Auto Review Fiat 500 II (312) 1e facelift
Vernieuwd, verfijnd en ‘connected’
Fiat - 500
Conclusie
De slechts 3,5 meter korte vernieuwde Fiat 500 is en blijft een icoon. Een geweldig leuk uiterlijk waaraan terecht maar weinig aan is veranderd – zo blijft het tenminste een Fiat 500 en niet een slap aftreksel ervan. Met zijn compacte buitenmaten en vooral voorin voldoende ruimte voor inzittenden is het een goed bruikbare, hippe stadsauto. Dat het uiterlijk van de auto nu nog meer is af stemmen op persoonlijke smaak zal veel kopers aanspreken. De nieuwe motoren voldoen prima en het aanraakscherm is een moderniteit waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt. Belangrijk is dat de prijzen niet significant anders zullen zijn. En hoewel een leuk aangeklede versie al snel richting de zeventien mille zal gaan, heb je dan wel een opvallende kleine auto die waardevast is gebleken.Type auto en prijs
De Fiat 500 is een compacte stadsauto. Hij is wendbaar en heeft zuinige benzinemotoren. De vernieuwde 500 is nog meer op het oermodel – uit de jaren 60 – geïnspireerd dan het vorige model. Volgens een woordvoerder van Fiat is veertig procent van de onderdelen vernieuwd, al zie je daar qua uiterlijk alleen in de neus en de achterzijde wat van terug. Zo is de neus nu nog meer een verwijzing naar het ‘rugzakje’ van weleer, net zoals de LED-achterlichten. Verder zijn er nieuwe exterieurkleuren en nieuwe bekledingsoorten. Fiat levert de 500 nu ook met een zogeheten ‘second skin’. Vanaf de taillelijn omhoog kun je de auto dan in een contrasterende kleurschakering en afwijkend gekleurde spiegelkappen bestellen. Zo is er het zogeheten camouflage, wat eruit ziet als de antislipstickers die je in een badkuip kunt plakken. Minder wild zijn bijvoorbeeld een setje frivole strepen. De grootste verandering vind je op het midden van het dashboard. Daar is nu een 5 inch aanraakscherm gemonteerd waarmee je tal van functies bedient, waaronder verbinding met digitale diensten. Er zijn twee nieuwe motoren, een 1,2 liter viercilinder (69 pk) en een 0,9 liter (86 pk). De prijzen van de nieuwe 500 zijn nog niet bekend maar een woordvoerder van de Nederlandse importeur verzekert ons dat er geen grote verschuivingen zullen plaatshebben. Dat betekent dat de nieuwe 500 een vanafprijs van rond de € 15.000 zal hebben, wat best stevig is. Behalve de normale 500 is ook de cabriolet geheel vernieuwd. De S en de Abarth volgen later.Hoe rijdt de Fiat 500
Aan het weggedrag van de Fiat 500 is niet gesleuteld. Dat betekent dat de auto voor zijn formaat nog steeds lekker comfortabel veert, al is hij aan de achterzijde wat springerig en kan het korte oneffenheden niet helemaal wegfilteren. Op langere, diepere oneffenheden reageert de vernieuwde Fiat 500 keurig. De nieuwe 1,2 liter viercilinder benzinemotor is met zijn 69 pk krachtig genoeg voor gebruik in Nederland. Bij lage toeren is helaas erg weinig trekkracht voorhanden, maar daar staat tegenover dat de motor opvallend stil is. De krachtiger Twintair tweecilinder benzinemotor doet het precies omgekeerd: daar voel je bij lagere toeren meer fut en hoor je vanaf zo’n 3000 toeren een tevreden gesnor vanonder de motorkap vandaan komen. Het geluid past goed bij het speelse karakter van de auto. De besturing is prettig licht en keurig direct. Het maakt de 500 tot een wendbare auto waarmee je vlot door het drukke stadsverkeer laveert. Op sommige versies is de zogeheten City-stand beschikbaar. Met een druk op de knop wordt de besturing dan nog lichter. Naar onze smaak is die stand zo licht dat je het alleen voor parkeren gebruikt.De Fiat 500 van binnen
Vanbinnen is de grootste verandering een 5-inch aanraakscherm in het midden van het dashboard. Je bedient er tal van functies mee, waaronder verbinding met digitale diensten zoals digitale radio. Zo heb je de beschikking over honderden radiostations. Je hebt er wel ook een app bij nodig op je smartphone die in verbinding staat met de auto. Wel oppassen bij gebruik in het buitenland, want dan treedt uiteraard data-roaming in werking en dat is duur. In het rommelige stadsverkeer vonden we tijdens een uitgebreide testrit de navigatie niet bepaald verfijnd. Soms gaf hij erg laat aan waar en wanneer je moest afslaan. Daar ligt duidelijk nog ruimte voor verbetering. Het vernieuwde stuurwiel ligt lekker in de hand, de zitpositie achter het stuur blijft een beetje vreemd – maar wel lekker.De Fiat 500 en het milieu
De nieuwe motoren voor de vernieuwde 500 zijn allebei erg schoon. De 1,2 liter viercilinder stoot 99 g/km CO2 uit en de Twinair zelfs maar 92 g/km. Fiat claimt verder dat in de Eco-stand een verbruiksreductie is gerealiseerd van vijf procent. Met de door ons gereden viercilinder uitvoering realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 14,5; da's toch even wat anders dan de 1 op 21,3 die de Italianen zelf opgeven.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
