logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V60 I 1e facelift

Groene Wolf

Volvo - V60 Plug-in Hybrid

Wie denkt dat de aantrekkingskracht van de Volvo V60 Plug-in Hybrid is afgenomen nu er weer belasting voor de semi-elektrische stationwagen moet worden betaald, heeft het mis. Toch hebben de Zweden nog wat huiswerk te doen.

Conclusie

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is een wolf in schaapskleren. Daarmee doelen we niet alleen op het enorme vermogen dat achter zijn gedistingeerde voorkomen schuilgaat. De stationwagen is nog steeds een sterke aanbieding, ook wanneer je er wel belasting voor moet betalen. Van een volgende generatie verwachten we alleen wel dat de elektrische aandrijflijn niet langer kostbare bagageruimte opslokt. En dat we minder tijd kwijt zijn aan de laadpaal!

Type auto en prijs

De Volvo V60 Plug-in Hybrid verkocht in 2013 als het spreekwoordelijke warme broodje. Er hoefde zakelijk geen bijtelling te worden betaald over de stationwagen: deze uitvoering heeft namelijk niet alleen een diesel-, maar ook een elektromotor. Het is bovendien een van de weinige semi-elektrische modellen waarmee je een caravan kunt trekken (tot 1.800 kilo maar liefst; 300 kilo méér dan de eveneens populaire Mitsubishi Outlander PHEV). In hetzelfde jaar kreeg de V60 ook nog eens een facelift, waardoor hij er net wat appetijtelijker uit kwam te zien. Tegenwoordig moet er gewoon weer belasting worden afgedragen voor de semi-elektrische Zweed. Dat bedrag is echter maar een schijntje in vergelijking met de catalogusprijs: voor minder dan € 59.995 doet de Volvo-dealer geen afstand van de plug-in hybride, terwijl zakelijke rijders er al mee op weg kunnen vanaf € 147 netto bijtelling per maand.

Hoe rijdt de Volvo V60 Plug-in Hybrid

De elektro- en dieselmotor van de Plug-in Hybrid leveren samen 285 pk. Je kunt er de bestuurder van een gepeperde hatchback het schaamrood mee op de kaken rijden, ondanks het feit dat de PHEV 300 kilo meer weegt dan een reguliere V60. Trap je de Volvo op zijn staart, dan word je getrakteerd op een geweldige soundtrack: de dieselmotor zet bij vollast een heerlijke keel op. Helaas nagelt de krachtbron als een vrachtwagen wanneer je in het dagelijks verkeer onderweg bent; toch een afknapper voor zo’n technologisch hoogstandje. De zelfontbrander drijft de voorwielen aan, de elektromotor ontfermt zich over de achterwielen. Druk je op de knop ‘4WD’, dan verdeelt de Volvo die aandrijvingskrachten eerlijk over alle wielen. De stationwagen heeft drie verschillende rijstanden. Kies je voor ‘Pure’, dan zoef je volledig elektrisch over de weg. In de ‘Hybrid’-modus bepaalt de auto zelf wanneer de diesel- en/of elektromotor aan het werk moet. En heb je haast, dan is er de explosieve ‘Power’-stand. Daarbij bundelen beide motoren hun krachten. In de basis is de V60 vooral een comfortabele auto, eentje waarin je uren achtereen zou kunnen sturen. Hij rolt fors uit; de Zweed gebruikt die energie helaas niet om het batterijpakket bij te laden. Regenereren maakt het beroeren van je rempedaal zo goed als overbodig, maar in het geval van de V60 zul je (stevig) moeten bij remmen. Dat rempedaal voelt sponzig aan. Een ander minpunt is het slechte zicht rondom: de A-stijl is fors en door de oplopende raamlijn zie je weinig tot niets tijdens het fileparkeren. De adaptieve cruise-control verdient dan weer een pluim: het systeem staat weliswaar op de optielijst, maar werkt bijna even natuurlijk als een automobilist van vlees en bloed.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid van binnen

Veel Nederlanders hebben meubels van Zweedse makelij in hun woning. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om je thuis te voelen aan boord van deze Plug-in Hybrid. De stoelen zitten voortreffelijk en de gebruikte materialen zijn fraai om te zien en fijn om aan te raken. Hoewel Volvo vaak in één adem wordt genoemd met chique merken als Audi, BMW en Mercedes, liet de afwerking van ons testexemplaar te wensen over. Gooiden we de kofferklep dicht, dan klonk dat niet bepaald als een kluisdeur, zoals dat bij de genoemde concurrenten wél het geval is. Een kwaal waar alle V60’s last van hebben, is de omslachtige ergonomie. Het invoeren van een bestemming op het optionele navigatiesysteem vereist meer dan één bedieningsknop. En het mag dan een sterke caravantrekker zijn, de bagageruimte heeft flink onder de extra krachtbron te leiden. In vergelijking met een ‘gewone’ uitvoering lever je in de Plug-in Hybrid 110 tot 120 liter in vanwege het batterijpakket dat onder de laadvloer schuilgaat.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid en het milieu

De Plug-in Hybrid stoot slechts 48 gram CO2 per kilometer uit. Zijn verbruik bedraagt volgens de Zweden 1 liter diesel per 55,5 kilometer. Dat klinkt ongelofelijk, maar we hebben het op de boordcomputer herhaaldelijk voorbij zien komen. Louter op stroom heeft de stationwagen een actieradius van 50 kilometer; trek daar in de praktijk maar 10 kilometer van af. Een volle batterij kost aan een laadpaal 4 uur, in het stopcontact van de keuken doet de V60 er het dubbele over. Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden. Bestel je een Plug-in Hybrid, dan word je door Volvo in de watten gelegd. Niet alleen is een Mennekes-stekker bij de standaarduitrusting inbegrepen, je krijgt ook een speciale rijtraining met de auto aangeboden en energieleverancier Nuon controleert gratis je elektrische huisinstallatie.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.