logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 6 III (GJ) 2e facelift

De lekkerste van het stel!

De Mazda 6 bestaat inmiddels 20 jaar. Om dat te vieren hebben de Japanners van het huidige model een feestversie gemaakt. En dat is meteen de lekkerste van het stel!

Conclusie

De Mazda 6 20th Anniversary is een zeer fijn rijdende en rijk uitgeruste auto. Aan alles merk je dat de auto is uitgerijpt. Hij heeft nu zelfs een mild-hybride aandrijving. Andere voordelen: hij biedt veel rijplezier en er zijn geen gekke fratsen in het infotainmentsysteem. What you see is what you get en dat is eigenlijk best een verademing. Een geruststelling tot slot: Mazda’s zijn erg waardevast en betrouwbaar. Anders hou je het ook niet twee decennia vol.

Type auto en prijzen

De Mazda 6 is een grote gezinsauto die er als stationwagon en als sedan is. Onze testauto is een stationwagon de uitvoering is de rijk uitgeruste 20’th Anniversary. Deze auto zakt bijkans door z’n assen van alle uitrusting die op de auto zijn geschroefd. Van het fraaie alcantara en leder tot de prachtig klinkende stereo-installatie; het draagt allemaal bij tot een gevoel van luxe. De Mazda6 20th Anniversary limited edition verwijst naar de eerste generatie Mazda6 die in 2002 werd geïntroduceerd. Behalve het nappa-lederen interieur en de met alcantara bekleedde portieren en middenpanelen, heeft deze versie prachtige 19-inch lichtmetalen wielen en de carrosseriekleur Artisan Red of de nieuwe kleur Rhodium White. Prijzen beginnen bij 59 mille. Ga je de auto private leasen houdt dan rekening met een maandbedrag van zo’n € 650. Voor dat geld krijg je een voorwielaangedreven auto met een mild-hybride aandrijflijn die goed is voor 194 pk en een maximum koppel van 258 Nm. De benzinemotor is een 2,5 liter viercilinder met cilinderuitschakeling.

Hoe rijdt de Mazda 6 20’th Anniversary

Zodra je wegrijdt met de Mazda 6 Anniversary merk je dat er erg veel trekkracht is bij lage toeren. De gasrespons is bovendien lekker alert. De Skyactiv-G 2.5 aandrijflijn is standaard gekoppeld aan een automatische transmissie. De krachtbron heeft cilinderuitschakeling. Zodra je een constant tempo rijdt schakelt de motor twee van de vier cilinders uit. Dat merk je, als je er echt op gaat letten, door een heel klein schokje zo rond de 1.500 toeren per minuut. Schoonheidsfoutje, er valt prima mee te leven. Bij optrekken hoor je de motor net wat meer dan je wellicht zou willen. Maar eenmaal op snelheid is hij keurig stil.

De afstemming van het onderstel is erg goed. Mooi comfortabel zonder week en gevoelloos te worden en gelukkig nooit stevig en straf. Ook het stuurgedrag is zoals we dat van Mazda’s kennen: met het nodige gevoel en mooi precies. Het is een feestje om met deze auto onderweg te zijn.

De Mazda 6 20’th Anniversary van binnen

In het interieur kun je zien dat de Mazda 6 al wat langer meegaat. Maar eigenlijk is dat wel prettig. Er zijn bijvoorbeeld fysieke Knoppen voor het bedienen van de airconditioning. En dat werkt veel fijner dan de digitale bedieningen (lees: ingewikkelde menu’s) in menig moderne auto. Het infotainmentsysteem bestaat uit een centraal geplaatst 8-inch schermdisplay, en 7-inch TFT LCD-display in het instrumentenpaneel. De testauto heeft bovendien head-up display dat onder meer de snelheid rechtstreeks op de voorruit projecteert. Helaas bleef in de testauto soms wel het beeld van het infotainmentscherm hangen tijdens het opstarten. De auto uitzetten en weer aan verhielp het probleem maar dat is natuurlijk niet de bedoeling! De voorstoelen en de achterbank zijn voorzien van dikke en brede kussens met voorin stoelventilatie. Alle uitvoeringen hebben standaard Apple CarPlay en Android Auto met draadloze connectiviteit voor Apple CarPlay vanaf het middelste uitrustingsniveau. De 20’th Anniversary heeft bovendien een draadloze telefoonlader. Het opbergvak onder de middenarmsteun achterin is voorzien van twee USB-poorten. Tot slot de bagageruimte van de stationwagonversie: die meet 522 liter met de achterbak op z’n plaats en 1.664 liter met alles weggeklapt.

De Mazda 6 20’th Anniversary en het milieu

De Mazda 6 mag dan al 20 jaar op de markt zijn, in zijn huidige verschijningsvorm is het nog steeds gewoon een technische hoogwaardige auto. De 2,5 liter viercilinder benzinemotor heeft cilinderuitschakeling. Bij constante snelheden schakelt hij twee cilinders helemaal uit, wat natuurlijk brandstof scheelt. Verder wint het energie terug bij remmen dankzij het zogeheten i-ELOOP systeem. Daarbij wordt de teruggewonnen stroom niet opgeslagen in een batterij maar in condensators – wat ruimte en gewicht scheelt. Volgens Mazda schelen al deze ingrepen in het verbruik. Zo’n 5% bij 80 km/h en 20% brandstof bij 40 km/h. Wij haalden bij een rustige rijstijl een gemiddeld brandstofverbruik van 6,8 liter op 100 km wat echt zeer netjes is.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 6.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.