Auto Review MINI Mini IV (F55)
Gesloten deur
Mini - Mini vijfdeurs
Conclusie
De Mini vijfdeurs biedt geen praktisch voordeel boven de modellen die we al van het merk kennen. Rijden doet -ie echter net zo goed. En zolang je achter het stuur zit, zie je dat typische exterieur tenminste niet.Type auto en prijs
Sinds Mini in 2001 reïncarneerde onder de vleugels van BMW, is het modellengamma van het eigenzinnige automerk gestaag gegroeid. Inmiddels kun je in de showroom kiezen uit 8 carrosserievarianten. De nieuwe Mini vijfdeurs wordt gepositioneerd als de eerste uitvoering met meer dan drie portieren, maar dat is niet waar. De Countryman, de kleine SUV van het merk, had er tenslotte ook al vijf. Als we dan toch bezig zijn, moeten we de stationwagenuitvoering van de Mini eigenlijk ook meerekenen. Die Clubman heeft niet alleen een extra deur aan de zijkant, maar ook twee exemplaren aan de achterzijde. En dat brengt het totaal eveneens op 5. De vijfdeurs Mini heeft een vanafprijs van € 19.990. Daarmee komt het model in het vaarwater terecht van compacte middenklassers als de Volkswagen Golf en Ford Focus, al zullen dat niet zijn belangrijkste concurrenten zijn. De Mini vijfdeurs heeft eigenlijk maar één tegenstander van formaat en dat is de minstens zo hippe Audi A1, die voor negen tientjes minder in de prijslijst staat.Hoe rijdt de Mini Mini vijfdeurs
We noteerden het al toen we uit rijden gingen met de driedeurs versie van de nieuwe generatie Mini’s: voortaan liggen er driecilinder benzine- én dieselmotoren onder de kap. De eenvoudigste uitvoering beschikt al over een turbo en meer dan 100 pk, maar voor 3 mille extra heb je een vijfdeurs Cooper op de oprit staan die goed is voor 136 trappelende paarden. Zijn koppel bedraagt 220 Nm. Op papier is dat al niet misselijk, maar achter het stuur ervaar je pas echt hoe imposant zulke prestaties zijn voor een driepitter. De Cooper levert aanstekelijk veel rijplezier: ook deze vijfdeurs hangt gretig aan het gas. Sturen en schakelen is een genot, hooguit de koppeling werkt wat zwaar. Vering en demping zijn stevig; een verkeersdrempel gaat nog wel, maar korte oneffenheden komen hard door in het interieur. Wie wil, kan in de Mini trouwens ook rustig aan doen. De driecilinder is mooi stil en soepel genoeg om er schakellui mee te rijden. In de speciale ‘Green’-modus – er bestaat ook nog een Sport-stand – rolt de Mini lekker lang uit en kun je een spaarzaam verbruik realiseren. De veiligheidsuitrusting omvat onder meer adaptieve cruise-control en een systeem dat met een geluidssignaal waarschuwt voor een dreigende aanrijding: de Mini grijpt zelf niet in. We noemen speciaal het matige zicht rondom: de vijfdeurs Mini heeft net als het driedeurs model kleine ramen en dikke raamstijlen, zodat je achter het stuur maar moeilijk om je heen kunt kijken.De Mini Mini vijfdeurs van binnen
Laten we met de deur in huis vallen: zoek je een praktische Mini, dan ben je beter af met de modellen die er al waren. De achterportieren van de vijfdeurs zijn zichtbaar kleiner dan de voorste exemplaren en omdat de achterbank zich ter hoogte van het derde zijruitje bevindt, moet jij je óm de deurstijl heen wurmen om binnen te komen. Ook bij het in de kinderstoel zetten van je kroost zit die C-stijl hinderlijk in de weg. De vijfdeurs Mini is 16 centimeter langer dan het driedeurs model: ruimte die vooral ten goede komt aan de bagage, want de beenruimte houdt op de achterbank niet over. Met een dubbele laadvloer en een inhoud van minimaal 278- en maximaal 941 liter is de kofferbak van de Mini groter dan die van zijn belangrijkste concurrent, de Audi A1. Van het interieur moet je houden. Het is typisch Mini, met een grote ronde middenconsole waar het navigatiesysteem in schuil gaat. De console is omlijnd met verlichting in alle kleuren van de regenboog: een specifieke kleur kiezen gaat niet. Wij vonden dat erg druk en schakelden het uit. Een speciale vermelding is er voor de voortreffelijke sportstoelen in de door ons gereden Cooper.De Mini Mini vijfdeurs en het milieu
De Mini vijfdeurs is leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 95- tot 192 pk. De door ons gereden Cooper komt net als alle dieselmodellen in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Een start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
