en toch heel ruim
  • Rijdt heel behoorlijk
  • Heel eigenzinnig model
Minpunten
  • Kleine, meest elektronische euvels

Wat vindt de Wegenwacht?

De Roomster is technisch in hoge mate identiek aan andere Skoda- en Volkswagen-producten. Er zijn twee kleinere euvels bekend, die wel specifiek voor de Roomster gelden. De bedrading van de brandstofinjectoren kan doorslijten op een bout rechts aan het motorblok. Als dat gebeurt, slaat er een zekering door, de motor krijgt geen brandstof meer en houdt er dus mee op, of start niet. De wegenwacht kan dit oplossen door de sluiting te herstellen/isoleren en met een nieuwe zekering is de boel weer opgelost. Linksonder in de voetenruimte van de bestuurder zit een elektronische regeleenheid. Hiervan kan de draad losraken, wat er onder meer toe leidt dat de motor niet meer aanslaat, maar diverse andere elektronische functies werken ook niet. Losse aansluitingen op de zekeringkast in het interieur hebben hetzelfde effect. Dat is allemaal ter plaatse te herstellen. Bij de 1.2 TSI-motor komt het voor dat één van de bougiekabels doorslaat naar de overkapping of cilinderkop. De motor loopt vaan stationair normaal, maar op drie cilinders zodra iets gas wordt gegeven. De Wegenwacht probeert dit te isoleren en monteert zo nodig een nieuwe bougiekabel. Een 1,2 die niet wil aanslaan en tegelijk staat de meter van de motortemperatuur in het rood, heeft waarschijnlijk een kapotte temperatuursensor. Als de motor echt niet te heet is, zal de Wegenwacht de stekker van die sensor losnemen, dan start en rijdt de auto weer normaal. Er moet natuurlijk nog wel een nieuwe sensor in, dus er moet even een bezoekje aan de garage worden gebracht. Als de 1,2 veel te weinig trekkracht levert, zit waarschijnlijk de wastegate van de turbo vast. De Wegenwacht kan dit snel oplossen, maar als het vaker voorkomt is vervanging van de wastegate te verwachten.
De Skoda Roomster heeft nooit de populariteit en waardering gekregen die hij eigenlijk verdiende. Dat komt mede omdat hij tussen allerhande autosoorten in valt. Dat neemt niet weg dat hij als occasion best interessant is voor het gezin met een bescheiden budget.

Waar praten we over?

Het is géén stationcar. Het is géén MPV. Het is géén bestelwagen, met ramen en een personenauto-interieur. Dat maakt de Roomster lastig te plaatsen. Zoals de naam al aangeeft, heeft hij met al die autoconcepten wel gemeen dat deze Skoda relatief veel ruimte biedt. Relatief, want het is een vrij compacte auto, als we kijken naar lengte en breedte. Puur constructief bezien is de voorste helft van de Roomster ongeveer een Fabia, maar dan met een heel andere achterkant er aan vast. Helaas heeft de Roomster dus te weinig klanten naar Skoda gelokt. Om die reden is de productie van het model gestaakt en komt er geen vervangend model. Dat is vooral zonde voor wie de kwaliteiten van het model wèl kon waarderen en nu dus geen nieuwe meer kan kopen.

Uitvoeringen en varianten

De Roomster verscheen met drie benzinemotoren en drie diesels. Basismotor is een 1,2 liter driecilinder met 47 kW/65 pk, gevolgd door een 1,4 liter zestienklepper (63 kW/86 pk) en een 1,6 liter zestienklepper (77 kW/105 pk). Deze laatste was ook leverbaar met een zestraps automatische transmissie. De 1,4 liter TDI-diesel is er met 51 kW/70 pk en 59 kW/80 pk. De 1,9 liter TDI biedt 77 kW/105 pk. In 2010 kreeg de Roomster een facelift. Deze heeft een iets bredere grille, andere koplampen en gewijzigde voorbumper, maar wat belangrijker is, vrijwel het hele motorenprogramma is vernieuwd. De 1,2 liter driecilinder blijft als basismotor, maar nu doet de intussen overbekende 1,2 TSI-motor zijn intrede. Die is beschikbaar met 63 kW/86 pk en met 77 kW/105 pk. De sterkste versie is ook geleverd met de zeventraps DSG-transmissie. Er zijn dan nog twee diesels, een nieuwe 1,2 liter driecilinder voor de basisversie (55 kW/75 pk) en de 1,6 TDI met 77 kW/105 pk. Skoda heeft nogal geschoven met uitvoeringen op de Roomster, waarschijnlijk in pogingen de verkoop op te krikken. In het begin was er kortstondig een naamloze basisversie, die is vervangend oor de Classic. De normale uitvoeringen heten b, Ambition, Dynamic, Comfort en Elegance. De Scout is een wat aparte versie met veel matzwart en een extra stoere uitstraling. Daarnaast zijn er de nodige actiemodellen geweest, zoals de Go, Style, Tour (verwijzing naar de Tour de France), Tour Pro, Sport en Attractive Business. Dat is dan nog alleen vóór de facelift. Daarna zijn er de Active, Ambition, Dynamic en Elegance, tijdelijk aangevuld met de Go, Tour, Fresh en Drive. Al die uitvoering op een relatief beperkt aantal exemplaren maakt het occasionaanbod onoverzichtelijk en onderling lastig vergelijkbaar.

De Skoda Roomster als occasion

Er staat een flink aanbod gebruikte Roomsters in het land. Dit is typisch een auto die nieuw wordt gekocht door particuliere autobezitters. Dat verklaart waarom diesels echt met een lampje gezocht moeten worden. Tegelijk is het opvallend dat er ook benzine-Roomsters zijn met aanzienlijke kilometrages. De oudste exemplaren staan veelal bij occasionbedrijven, grofweg een kwart staat bij Skoda-dealers. Jonge gebruikte exemplaren bieden zij aan met het ZekerSkoda-label, met onder meer een jaar volledige garantie. Roomsters zijn bij uitstek gezinsauto’s. Dit betekent dat er al gauw de nodige gebruikssporen aanwezig zijn, bijvoorbeeld beschadigingetjes in de bekleding, of tegen de rugleuningen van de voorstoelen. Kinderen gaat zelden zachtzinnig met een auto om. Normale gebruikssporen moeten dus in vrijwel alle gevallen voor lief worden genomen, maar dat is iets anders dan pure verwaarlozing, daar kan geen enkele auto tegen. Controleer in elk geval of de auto normaal en door een professioneel bedrijf is onderhouden.

De proefrit

De Roomster is op de eerste plaats een praktische vierkante doos, met een heel royaal ruimte-aanbod. Dat heeft geleid tot zijn bepaald eigenzinnige uiterlijk, dat ook vrij duidelijk aangeeft dat het in feite een Fabia is met een andere achterkant. Op de achterbank kunnen prima drie kinderen zitten en twee volwassenen hebben er ook niets te klagen. Achter de achterbank is ook nog eens 480 liter bagageruimte beschikbaar, dat is ook heel royaal. De hoedenplank is op twee verschillende niveaus te leggen. Haal je de achterbank weg, dan is er zelfs bijna 1.600 liter beschikbaar, een kleine verhuiswagen. Een kast, een fiets, een fornuis of wat je ook zoal hebt te vervoeren, de Roomster kan het hebben. Voorin valt vooral de enorme hoofdruimte op, Sinterklaas kan zijn mijter ophouden! Het dashboard en de hele bediening is herkenbaar uit de Fabia en stelt niemand voor verrassingen. Een handig details is het tweedelige dashboardkastje. Op de weg blijkt de Roomster best comfortabel. Het mag duidelijk zijn dat dit model geen sportieve aspiraties heeft. De ‘oude’ 1,4 liter is een beetje brommerig, die klinkt niet zo fijn, de veel modernere 1,2 TSI is onder meer op dit punt te prefereren en die zal in de praktijk ook wat zuiniger zijn. Roomsters rijden vaak relatief veel korte stukken, omdat ze vaak ‘gezinstaxi’ spelen. Dat is natuurlijk niet ideaal voor het gemiddelde verbruik. Bij normaal gebruik zal een 1,2 TSI rond 1 op 12 á 13 uitkomen.

Conclusie

Niet iedereen is gecharmeerd van het aparte uiterlijk van de Roomster, maar deze typische Skoda heeft zeker zijn kwaliteiten. Een gezin met een bescheiden budget en behoefte aan veel praktische ruimte heeft er een prima auto aan, met overzichtelijke rijkosten.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Automobielbedrijf Rijnwoud, Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.