logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Rio III

Meer waardering is terecht

Kia - Rio

Pluspunten
  • Veel beter/fijner dan zijn voorganger
  • Vrij tijdloos uiterlijk
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Opvallend veel bandenlawaai

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze generatie van de Rio is één van de Kia’s die het tegenwoordig zeer hoge kwaliteitsniveau van dit merk bewijst. Het enige wat wel eens voorkomt, is een breuk in de massakabel van de accu. In dat geval is de Rio helemaal ‘stroomdood’: starten gaat niet, ook de lampjes op het dashboard en de binnenverlichting werken niet. Het is een kleinigheidje, de Wegenwacht lost dit snel op door een universele kabel aan te brengen. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt is het zinvol dit even te melden, waardoor er weer een origineel Kia-exemplaar op gezet kan worden. Het valt de Wegenwacht trouwens op hoe ‘sleutelvriendelijk’ de Rio onder de motorkap is. Ook bij normaal onderhoud is het wel zo prettig dat je overal zo lekker bij kunt. Zo hebben zelfs de monteurs in de garage plezier van een Rio!
De derde generatie van de Kia Rio is als occasion nog steeds ondergewaardeerd bij een groter publiek. Kia heeft serieuze stappen gemaakt en deze versie is in veel opzichten een veel betere auto dan zijn voorgangers. De kwaliteit van Kia blijft wel op hetzelfde niveau.

Waar praten we over?

Eén van de dingen die Kia heel goed doet, is werken aan een consequente ‘vormtaal’. E0r is een lijn ontstaan met verschillende, maar toch aan elkaar verwante modellen. Daardoor krijgt Kia geleidelijk een herkenbare, eigen uitstraling. Het duurt nog even voordat het grote publiek een Kia even blindelings herkent als bijvoorbeeld een Mercedes, maar de basis daarvoor is wel gelegd. Deze generatie Rio past ook in dat beeld. Het is geen schokkend opzienbarende auto, maar hij ziet er opvallend netjes en eigentijds uit. Wie al tevreden is over een vorige Rio, zal aangenaam verrast worden door deze. Heel geleidelijk lukt het Kia met dit model ook om kopers uit andere merken te lokken. Dat gold voor de nieuw-verkoop en gaat nog steeds op onder occasionkopers.

Uitvoeringen en varianten

De Rio is er als drie- en als vijfdeurs. In ons land komen in deze Rio-generatie vier verschillende motortypes voor. De 1,2 liter viercilinder benzinemotor is dezelfde als in de Picanto wordt geleverd en is 63 kW/85 pk sterk. Daarnaast is er een 1,4 liter met liefst 80 kW/109 pk. Er zijn ook twee diesels, een 1,1 liter driecilinder met 55 kW/75 pk en een 1,4 liter viercilinder met 66 kW/90 pk. Aanvankelijk gebruikte Kia voor de diverse uitvoeringen van de Rio het systeem met een naamloze basisversie, die kon worden gecompleteerd met het Comfort Pack, Plus Pack en Super Pack. In 2014 is de bezem door het leveringsprogramma gehaald. Voor de Nederlandse markt is de 1,4 liter diesel komen te vervallen. Het leveringsprogramma van de driedeurs is daarbij flink ingekrompen, die is er alleen nog als 1,2. de normale uitvoeringen heten nu Economyline, Comfortline DynamicLine en ExecutiveLine. De diesel is er alleen nog als vijfdeurs ComfortLine. Gedurende 2016 is er een tijdelijke versie, de Navigator, met alle motoren. Tegelijk gaat de diesel over naar de ExecutiveLine als enige ‘vaste’ uitvoering. Alleen de 1,4 is gedurende heel de cyclus van dit model ook beschikbaar met een viertraps automatische transmissie.

De Kia Rio als occasion

In Nederland is de Kia Rio typisch een auto die nieuw wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dit verklaart tevens waardoor de diesels echt schaars zijn, amper 5% van het totale occasionaanbod. Bij de benzineversies komt de 1,2 veruit het meest voor. Blijkbaar hebben weinig kopers behoefte aan het extra vermogen van de –best pittige!- 1,4 liter motor, die minder dan één derde van het totale aanbod uitmaakt. Kilometervreters komen onder de Rio-rijders ook niet veel voor, de meesten rijden gemiddeld niet meer dan 15.000 per jaar, dat is ook ongeveer het gemiddelde van alle personenauto’s in ons land. Niettemin is het bij mogelijke aankoop van een gebruikte Rio wel zaak de onderhoudshistorie goed te controleren. Kia geeft vrolijk zeven jaar fabrieksgarantie op de Rio, maar die blijft alleen geldig onder voorwaarde dat de auto tijdig alle onderhoudsbeurten en eventuele door de fabriek voorgeschreven modificaties heeft ondergaan. Is dat het geval, dan kun je bijna blindelings een gebruikte Rio kopen, zeker bij de officiële Kia-dealers, die de fabrieksgarantie graag onder de aandacht zullen brengen. Natuurlijk staan er ook Rio’s te koop bij dealers van andere merken en dan nog kan het zijn dat die fabrieksgarantie geldt, onder de gestelde voorwaarden. Bij een Rio die jong genoeg is om hiervoor in aanmerking te komen, maar de fabrieksgarantie geldt niet meer, hoef je ook niet direct in paniek te raken. Als de auto tijdig zijn beurten en dergelijk heeft gehad, is er nog steeds geen man overboord. De kwaliteit van Kia is dusdanig hoog, dat het nog steeds verantwoord is zo’n Rio te kopen, mits de prijs in verhouding is.

De proefrit

De Rio is een uitermate gemakkelijk rijdende, vrij compacte auto. Dit is typische zo’n auto waarmee iedereen direct overweg kan. Echt spannend wordt het niet, maar als gewone gebruiksauto voldoet hij prima. Uiterlijk is de Rio netjes en vrij tijdloos, ook het interieur is keurig verzorgd, al zien we vrij veel matzwarte kunststof. Je zou het niet verwachten, maar achterin is de Rio ruimer dan veel ‘grote’ concurrenten, dank zij de relatief lange wielbasis. Toch is ook de bagageruimte met 290 liter inhoud best netjes aan de maat. Het één is niet direct ten koste gegaan van het ander. De besturing is wat doods door de elektromechanische bekrachtiging, vering en schokdemping zijn op zich prima in orde. Lichtmetalen wielen met een extra grote velgmaat doen flink afbreuk aan het comfort van de Rio. Ook op de standaardwielen reageert hij relatief sterk op korte oneffenheden en er is opmerkelijk veel bandenlawaai in het interieur te horen. Dat merk je met name op de snelweg. Montage van ‘stillere’ banden scheelt beslist, maar de Rio zou dat geluid ook beter mogen absorberen. Voor normaal gebruik blijkt de 1,2 liter motor beslist sterk genoeg. Een gemiddeld verbruik van 1 op 15 á 16 is best netjes en gemakkelijk haalbaar.

Conclusie

Nog lang niet alle occasionkopers in de compacte klasse weten het, maar de Kia Rio is een zeer sterke tegenhanger voor de veel meer gevestigde merken geworden. Deze generatie is een stuk fijner dan zijn voorganger. De zeer goede kwaliteit van Kia wordt onderstreept door de lange fabrieksgarantie, maar gaat zich pas op termijn echt bewijzen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Wolters, IJsselstein

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.