logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 2 III (DJ)

Ouderwets alternatief

Mazda - 2 SkyActiv-G 90

De Mazda2 gooit het over een andere boeg. Voorzien concurrenten hun compacte auto’s van een (piep)kleine motor met turbo, de Japanners geven hun kleine gezinsauto juist een ouderwets grote krachtbron mee.

Conclusie

De Mazda2 is een aardig alternatief voor Europese compacte auto’s zoals de Renault Clio en de Peugeot 208. Een fraaie lijnenspel en prima rijeigenschappen zijn pluspunten van de Mazda2. Minder goed is de beperkte ruimte op de achterbank voor volwassenen. De prestaties zijn in orde, mits je de motor een beetje op toeren houdt. In ons land zal de 90 pk-versie prima voldoen.

Type auto en prijs

De Mazda2 bevindt zich in de klasse van auto’s als de Opel Corsa, Volkswagen Polo en Renault Clio. Hij is er met keuze uit drie benzinemotoren en een diesel. Alle motoren hebben een inhoud van 1,5 liter. De drie benzineversies verschillen vervolgens in vermogen: 75, 90 en 115 pk. De diesel levert 105 pk. Je kunt de 75- en 90 pk benzineversies krijgen met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de uitvoering met 115 pk met een zesbak. Liever een automaat? Dan ben je aangewezen op de 90 pk versie, die ook met zestraps automaat verkrijgbaar is. De eenvoudigste Mazda2 staat voor € 14.490 in de prijslijst, maar is een echt instapmodel. De achterbank kan alleen in zijn geheel worden omgeklapt en hij mist zaken als airconditioning en cruise control. Per uitvoering is een oplopend aantal extra’s gemonteerd: denk daarbij aan veiligheidssystemen als lane departure warning, parkeersensoren en een automatische remassistent in stadsverkeer, maar een geïntegreerd navigatiesysteem behoort bijvoorbeeld ook tot de meeruitrusting.

Hoe rijdt de Mazda 2 SkyActiv-G 90

Eerlijk is eerlijk; we hebben even moeten wennen aan de motorkarakteristiek van de nieuwe 2. Gewend als we tegenwoordig zijn aan de kittige turbootjes in deze klasse, die bij gas geven vlot oppakken, vallen de prestaties van onze 90 pk sterke testauto wat tegen. De remedie is vaker terugschakelen, zodat de motor meer toeren maakt en meer trekkracht opwekt. Met die rijstijl kom je goed met het verkeer mee. Maar kost dat dan geen extra benzine? Dat valt reuze mee. Een fikse rit over Spaanse autosnelwegen, in het drukke Barcelona en over bochtige bergwegen resulteert volgens de boordcomputer in een keurig verbruik van 6,0 liter op 100 km. Veel schakelen is in de Mazda geen straf. De koppeling grijpt prima aan en met het korte pookje leg je elke versnelling trefzeker in. Daarbij is de motor relatief stil; op kruissnelheid op de snelweg hoor je eerder wat windgeruis en afrolgeluiden van de banden. De rijeigenschappen van de 2 zijn goed. De besturing werkt prima, het onderstel voelt stevig aan. Vering en demping zijn redelijk stug: oneffenheden in het wegdek voel je wel, maar je zit niet te stuiteren in de auto.

De Mazda 2 SkyActiv-G 90 van binnen

Voorin zit je prima. De bestuurder kan zijn stoel in hoogte en lengte verstellen; hetzelfde geldt voor het stuur, dus je vindt altijd een optimale zitpositie. Ruimte genoeg daar, achterin is het wel iets krapper. Ben je 1,83 meter dan kun je net ‘achter jezelf’ zitten. De bagageruimte meet 280 liter en kan vergroot worden door de achterbank in delen op te klappen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering vind je in het interieur zwarte stof of wit leer met rode accenten. De instrumenten zijn goed afleesbaar. Vanaf het uitrustingsniveau TS+ biedt de 2 ook het gemak van een head-up display, waarbij snelheid en navigatieaanwijzingen geprojecteerd worden op een apart schermpje boven het instrumentenpaneel.

De Mazda 2 SkyActiv-G 90 en het milieu

Alle 2’s beschikken over een start/stop-functie. De 75 pk versie heeft een gecombineerd verbruik van 4,7 liter op 100 km, de door ons gereden handgeschakelde uitvoering met 90 pk verbruikt 4,5 liter op 100 kilometer (met automaat 4,8 liter). Allemaal volgens fabrieksopgave, dus in de praktijk zal het verbruik iets hoger liggen. De diesel neemt genoegen met 3,4 liter op 100 km.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.