Auto Review Leapmotor B10 I
Binnenpretje
Rationeel gezien valt er niets af te dingen op de Leapmotor B10. De meeste concurrenten slaan een pleefiguur bij deze compacte elektrische crossover. En die woordgrap komt niet uit de lucht vallen…
- Pluspunten
- Ruim
- Voordelig
- Rijke standaarduitrusting
- Minpunten
- Ergerlijke bediening
- Matige rechtuitstabiliteit
Conclusie
De Leapmotor B10 is voor velen de ideale auto. Hij is voordelig, ruim, luxe en beschikt over een hoge laadsnelheid. Menig concurrent heeft voor dit soort bedragen geen weerwoord op de elektrische crossover.
Je moet echter wel kunnen leven met een stel onhebbelijkheden, die bij de B10 iedere rit opnieuw op de voorgrond treden. Daarmee doelen we overigens niet op de bekerhouders in de vorm van een wc-bril. Die beschouwen wij als een binnenpretje.
Type auto en prijs
Op het eerste gezicht lijkt Leapmotor de zoveelste autofabrikant uit China. Het merk brengt in een moordend tempo de ene na de andere gezinswagen op de markt. Deze B10 is alweer het derde model in twee jaar tijd.
Waar de meeste Chinese fabrikanten hun hoofdkantoor in China hebben, behoort Leapmotor echter toe aan het Europese Stellantis concern. De modellen worden in Nederland aan de man gebracht vanuit dezelfde dealerfilialen waar ook Citroëns, Opels en Peugeots worden verkocht. En daar kun je jouw Leapmotor ook gewoon voor een beurtje brengen!
Ongemak weggenomen
De gemiddelde Chinese nieuwkomer is slechts op een beperkt aantal plaatsen verkrijgbaar. Onderhoud verloopt vaak via een externe partner. Een scherpe aanschafprijs en rijke standaarduitrusting kunnen dat ongemak voor de meeste consumenten niet wegnemen.
Leapmotor kent dergelijke problemen niet; geen wonder dat het merk in ons land een voortvarende start beleeft. Met een vanafprijs van € 27.995 is ook de B10 weer flink goedkoper dan de concurrentie. De Leapmotor heeft altijd een warmtepomp en een panoramadak en kan snelladen met minimaal 140 kW. Daar komen alternatieven als de Kia EV3 en Skoda Elroq niet aan. In ieder geval niet in de meest voordelige uitvoering!
De enige achilleshiel is de garantietermijn. Hoewel Stellantis die voor de meeste van haar merken heeft verlengd naar acht jaar, komen Leapmotors nog in aanmerking voor de oorspronkelijke periode van vier jaar (of 100.000 kilometer). Mochten er problemen zijn met de benodigde batterijen, dan mogen klanten acht jaar of 160.000 kilometer bij de importeur aankloppen. Dat doet Kia een stuk beter!
Hoe rijdt de B10
Wij maakten onze testkilometers met de meest luxueuze B10 die je op het moment van schrijven kunt kopen. Dat maakt voor de aandrijflijn echter niet uit. Dat is altijd een 218 pk en 240 Nm sterke elektromotor, hoeveel geld je ook op tafel legt. Het trekgewicht bedraagt 750 kilogram: genoeg voor een vouwwagen of kleine caravan.
Weinig inspirerend rijgedrag
De eigendomspositie mag Leapmotor dan uniek maken; rijden doet de B10 zoals de meeste Chinese nieuwkomers. Voor zijn scherpe prijs krijg je een weinig inspirerende gezinswagen, met in het geval van de Leapmotor een matige rechtuitstabiliteit.
De hoge koets vangt een boel wind en ook de banden laten zich horen. Verder is de demping aan de achterzijde aan de zachte kant, waardoor je van een verkeersdrempel nodeloos nageniet.
De hoge koets vangt een boel wind en ook de banden laten zich horen. Verder is de demping aan de achterzijde aan de zachte kant, waardoor je van een verkeersdrempel nodeloos nageniet.
Om gek van te worden
De zitpositie is hoog, zowel achter het stuur als op de plaats van de bijrijder. Het dashboard is juist laag in de auto gemonteerd. Daardoor toren je een beetje boven het interieur uit. Vreemd, maar niet ergerlijk.
Wat we wél hinderlijk vinden, is de slome manier waarop de B10 opstart. Je bent verplicht een animatie te bekijken; eerder wil de automaat niet in ‘Drive’. Als je haast hebt, is dat om gek van te worden!
Handig submenu
Leapmotor rekent geen meerprijs voor de aanvullende veiligheidsuitrusting. Van adaptieve cruise control en dode hoek bescherming tot een 360 graden camera plus een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto: dit soort hulpsystemen zijn standaard aan boord.
Het zijn er zoveel, dat je best buiten een aantal kunt. Door met je vinger van boven naar beneden te vegen over het centrale aanraakscherm, kom je in een handig submenu. Daarin kun je de meest aanwezige rijhulpsystemen het zwijgen opleggen.
Tergend langzaam optrekken
Helaas valt er niks in te stellen aan de adaptieve cruise control. Die houdt standaard te veel afstand, waardoor andere verkeersdeelnemers hun kans grijpen. Valt er een gaatje, dan trekt de B10 tergend langzaam op. Dat zou met 218 pk toch sneller moeten kunnen!
Aan de forse dode hoek over je schouder valt ook weinig te doen. Het zicht naar achteren wordt beter wanneer je de knoerten van achterhoofdsteunen verwijdert. Maar dat kan natuurlijk alleen, wanneer daar niemand zit.
De B10 van binnen
Als je het eenmaal ziet, kun je er nooit meer normaal naar kijken: de bekerhouders in de B10 hebben de vorm van… een wc-bril. We halen die gelijkenis bewust aan, omdat het zo’n beetje het enige is dat opvalt aan boord. Het binnenste van de Leapmotor is inwisselbaar met de meeste hedendaagse EV’s, al steekt het keurig in elkaar.
Een centraal aanraakscherm, zo min mogelijk fysieke knoppen, opbergruimte onder de middenarmsteun: heb je één moderne elektrische auto van binnen gezien, dan weet je van de meeste hoe ze aan boord ogen. Daar veranderen de gaten (!) die Leapmotor aan de passagierszijde in het dashboard heeft geboord, weinig aan.
Instappen en wegrijden? Vergeet het maar!
Een sleutelkaart verschaft toegang tot de B10. Dat kan maar op één plek: via de linkerbuitenspiegel. Je hebt de kaart bovendien nodig om te starten: daarvoor moet je het pasje op de draadloze oplaadmogelijkheid van je smartphone neerleggen.
Leapmotor biedt voor beide zaken een alternatief, maar dat maakt instappen en wegrijden er niet gemakkelijker op. Zo kun je van jouw telefoon een sleutel maken waarmee je toegang tot de auto krijgt, maar wil je de B10 ook inschakelen, dan is het enige alternatief voor de sleutelkaart een viercijferige pincode.
Dagelijkse ergernissen
Had dan liever voor een startknop gekozen en in plaats daarvan voorzien in een draadloze aansluiting van je smartphone. Android Auto en / of Apple CarPlay werkt nu alleen bedraad. Ook een achterruitenwisser schittert in de Leapmotor door afwezigheid.
Verder gebeurde het ons herhaaldelijk dat de B10 onze voorkeursinstellingen vergat: konden we opnieuw de stroomrespons en de klimaatcontrole instellen! Ook vervelend: er zit tekstcorrectie op de handmatige invoer van bestemmingen in het navigatiesysteem. Als je niet oplet, word je heel ergens anders naar toe geleid!
Klein knopje
Het zijn dagelijkse ergernissen die je misschien voor lief neemt wanneer je het ruimteaanbod van de elektrische crossover in ogenschouw neemt. De B10 is namelijk ontzettend ruim op de achterbank.
Ook de kofferbakinhoud is met minimaal 430- en maximaal 1.700 liter flink, al past er meer bagage achterin rivalen als de Kia EV3 en Skoda Elroq. De klep open krijgen is misschien even zoeken; er zit daarvoor een klein knopje in de omlijsting van de achterlichten. De bagagebodem is verstelbaar, de laadvloer vlak. De B10 heeft bovendien een - piepkleine - frunk.
De B10 en het milieu
Leapmotor biedt de B10 met twee verschillende batterijgroottes aan. Eentje van 56,2- en een van 67,1 kWh. Daarmee loopt het rijbereik uiteen van 361- tot 434 kilometer. De eenvoudigste uitvoering kan al snelladen met 140 kiloWatt. Het door ons gereden topmodel haalt 168 stuks.
Hoewel de Leapmotor beschikt over verschillende regeneratiestanden (die je uitsluitend kunt bedienen in het centrale aanraakscherm; onhandig tijdens het rijden), is geen daarvan sterk genoeg om de B10 met één pedaal te rijden.
In de praktijk kwamen wij tot een verbruik van 17,7 kWh per 100 kilometer. Onze meting vond plaats in een B10 met de grootst mogelijke batterij, bij een buitentemperatuur tussen de 8 en 10 graden Celcius. In de winter moet je bij alledaags gebruik 379 kilometer ver kunnen komen op een lading stroom.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
