Auto Review Citroen C4 Spacetourer I
Ruimteschip!
De Citroën C4 Picasso of Spacetourer is als occasion niet bijzonder geliefd, net zo min als ‘nieuw’. Dat is jammer, want als gezins-MPV heeft hij gewoon veel te bieden. Juist omdat je ‘m niet zo vaak ziet, is hij nog sterker onderscheidend van de massa. Typisch Citroën.
- Pluspunten
- Heerlijk ruim
- Rijdt heel comfortabel
- Veel slimme en praktische details in interieur
- Minpunten
- Onoverzichtelijke carrosserie
- Kwalitatief goed, behoudens PureTech-techniek
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Citroën C4 Picasso/Spacetourer als occasion?
De 1,2 liter driecilinder en de latere 1,6 liter viercilinder benzinemotoren zijn zogenaamde PureTech-motoren. In het ontwerp van deze motoren zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Het gaat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft. Dit Picasso/Spacetourer is ook voorzien van een elektrisch bediende handrem/parkeerrem. Als de accu zwak wordt, komt het voor dat het vrijgeven van die parkeerrem steeds moeizamer gaat. Vervanging van de accu is uiteraard de beste oplossing, maar als de handrem niet meer vrijkomt, dan lost de Wegenwacht dat ter plaatse en zonder verdere kosten op.
Over de Citroën C4 Picasso / Spacetourer
Maak het maar ingewikkeld! In 2013 verscheen de toen compleet nieuwe C4 Picasso. In 2016 kreeg die een facelift, op tal van punten. Dat is de auto waarover we het hier in de basis hebben. In de zomer van 2018 stopte het gebruik van de naam Picasso, wat waarschijnlijk een rechtenkwestie is geweest. Twintig jaar na de eerste Picasso? Dat kan best eens kloppen. Vanaf toen is de auto Spacetourer genoemd, feitelijk zonder dat er verder iets aan is veranderd, maar Citroën greep de mogelijkheid wel aan het programma wat te stroomlijnen. Het hele model heeft helaas de trend wat tegen gehad. In de jaren waarin dit model liep, werden de SUV’s steeds populairder, wat met name ten koste is gegaan van typische MPV’s, zoals deze Citroëns. Dat is raar, want voor zo’n ruime en comfortabele MPV als de Picasso/Spacetourer is nog steeds heel veel te zeggen.
Uitvoeringen en varianten
- Er bestaan twee carrosserievarianten in deze reeks. De normale C4 Picasso/Spacetourer is 444 cm lang en staat op een wielbasis van 279 cm. Daarnaast is er de Grand C4 Picasso/Spacetourer. Die is zestien centimeter langer en staat op een vijf centimeter langere wielbasis. Het verschil in volume wordt met name gebruikt voor een extra zitrij, want de ‘Grand’ is een zevenzitter.
- Alle korte versies zijn eind 2020 volledig uit het leveringsprogramma verdwenen.
- In eerste instantie was de C4 Picasso er met een keuze uit drie verschillende benzinemotoren en twee diesels.
- De 1,2 liter driecilinder basis-benzinemotor levert 81 kW/110 pk. Deze is nooit geleverd in de Grand C4 Picasso en is bij de naamswisseling uit het programma verdwenen. De tweede versie is dezelfde 1,2 liter motor, maar dan met 96 kW/130 pk. Beide 1,2 liters behoren tot de PureTech-serie.
- Daarnaast is er ook een 1,6 liter benzinemotor met 121 kW/165 pk. De 1,6 benzinemotor heeft het maar enkele maanden uitgehouden en is toen vervangen door een nieuwe 1,6 liter ‘PureTech’ viercilinder met 133 kW/180 pk. Heel merkwaardig is dat deze nauwelijks een half jaar na de introductie alweer uit het programma is geschrapt.
- Er is een 1,6 liter turbodiesel met 88 kW/120 pk en een 2,0 liter diesel met 110 kW/150 pk, beide aangeduid als ‘BlueHDi’.
- Bij de naamswisseling ging de sterkste diesel naar 120 kW/163 pk. Op ongeveer hetzelfde moment steeg het vermogen van de 1,6 liter diesel naar 96 kW/130 pk.
- Alle handgeschakelde versies hebben zes versnellingen.
- De achttraps automatische transmissie is niet geleverd op de 1,2 liter met 81 kW, maar als optie beschikbaar in combinatie met alle andere motoren.
- Bij de 1,6 liter benzinemotor is de automaat standaard.
- Alleen de al genoemde 1,2 liter 81 kW-motor is er geweest in een basisuitvoering, ‘Start’, die ook niet beschikbaar was met andere motoren.
- De normale uitvoeringen heten Live, Selection, Business, Feel en Shine.
- De enige tijdelijke uitvoeringen waren de Grand C4 Spacetourer Origins (2019/20) en op dezelfde basis de C-series (2020).
De Citroën C4 Picasso / Spacetourer als occasion
Deze C4 Picasso’s en Spacetourers zijn niet de meest voorkomende auto’s in Nederland. Het aanbod occasions is dus ook niet enorm. Vaak zijn dit toch particulier gekochte auto’s. In de eerste jaren van dit model was er wel wat belangstelling vanuit de zakelijke markt. Het aanbod diesels is juist in de laatste bouwjaren ook steeds kleiner geworden, maar dat heeft ook andere oorzaken. Door de grote variatie in motoren en uitvoeringen wordt het wel iets lastiger precies het gewenste exemplaar te vinden, wanneer je als koper heel specifieke wensen hebt. het gebruik van verschillende typebenamingen maakt een occasioon-zoektocht er niet eenvoudiger op. Via internet is het op diverse sites natuurlijk mogelijk zo nauwkeurig mogelijk de gewenste versie te vinden. Wie zoekt naar de wat jongere exemplaren, zal deze vaak aantreffen bij één van de officiële Citroën-agenten. Citroën maakt sinds enige tijd deel uit van het Stellantis-concern en de dealeroccasions van de betreffende merken zijn snel te vinden via de site www.spoticar.nl. Uiteraard zijn er ook andere plaatsen waar je zo’n Citroën kunt tegenkomen. Goed kijken en vergelijken leert of dat een verstandige deal is.
De proefrit
De allerbelangrijkste eigenschap van een MPV is: ruimte! Die biedt de C4 Picasso/Spacetourer in overvloed. Dat is niet alleen een kwestie van volume, maar in deze Citroëns is veel aandacht besteed aan slimme details die het leven ‘aan boord’ juist voor een gezin prettiger maken. Om enkele voorbeelden te noemen: de tweede zitrij bestaat uit drie losse stoelen, die individueel zijn te verstellen en verschuiven, maar ook alle drie de mogelijkheid bieden een ISOFIX-kinderzitje aan te brengen. Er zijn niet veel auto’s waarin drie van die zitjes naast elkaar zijn te plaatsen. Onder de beide voorstoelen bevindt zich een flink, extra opbergvak, met name voor zaken waarvan je niet wilt dat ze in het zicht liggen of rondslingeren. Boven de binnenspiegel zit een bol extra spiegeltje, waarmee je als ouder ongemerkt de kroost op de achterbank in de gaten kunt houden. De klaptafeltjes aan de rugleuningen van de voorstoelen hebben een elastische band om zaken op te bergen, maar elk ook een lampje. Behalve het heel ruime interieur biedt de ‘korte’ versie al een enorme bagageruimte met minimaal 537 liter inhoud, bij de ‘lange’ versie is dat zelfs 645 liter. Al die ruimte wordt gevoelsmatig nog eens flink versterkt door een werkelijk gigantisch glasoppervlak. Dat komt onder meer door de ver in het dak doorlopende voorruit. Die kan links en rechts afzonderlijk worden afgeschermd en aan dat ‘scherm’ zitten dan nog de zonnekleppen. Uitzicht rondom is er dus in overvloed, maar daar staat wel tegenover dat de Picasso/Spacetourer door zijn totale vorm heel onoverzichtelijk is. De achteruitrijcamera is ‘goud’ waard.
De 1,2 liter motor (96 kW) is maar net-aan krachtig genoeg voor de Picasso/Spacetourer, ook al weegt die in z’n eenvoudigste vorm slechts goed 1.200 kg. Dat gewicht valt mee, gezien zijn formaat. De automaat is wel een aanbeveling, dat levert nog eens een extra bijdrage aan het toch al heel hoogwaardige rijcomfort. De Picasso/Spacetourer is heel mooi afgeveerd, het interieur blijft heel stil. Je hebt wel steeds het gevoel met een gróte auto onderweg te zijn en tot op zekere hoogte is dat ook zo. Met een 1,2 driecilinder is niettemin een gemiddeld praktijkverbruik rond 1 op 13 nog wel haalbaar. De 1,6 liter brengen het er nauwelijks slechter vanaf en die kunnen hun taak merkbaar beter aan dan de driecilinders.
Conclusie
De Citroën C4 Picasso of Spacetourer is een héérlijke gebruiksauto voor een gezin met twee of drie kleine kinderen. Hij is lekker net even anders om te zien dan al die andere MPV’s en dergelijke, is heerlijk ruim en comfortabel en er zitten veel slimme details in. Het verdient vooral bij de PureTech-motoren wel aanbeveling om voor aankoop de onderhoudshistorie goed te checken, met name met betrekking tot de vervanging van de distributieriem en andere daarmee samenhangende reparaties.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
