logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V60 I 1e facelift

Stoer van buiten, gezinsauto van binnen

Volvo - V60 Cross Country

De V60 van Volvo is sinds kort ook verkrijgbaar als krijgshaftige Cross Country. Ziet er lekker uit, al is het uitsluitend uiterlijk vertoon want er is geen vierwielaandrijving beschikbaar. Maar goed, het oog wil ook wat en je onderscheidt je wel met zo’n versie.

Conclusie

De Volvo V60 Cross Country is een stoere uitvoering van de V60. Hij is er naar keuze met twee diesels- of een benzinemotor en is verkrijgbaar in een breed uitrustingsaanbod. De auto is nogal stug geveerd. De binnenruimte is prima. Je kunt de V60 Cross Country uitrusten met een hele serie aan veiligheidssystemen, waarvan sommige standaard zijn. De vanafprijs is met ruim 40 mille flink, maar je krijgt daarvoor een redelijk uitgebreide standaarduitrusting. Het brandstofverbruik van de T5-benzineversie is niet spectaculair, de diesels doen het wat dat betreft een stuk beter.

Type auto en prijs

De Volvo V60 Cross Country is een stoere versie van de normale V60. Hij staat wat hoger op de pootjes en heeft wat extra bodywork om hem het uiterlijk te geven van een auto die het terrein in zou kunnen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is vierwielaandrijving niet verkrijgbaar. In de dagelijkse praktijk is de stoere look dus vooral bedoeld om te imponeren. Dankzij de grotere bodemspeling zal een gravelpad nog wel gaan, maar als het erg modderig wordt, is het oppassen geblazen. De dieselversies van de V60 Cross Country zijn schoon genoeg om dit jaar (2015) in aanmerking te komen voor 20 procent bijtelling. Prijzen beginnen bij € 40.495 en lopen door tot € 52.195.

Hoe rijdt de Volvo V60 Cross Country

De V60 Cross Country rijdt als een normale V60. Wij kregen de benzineversie mee. Het fijne van die T5 is, dat hij een surplus aan trekkracht biedt. Die ga je ook gebruiken, met alle gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. De achttraps automaat die in de testauto zit, is geweldig. Hij schakelt schokloos en reageert alert. Je kunt hem tevens bedienen met flippers aan de stuurkolom. Werkt ook prima. Het gevoel in de besturing is aan de lichte kant en wat gevoelloos. Je kunt de bekrachtiging in drie standen instellen, maar ook in de zwaardere stand zou er wat meer gevoel in mogen. De auto stuurt wel mooi precies. De vering en demping van de V60 Cross Country voelen best stug. Vooral bij kleinere oneffenheden is de koets van de auto nogal in beweging, wat onrustig overkomt. Hij lijkt dan niet snel genoeg te willen inveren, maar ‘kopieert’ de hobbels in de weg. Grote oneffenheden neemt hij wel erg mooi. Het is in de auto keurig stil, alleen zijn er wel flink wat afrolgeluiden hoorbaar van de banden. De V60 Cross Country is uit te rusten met een hele serie actieve veiligheidssystemen. De testauto had ze allemaal aan boord. We noemen: •

De Volvo V60 Cross Country van binnen

actieve bochtverlichting •

De Volvo V60 Cross Country en het milieu

afstand-tot-je-voorganger waarschuwing (wordt aangegeven met blokjes die je via het heads up display op de voorruit geprojecteerd krijgt) •

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.