Auto Review Peugeot Rifter I
Lege huls
Peugeot e-Rifter GT
- Pluspunten
- Gigantisch ruim
- Vrolijk ontwerp
- Minpunten
- Beperkte actieradius
- Gepeperd prijskaartje
De Peugeot e-Rifter staat hernieuwd in de belangstelling, nu Volkswagen eindelijk diens ID.Buzz klaar heeft. Dat is immers net zo goed een personenversie van een lichte bedrijfswagen. De Fransen waren weliswaar eerder, maar die voorsprong blijkt geen garantie voor succes.
Conclusie
Wanneer je rationeel naar een Volkswagen ID.Buzz kijkt, is het niets meer of minder dan de volledig elektrische personenversie van een lichte bedrijfswagen. Bij Stellantis verkopen ze er daar wel drie van en van dat trio is deze Peugeot e-Rifter de meest fotogenieke. Hij kost heel wat minder dan de Volkswagen, maar die lagere prijs vertaalt zich ook in een kleinere batterij, minder rijcomfort en een kariger veiligheidsuitrusting.
Voor het geld dat voor het personenbusje verschuldigd is, koop je ook een Kia Niro EV of Tesla Model 3. Auto’s die misschien minder guitig zijn om te zien, maar wel aangenamer rijden en verder komen op een lading stroom. Zo blijft uiteindelijk alleen de binnenruimte over als belangrijkste aankoopargument voor de e-Rifter. Dat maakt de Peugeot toch 'n beetje een lege huls.
Type auto en prijs
Peugeot biedt al sinds jaar en dag een personenversie aan van hun lichte bedrijfswagen de Expert. Sinds 2018 is dat echter een op zichzelf staand model, met een afwijkende styling en een andere typenaam. De Rifter heeft het rijk niet voor zichzelf alleen: Peugeot maakt deel uit van het Stellantis-concern, waartoe ook merken als Citroën en Opel behoren. Zij bieden min of meer dezelfde auto aan, in Nederland inmiddels uitsluitend met een elektromotor.
Met een vanafprijs van € 41.741 is de e-Rifter de duurste van het trio. De orderboeken zijn eind 2022 een paar maanden gesloten geweest, vanwege materiaaltekort Inmiddels is de Peugeot weer verkrijgbaar, maar het leveringsprogramma is herzien. Zo is de stoere GT-versie, met uitgebouwde wielkasten in een contrasterende kleur, op het moment van schrijven uitsluitend nog uit voorraad leverbaar.
Enkele schuifdeur
Sinds de komst van de illustere Volkswagen ID.Buzz staat de personenbusjes-drieling van Stellantis hernieuwd in de belangstelling. Geen wonder, want afgezet tegen de dik 70 mille die de reïncarnatie van de oude Transporter moet kosten, zijn deze modellen een koopje! Daarbij moet worden aangetekend, dat Volkswagen vanwege precies hetzelfde materiaaltekort voorlopig alleen de duurste uitvoeringen van de ID.Buzz fabriceert. Daar geen enkele schuifdeur zoals bij Peugeot, maar elektrische exemplaren aan weerszijden van de carrosserie. Verder is het batterijpakket met een inhoud van 77,4 kWh aanmerkelijk groter dan het 50 kWh grote exemplaar uit de e-Rifter.
Wanneer je ook de Peugeot op smaak brengt, blijft de auto wat spartaans aandoen: de Fransen kloppen zichzelf al op de borst voor een zonneklep met verlichting en automatische ruitenwissers. De garantietermijn is echter gelijk aan die van de Duitsers: acht jaar of 160.000 kilometer op het benodigde batterijpakket en twee jaar voor de complete e-Rifter. Zónder kilometerbeperking.
Hoe rijdt de e-Rifter
De e-Rifter heeft de voortrein van een 3008 en de achterwielophanging van de Expert; zeg maar de bedrijfswagenvariant van deze EV. Die bonte mix pakt wonderwel goed uit, tótdat je op een korte oneffenheid stuit: daar ‘klapt’ de Peugeot lelijk overheen. Onder de motorkap ligt een 136 pk sterke elektromotor, goed voor 260 Nm koppel. De krachtbron pakt mooi soepel op en heeft weinig moeite met de naar verhouding vederlichte e-Rifter: die weegt een kleine 1.700 kilogram, waar de eerder aangehaalde ID.Buzz net geen 2.500 kilo in de schaal legt. Maar de zit is aanmerkelijk slechter, dankzij de korte zittingen en geprononceerde middenconsole. Wanneer je als bestuurder langer bent dan gemiddeld, zit je daar de hele tijd met je rechterbeen tegenaan. Bovendien hoor je in de Peugeot niet alleen nadrukkelijk de wind, maar ook het geruis van de banden.
De e-Rifter kan moeilijk verbloemen dat de brandstofauto waarop hij is gebaseerd, alweer vijf jaar oud is. En dat kun je merken aan de beschikbare veiligheidsuitrusting: adaptieve cruise control is bijvoorbeeld niet op de auto verkrijgbaar, evenals dode hoek bescherming. Het zicht rondom is van zichzelf gelukkig al in orde. Niet alleen vanwege het grote glasoppervlak, maar vooral dankzij de uit de kluiten gewassen buitenspiegels.
De e-Rifter van binnen
Je kunt bij Citroën, Opel en Peugeot ook terecht voor een zevenzits variant van hun kleine personenbus. Wij reden echter met de ‘korte’ versie, met een lengte van 4.40 meter. De bagageruimte is in dat geval minimaal 597- en maximaal 1.414 liter groot. De achterbank bestaat uit drie losse stoelen, die niet verstel- of uitneembaar zijn. De hoekige vormgeving van de e-Rifter staat garant voor meer dan genoeg hoofdruimte, maar voor lange volwassenen is de beenruimte beperkt. Dankzij het ontbreken van een middentunnel kun je wel drie passagiers naast elkaar kwijt.
Verspreid door de auto tref je allerhande handige opbergruimtes aan: voor je neus, onder de vloer en boven je hoofd. Minder handig is de armsteun aan de passagiersstoel, die verhindert dat je daarvan de rugleuning plat kunt klappen. Zonder die armsteun had je zo eenvoudig langere voorwerpen mee kunnen nemen. De gigantische kofferklep is ook iets om rekening mee te houden, maar Peugeot biedt optioneel de mogelijkheid om alleen de achterruit te openen. Zo kun je in een krappe parkeersituatie alsnog wat spulletjes kwijt.
Ferme hand
Het interieur van de e-Rifter is opgetrokken uit harde kunststoffen. Wat het de ergonomie aangaat, gaat de Peugeot ook niet vrijuit. Het aanraakscherm vraagt een ferme hand en de bedieningsknoppen van de verwarming liggen verzonken onder het dashboard. Er bestaat geen speciale opbergplaats voor de benodigde laadkabels, maar dankzij de in hoogte verstelbare hoedenplank (!) kun je de accessoire in ieder geval uit het zicht leggen.
De e-Rifter en het milieu
Het gebeurt nauwelijks meer dat een elektrische testauto onze verbruiksronde niet af kan maken, maar de e-Rifter heeft die twijfelachtige eer. De Peugeot heeft een batterijpakket van 50 kWh groot. Die accu’s waren vol toen we vertrokken voor onze vaste actieradiusproef, met een rijbereik van 230 kilometer. Ditmaal reden we binnendoor van Den Haag naar Lelystad Airport en bij aankomst was eigenlijk al duidelijk, dat we niet zonder te laden naar ons startpunt konden terugkeren. En inderdaad: na 165 kilometer moesten we een snellaadpaal opzoeken. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg over die afstand 21,8 kWh per 100 kilometer.
De e-Rifter heeft een Eco-modus en een ‘Brake’-stand op de automaat, om zo ver mogelijk te komen op een lading stroom. De regeneratie is echter beperkt. Verder geeft de Peugeot alleen een laadpaalsuggestie wanneer de stroom bíjna op is. En dat zijn dan geen eens snelladers, maar openbare laadpunten! Een drie fase laadmogelijkheid is overigens standaard op de e-Rifter. Verder bestaat de mogelijkheid om de auto aan de laadpaal voor te verwarmen. De maximale laadsnelheid bedraagt 100 kW, al worden de accu’s van de Peugeot niet gepreconditioneerd. In de praktijk ging de batterij dan ook niet sneller vol dan met 67 kW.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
