logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Leon I (1M)

Spaans sportief

Seat - Leon

Pluspunten
  • Rijdt erg goed, best comfortabel
  • Tijdloos, sportief uiterlijk
Minpunten
  • Wisselvallig imago, gauw ‘fout’
  • Nogal wat technische storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

Technisch is de Leon nauw verwant aan de Volkswagen Golf ‘IV’ en dus komen ook vrijwel alle bekende technische mankementen daarmee overeen. De individuele bobines van de (latere) benzinemotoren laten het nog wel eens afweten. Als de motor op drie cilinders loopt: direct stilzetten, vaak kan de wegenwacht de bobine zó verwisselen voor een nieuwe. Een slecht lopende motor en knipperend EPC-lampje lijkt dramatisch, maar dat is net als bij veel andere Seats terug te voeren op een kapotte remlichtschakelaar. Typisch Seat is ook een ‘verzuipende’ computer, door een geblokkeerde afwatering bij de paravan, wat er ook toe leidt dat de motor er mee ophoudt. Als je geluk hebt, is het een kwestie van droogmaken en ontstoppen. Koplampen en (vooral) achterlichten gaan vaak stuk door piekspanningen in het elektrische systeem. Nu deze auto’s wat ouder worden kan dit ook de elektronica van de dashboardinstrumenten kapotmaken. Dat is een vrij dure reparatie.
De Leon is bij uitstek het model waarmee Seat zijn sportieve imago heeft gevestigd. Nu deze generatie van de Leon op leeftijd komt, is die nog steeds populair bij vooral jonge automobilisten die dat imago waarderen.

Waar praten we over?

In oorsprong was de Leon een vijfdeurs variant op de iets eerder uitgebrachte Toledo. Juist door die sportieve inslag kreeg de Leon een heel eigen positie. De Leon is één van de modellen waarmee Seat voor het eerst sterk kon leunen op de technische bases van het Volkswagen-concern. Het is daarom niet verwonderlijk dat een Leon in grote lijnen even goed rijdt als een Golf ‘IV’, die immers op dezelfde bodemplaat staat en ook de meeste motoren komen in beide auto’s voor. Het is knap hoe Seat erin is geslaagd ondanks die overeenkomst de Leon toch een duidelijk eigen positie op de markt te geven.

Uitvoeringen en varianten

De Leon kent maar één carrosserieversie, maar is met een indrukwekkende reeks motoren geleverd. De basisbenzinemotor is een 1,4 met 55 kW/75 pk, die voor het soort auto wel een beetje tam is. De 1,6 liter met 77 kW/105 pk brengt het er al beter vanaf. De 1,8 liter met vijf kleppen per cilinder is met 92 kW/125 pk de beste balans tussen vermogen en technische complicatie. Diezelfde motor levert met een turbo 132 kW/180 pk in de uitvoeringen FR/Cupra/Topsport, en zelfs 154 kW/210 pk in de Cupra R. Als alternatief is er ook de Topsport met de 2,8 liter V6 (150 kW/205 pk) en permanente vierwielaandrijving. Bij de diesel bestaat ook een breed aanbod: de 1,9 liter SDI (zonder turbo, 50 kW/68 pk, tot 2003) is daarbij ook onder de maat. De 1,9 TDI is er met 66 kW/90 pk, 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 110 kW/150 pk, en deze laatste is er ook met vierwielaandrijving. De normale uitvoeringen heten Stella, Signo, Sport en Executive, plus de genoemde zeer sportieve versies. Overigens heeft ook de gewone Sport al een bijzonder fijn afgestemd sportonderstel.

De Seat Leon als occasion

In principe is de Leon een prima alternatief voor een vergelijkbare Golf, waarbij de prijzen van de Seat al vanaf nieuw net even vriendelijker liggen. Voor de meeste versies gaat dat ook nu op. De Leon is bijzonder populair bij een jongere groep autokopers, die vaak lijken te willen bewijzen dat ze niet onderdoen voor Michael Schumacher. Dat de Leon daaronder wel wat heeft te lijden, maakt niet uit zo lang het hun eigen auto is. Feit is alleen wel dat het imago van de Leon hierdoor een rafelig randje krijgt, waardoor er ook altijd mensen zijn die om deze reden juist niet in een Leon willen rijden. Nuchter beschouwd is dit natuurlijk onzin, maar is het in de praktijk helaas wel. Het gros van de Leon diesels lijkt intussen geëxporteerd.

De proefrit

Gezien de overeenkomst met de Volkswagen Golf is het niet verwonderlijk dat ook de Seat Leon een erg goed rijdende auto is. De Leon stuurt heel fijn en heeft een prima wegligging. Een normale versie is heel comfortabel en zelfs de genoemde Sport blijkt heel mooi in balans en niet overdreven hard geveerd. Er zitten erg fijne voorstoelen in en het geluidsniveau is in standaarduitvoering mooi laag. Met een normale 1,6 of 1,8 kun je bij normaal gebruik een verbruik van 1 op 10 tot 12 als normaal brandstofverbruik verwachten.

Conclusie

De Seat Leon kent een schare heel enthousiaste fans. Die drukken een zo zwaar stempel op de auto, dat dit wellicht anderen ervan weerhoudt voor de Leon te kiezen. Dat is jammer, want deze Seat heeft als ‘Golf-alternatief’ veel goeds te bieden tegen heel aanvaardbare prijzen, al liggen die door de genoemde populariteit maar iets lager dan voor de genoemde Volkswagen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Wil van der Tol, Kamerik

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.