logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 2 III (DJ)

Alternatief voor Europese compacte auto’s

Mazda - 2 SKYACTIV-G 75

Waar veel concurrenten hun compacte auto’s voorzien van een (piep)kleine motor met een turbo en/of drie cilinders, daar gooit Mazda het met zijn nieuwe 2 over een andere boeg: een normale, wat grotere 1.5-liter zonder turbo. Hij is er vanaf net geen 15 mille.

Conclusie

De Mazda2 is een aardig alternatief voor Europese compacte auto’s zoals de Renault Clio en de Peugeot 208. Een fraaie lijnenspel en prima rijeigenschappen zijn pluspunten van de Mazda2. Minder goed is de beperkte ruimte op de achterbank voor volwassenen. De prestaties zijn in orde, mits je de motor een beetje op toeren houdt. In ons land zal de 90 pk-versie prima voldoen.

Type auto en prijs

De Mazda2 bevindt zich in de klasse van auto’s zoals de Opel Corsa, Volkswagen Polo, Renault Clio, Ford Fiesta, Peugeot 208 en Toyota Yaris. De Mazda2 oogt met zijn relatief lange motorkap en fraaie lijnen volwassener dan zijn voorganger. Hij is er met keuze uit drie benzinemotoren en een diesel. Alle vier motoren hebben een inhoud van 1,5 liter. De drie benzineversies verschillen vervolgens in vermogen: 75, 90 en 115 pk. De diesel is levert 105 pk. Je kunt de 75 en de 90 krijgen met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de 115 met een zesbak. Liever niet zelf schakelen? Dan ben je aangewezen op de 90, die ook met zestraps automaat verkrijgbaar is. De SKYACTIV-G 75 (zo luidt de naam voluit) staat voor € 14.490 in de prijslijst, maar is een echt instapmodel. Hij mist airco, cruise control en de achterbank kan alleen in zijn geheel omgeklapt worden. Per uitvoering is een oplopend aantal extra’s gemonteerd zoals lane departure warning system, multimediasysteem, parkeersensoren, automatische remassistent in stadsverkeer en navigatie. Interessant is de Intro Edition van de SKYACTIV-G 90 voor € 16.990. Speciaal voor leaserijders is er de SKYLEASE GT. Dat is een 90 pk met alles erop en eraan voor € 18.990.

Hoe rijdt de Mazda 2 SKYACTIV-G 75

Eerlijk is eerlijk, we hebben even moeten wennen aan de motorkarakteristiek van de nieuwe 2. Natuurlijk ging onze aandacht voornamelijk uit naar de 90 pk-motor, als voornaamste troef voor de Nederlandse koper. Gewend als we tegenwoordig zijn aan de kittige turbootjes in deze klasse, die bij gas geven vlot oppakken, vallen de prestaties wat tegen. De remedie is vaker terugschakelen, zodat de motor meer toeren maakt en meer trekkracht opwekt. Met die rijstijl kom je goed met het verkeer mee. Maar kost dat dan niet meer benzine? Dat valt reuze mee. Een fikse rit over Spaanse autosnelwegen, in het drukke Barcelona en over bochtige bergwegen resulteert volgens de boordcomputer in een keurig verbruik van 6,0 liter op 100 km. Veel schakelen is geen straf. De koppeling grijpt prima aan en met het korte pookje leg je elke versnelling trefzeker in. Daarbij is de motor relatief stil, op kruissnelheid op de snelweg hoor je eerder wat windgeruis en afrolgeluiden van de banden dan van de motor. De rijeigenschappen zijn goed. De besturing werkt prima, het onderstel voelt stevig aan. Vering en demping zijn redelijk stug, oneffenheden in het wegdek voel je wel, maar je zit niet te stuiteren in de auto.

De Mazda 2 SKYACTIV-G 75 van binnen

Voorin zit je prima. De bestuurder kan zijn stoel in hoogte en lengte verstellen; hetzelfde geldt voor het stuur, dus je hebt altijd een optimale zitpositie. Ruimte genoeg daar, achterin is het wel iets krapper. Ben je 1,83 meter dan kun je net ‘achter jezelf’ zitten. De bagageruimte meet 280 liter en kan vergroot worden door de achterbank in delen op te klappen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering vind je in het interieur zwarte stof of wit leer met rode accenten. De instrumenten zijn goed afleesbaar. Vanaf de TS+ biedt de 2 ook het gemak van een head-up display, waarin snelheid en navigatieaanwijzingen geprojecteerd worden in de voorruit.

De Mazda 2 SKYACTIV-G 75 en het milieu

Alle 2’s beschikken over een start-stopfunctie. De 75 heeft een gecombineerd verbruik van 4,7 liter op 100 km, de 90 met handbak verbruikt 4,5 liter op 100 km, met automaat 4,8 liter en de 115 heeft voor diezelfde afstand 4,9 liter nodig. Allemaal volgens fabrieksopgave, dus in de praktijk zal het verbruik iets hoger liggen. De diesel neemt genoegen met 3,4 liter op 100 km. De 75 en de handgeschakelde 90 vallen bij zakelijk gebruik in de 20 procent bijtellingsklasse.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.