Auto Review Volkswagen Golf IV
Bestseller in z’n nadagen
Sommige auto’s blijven tot in lengte van jaren populair. Zoals de Volkswagen Golf ‘vier’, die ook nu nog steeds veel kopers trekt. Er is nog steeds aanbod van nette exemplaren.
- Pluspunten
- Blijvend zeer populair
- Prima rijeigenschappen
- Uiterlijk nog steeds geslaagd
- Minpunten
- Kwalitatief niet overtuigend
Wat vindt de Wegenwacht?
De Golf ‘IV’ is helaas niet de beste auto die Volkswagen ooit heeft gebouwd. Vooral nu ze flink op leeftijd zijn, zijn er vaak kleine euvels te melden.
- Zo behoort dit type tot de generatie die last heeft van veelvuldig kapot springende (kop)lampjes, door piekspanningen in het elektrische circuit.
- Om dezelfde reden verbranden massakabels op termijn, wat startproblemen geeft.
- Het instrumentarium geeft als de auto wat ouder wordt ook vaak de geest en dat is een kostbare reparatie.
- Remlichtschakelaars gaan vaak stuk.
- In deursloten kan een breuk optreden, waardoor de sleutel er niet meer uit wil.
- In het mechanisme van de zijruiten zit een nylon bus, die bij veroudering wel eens breekt, waardoor de ruit in het portier zakt.
- Benzinemotoren hebben last van inwendige vervuiling, wat tot dure motorschade kan leiden.
- Luchtmassameters vervuilen of gaan stuk, waardoor de motor slecht loopt: dure reparatie.
- De ABS-pomp kan vastlopen: kostbaar en een APK-afkeurpunt.
Waar praten we over?
De Golf was lang de kurk waarop Volkswagen grotendeels dreef. Er zijn niet alleen andere modellen bijgekomen, maar die zijn ook belangrijker geworden voor de totale verkoop. Dat neemt niet weg dat de Golf nog steeds één van de meest verkochte auto’s in Europa is en enorm belangrijk voor het merk.
Dat was ook al zo in de jaren dat de Golf ‘IV’ op de hoogste plekken van de verkoopranglijsten was te vinden. Juist dit model heeft altijd veel waardering gekregen om zijn geslaagde uiterlijk. Dat wordt door velen nog steeds mooi gevonden, dit is uiterlijk misschien wel de meest geslaagde Golf.
Uitvoeringen en varianten
We laten de Golf Variant hier even buiten beschouwing. Als drie- en vijfdeurs was deze Golf er al in heel veel versies.
- De 1,4 liter benzinemotor (55 kW/75 pk) is aan de lichte kant.
- Er is een 1,6 liter achtklepper (75 kW/102 pk) die vanaf 1999 alleen nog is geleverd in combinatie met een viertraps automaat.
- In 2002 komt er ook een 1,6 liter 16-klepper met directe inspuiting (FSI, 81 kW/110 pk).
- Dan is er de 1,8 liter met vijf kleppen per cilinder en een turbo in twee versies (110 kW/150 pk en 132 kW/180 pk)...
- ... en een 2,0 achtklepper met 85 kW/116 pk.
- De 2,3 liter V5 levert 125 kW/170 pk
- De 2,8 liter VR6, standaard gekoppeld aan syncro-vierwielaandrijving, levert zelfs 150 kW/204 pk.
- Het klapstuk is de R32 met 177 kW/240 pk, maar die versie is zeer zeldzaam en populair bij het dievengilde.
- Er zijn vier diesels beschikbaar, allen met 1,9 liter inhoud. De SDI levert 50 kW/68 pk, de TDI is er met 74 kW/101 pk, 96 kW/130 pk en in de laatste bouwjaren ook 110 kW/150 pk.
- De meeste motorvarianten zijn er in een naamloze basisversie, gevolgd door de Comfortline, Sportline en Highline. Opmerkelijk: airco was in deze Golf nog niet standaard, zelfs niet in de Comfort- en Sportline.
- Er is ook een cabrio-versie.
De Volkswagen Golf 'IV' als occasion
Het bijzondere van de Golf is dat het model in alle lagen van de bevolking geaccepteerd is. Met een nette Golf rijd je nooit voor gek. Natuurlijk komen er juist nu deze Golf ‘IV’ ouder wordt nogal wat terecht in handen van jonge automobilisten die vooral de goede wegligging waarderen en de auto aankleden met accessoires die de waarde geen doen.
Een originele Golf ‘IV’ in een keurige staat is nog steeds een heel gewilde auto. Logisch gevolg is dat er voor een auto van 2003 of ouder nog aanzienlijke bedragen worden gevraagd. Dat is aardig als restwaarde voor wie ‘m inruilt, maar het betekent ook dat een goede Golf per saldo (te) duur is, zelfs generatie ‘IV’. De kwaliteit van de auto is niet op het peil dat je mag verwachten.
De proefrit
De Golf is altijd al geprezen om zijn fijne rijeigenschappen. Ook de Sportline, die op grotere wielen en een sportonderstel staat, is niet overdreven hard, maar wie comfort op prijs stelt, kan beter één van de andere uitvoeringen kiezen.
Elke Golf in de reeks stuurt prettig nauwkeurig, is stabiel en heeft een prima wegligging. Als gezegd is een 1,4 liter onder de maat, net als de 1.9 SDI, maar een 1.6 of 2.0 is een heerlijk gebruiksauto. Deze motoren blinken ook uit in souplesse. Bij de TDI’s zijn de 74- of 96 kW-versies voor vrijwel elke gebruiker sterk genoeg.
Conclusie
De Golf generatie ‘IV’ behoort tot de auto’s waarvan nog jarenlang veel aanbod blijft, maar er blijft ook veel vraag naar. Die populariteit houdt de prijzen hoog, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn. Rijden doet een Golf ‘IV’ nog steeds bijzonder goed, de carrosserie veroudert ook nauwelijks, maar de kwaliteit laat wel steken vallen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
