logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 6 III (GJ) 2e facelift

Verfijnde gezinsauto

Mazda - 6 Signature

De Mazda 6 is al weer zes jaar op de markt. In 2015 kreeg ie een facelift en nu is ie opnieuw ververst. Kan deze zaken- en gezinsauto nog steeds meekomen met auto's zoals de Renault Talisman, de Peugeot 508 en de Opel Insignia?

Conclusie

Kan de Mazda 6 na diens nieuwste verjongingskuur moderne concurrenten nog het hoofd bieden? Ja, dat ka ie zeker. Qua veiligheid, rijcomfort en motoren is het nog steeds een verdraaid goeie auto. Maar de Mazda 6 heeft ook een achilleshiel en dat is zijn prijs. De vanafprijs van de Mazda 6 is flink gestegen van 32 mille voor de vorige versie, naar een vanafprijs nu van 37 mille – onze testauto komt op 44 mille. Een sprong dus van 5 mille. Mazda geeft de 6 weliswaar een rijkere standaarduitrusting mee maar feit blijft dat je dieper i de buidel moet tasten dan voorheen en dat moet maar net allemaal ook kunnen. Stel je een vergelijkbare Peugeot 508 of VW Passat samen dan moet je trouwens minstens zo diep in je portemonnee graaien. En in dat licht bezien is de Mazda zo gek nog niet!

Type auto en prijs

De Mazda 6 is een ruime zaken- en gezinsauto. Hij is er nog steeds als sedan en als stationwagon. Mazda heeft zijn aanbod eenvoudiger gemaakt. De versies S, TS, TST en GT-M zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor twee versies: Essence en Signature. En bij de Essence zijn er dan vier pakketten. Lekker overzichtelijk dus. Verder is er keuze uit twee benzinemotoren, een tweeliter en een tweeënhalve liter. Die laatste levert 194 pk op. De tweeliter is er met naar keuze 145 en 165 pk. Onze testauto is een signature met 165 pk en een handbak. Prima combinatie. Wil je een diesel dan is er een tweeliter met 150 of 184 pk. Onze testauto is een sedanversie Signature met 165 pk krachtige viercilindermotor. Die staat te boek voor € 44.240. Prijzen beginnen bij € 36.99o voor de eenvoudigste 145 pk Essence-versie. Uiterlijk is de neus gewijzigd dankzij deze nieuwe, grote grille die je ook vindt op de CX-5, de grote SUV van Mazda. Verder heeft ie nu standaard LED matrix lampen. En ook de achterzijde is iets gewijzigd.

Hoe rijdt de Mazda 6 Signature

Elke Mazda6 heeft G-Vectoring Control. Een technisch hoogstandje waardoor de auto zich extra rustig gedraagt, vooral op bochtige wegen en bij slecht weer. En dat draagt bij aan het algehele rijcomfort, dat prima in orde is. De eerste versie uit 2012 was nogal hard geveerd. De 2015-versie was wat dat betreft al een stuk beter en deze nieuwste versie is gewoon heerlijk comfortabel – precies zoals je van een auto als deze verwacht. Hij is ook wat stiller dan zijn voorganger – minder bandengeruis - en de stoelen zitten prettiger. De besturing is opvallend precies en communicatief. In sommige auto’s voel je niet goed wat er nou allemaal precies gebeurt onder de voorwielen, maar daarvan heb je bij deze Mazda geen last. Je kunt bovendien verrassend hard een hoek om met deze auto. De diverse motoren zijn altijd viercilinders en hebben geen turbo maar de benzinemotoren hebben allemaal een extreem hoge compressieverhouding van 13 staat tot 1. Een technisch hoogstandje waarbij de motor heel efficiënt functioneert. Hij zou niet alleen 15 procent krachtiger zijn maar ook 15 procent zuiniger. De 165 pk krachtige motor van de testauto doet zijn werk naar behoren. Hij is niet pijlsnel maar reageert keurig alert op de bewegingen van het gaspedaal en gedraagt mooi soepel. Over een breed toerenbereik is er altijd meer dan voldoende trekkracht voorhanden. De 194 pk versie schakelt dan ook nog ‘ns twee van de vier cilinders uit als er geen grote prestaties van de motor worden gevraagd en de diesels en de sterkste benzinemotor hebben ook nog i-Eloop. Dat wint tijdens het remmen energie terug. Verder mag er een caravan achter van maximaal 1.500 kilogram. De Mazda 6 is uit te rusten met een actief noodremsysteem dat ingrijpt tot 30 km/h en voetgangers herkent. Verder heeft ie actieve cruise control, en kun je zaken bestellen zoals verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, dode-hoek-bewaking en waarschuwing bij kruisend verkeer achter de auto. Da's handig als je achterwaarts uitparkeert. Deze spullen zitten ook allemaal op de testauto en werken prima. Met alle actieve veiligheidssystemen aan kun je beperkt autonoom rijden. De auto houdt zichzelf dan keurig tussen de lijntjes en gaat niet zwalken tussen de strepen, zoals sommige concurrenten doen.. Na 20 seconden moet je telkens weer je handen aan het stuur houden (wettelijke verplichting), wat duidelijk zichtbaar wordt aangegeven in het head up display.

De Mazda 6 Signature van binnen

Ook het interieur is hier en daar wat aangepast. Niet schokkend anders, maar je merkt dat Mazda de puntjes op de i wilde zetten. Zo zijn er mooiere materialen gebruikt. Zo zitten er nu mooie strips Sen-hout in. Daar maken ze in Japan ook meubels van en muziekinstrumenten. Verder zien we mooiere stiknaden en zitten sommige knoppen op een andere plek. Het aanraakscherm –goed afleesbaar geplaatst bovenop het dashboard - is wat groter geworden, al zie je juist hieraan dat de Mazda6 op leeftijd raakt. Nieuwere modellen van andere merken hebben vaak een nog groter scherm. Maar goed, dit scherm doet prima z’n werk en is intuïtief te bedienen. Wil je het scherm niet aanraken dan kun je ook de druk/draaiknop gebruiken. Handig als je op slecht wegdek rijdt. Dan biedt zo’n knop veel meer houvast en precisie. Mazda heeft de 6 een rijkere standaarduitirusting gegeven. Zo heeft leke 6 nu altijd een projectie head-up display op de voorruit, adaptieve cruise control, een navigatiesysteem en dual zone climate control, licht- en regensensor, stoelverwarming en parkeersensoren. Zowel voor- als achterin is meer dan voldoende ruimte voor je benen. Achterin is de hoofdruimte echter wat krapjes. Ben je langer dan 1,80 meter dan zit je al snel met je kruin tegen het plafond. Onze testauto heeft een groot schuifdak en dat neemt ruimte weg. De bank is breed genoeg voor drie volwassenen. In de armsteun heeft de testauto bediening voor verwarmbare de achterstoelen en vind je twee USB-aansluitingen. De kofferbak is opvallend groot met 474 liter. In de testauto kun je tevens de achterbankleuning in twee ongelijke delen neerklappen waardoor nog meer ruimte (en een keurig vlakke laadvloer) ontstaat . Het ontgrendelen van die leuning doe je met een hendel in de kofferbak, maar je moet de leuning daarna nog wel een handje helpen om naar beneden te vallen waar ie bij de concurrentie vaak meteen naar beneden ploft.

De Mazda 6 Signature en het milieu

De Mazda 6 heeft in vrijwel alle benzine-uitvoeringen een C-label. Het gemiddelde brandstofverbruik van de testauto bedraagt volgens Mazda 1 op 15,8. Wij kwamen tot 1 op 14,4 – wat keurig is.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.