Auto Review Nissan Micra IV (K13)
Tussenmaatje
De vierde generatie van de Nissan Micra neemt als occasion een wat bijzonder positie in. Dat was ook bij de nieuw-verkoop al het geval. Deze Micra past niet in een bestaande klasse. Hij is net iets groter dan de allerkleinste auto’s, maar komt ook net niet aan ‘het B-segment’.
- Pluspunten
- Bijzonder betrouwbaar
- Redelijk rijcomfort
- Onderscheidende vormgeving
- Minpunten
- Ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- Deze generatie van de Micra is één van de auto’s die de uitstekende kwaliteit van Japanse auto’s dik onderstrepen. Bij de Wegenwacht is geen enkel euvel bekend dat bij deze Micra vaker voorkomt.
- De zeldzame keren dat de Wegenwacht een Micra van dichtbij ziet, is dat ofwel de schuld van de bestuurder, of een andere kleinigheid, die we de auto niet kunnen aanrekenen. Oftewel: een kwalitatief betere compacte auto is niet te vinden. Wèl enkele modellen die per saldo even goed zijn.
Over de Nissan Micra
De Micra is al decennialang een vaste waarde in het Nissan-programma. Er bestaat ook een grote groep trouwe Micra-rijders. Die mensen stellen geen hoge eisen aan uiterlijk vertoon en andere triviale zaken, maar waarderen de onverwoestbare kwaliteit en het no-nonsense karakter van de Micra. Deze vierde generatie is er in tegenstelling tot zijn voorgangers alleen als vijfdeurs. Dat is van invloed op de positie van de Micra tegenover de concurrentie.
Dat geldt nog sterker voor het feit dat de Micra tussen twee bestaande klassen in valt. Hij is net even groter dan de allerkleinsten (zoals enkele jaren de Nissan Pixo), maar valt duidelijk onder de populaire compacte klasse met auto’s als de Corsa, Fiesta, Polo, Yaris enzovoorts. Dat maakt deze Micra wat lastig in te schatten en lastig te vergelijken. Aan de kwaliteiten van de auto doet het verder niks af.
Uitvoeringen en varianten
- De Micra van deze generatie is uitsluitend geleverd met 1,2 liter driecilinder benzinemotoren.
- De normale versie levert 59 kW/80 pk.
- Daarnaast is er de DIG-S, de betekenis daarvan kan vergeten worden, maar het slaat erop dat deze motor is voorzien van een compressor (dat is iets anders dan een turbo!). In die vorm levert hij 72 kW/98 pk.
- Standaard hebben beide een handgeschakelde vijfversnellingsbak, tegen meerprijs is hij ook geleverd met CVT-transmissie, een constant variabele automaat.
- In 2013 kreeg de Micra een kleine facelift met wat verfijningen, direct herkenbaar aan een totaal ander front. Technisch bleef de Micra hierbij ongewijzigd.
- De normale uitvoeringen heten in oplopende compleetheid Visia, Acenta en Tekna. Die benamingen zijn ook bij de facelift gewoon gehandhaafd.
- In de loop der jaren zijn er nogal wat rijker aangeklede, tijdelijke actieversies geweest. Dat zijn onder meer de (Visia) Pack, 30th Anniversary, ELLE, Connect Edition en Connect Edition N-TEC.
De Nissan Micra als occasion
Er staat een redelijk aanbod gebruikte Micra’s van dit model in het land. Door de bescheiden variatie in technische versies en uitvoeringen, is het vrij zinloos om voor een gebruikte Micra naar de andere kant van het land te rijden. De diverse occasions zijn bijna onderling inwisselbaar. Met andere woorden: zeer waarschijnlijk is er ook dicht in de buurt precies de gewenste Micra te vinden. De Micra is bij uitstek een auto die wordt gekocht door particuliere automobilisten.
Het opmerkelijke gevolg daarvan is dat er een grote variatie bestaat in de kilometrages van de exemplaren die te koop staan. Sommige rijden echt niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar, andere hebben bijvoorbeeld in vijf jaar ruim een ton op de teller gezet. Dat maakt de Micra in principe niets uit. Bij normaal onderhoud geeft deze Nissan echt geen krimp. Het is daarom ook niet zo dat je als potentiële koper per se moet kiezen voor een exemplaar met een lage kilometerstand. Het is veel belangrijker om te proberen te achterhalen hóe die kilometers erop zijn gekomen. Een auto die jarenlang dagelijks een flinke portie woon-werkverkeer heeft gereden, is dan te prefereren boven die van een dame op leeftijd die alleen haar boodschapjes en visite heeft gereden met haar voet op de koppeling.
Deze generatie Micra’s is te vinden bij heel uiteenlopende occasion-aanbieders, waaronder ook particulieren en onafhankelijke handelaren. De kwaliteit van de auto is echter zo goed dat een net exemplaar, met een heldere onderhoudshistorie overal kan worden gekocht.
De proefrit
De Micra biedt precies zoals zijn positionering al aangeeft, nèt iets meer dan alleen ‘basisvervoer’. Hij is net ruim genoeg voor vier volwassenen, al bestaan er ruimere compacte auto’s. De hele uitvoering van de auto is eenvoudig, maar laat nergens echt steken vallen.
De voorstoel heeft hoogteverstelling, maar die blijkt alleen de zitting te verhogen en daarmee de rugleuning naar verhouding kleiner te maken. Dat is een wat erg simpele oplossing. De bediening van de airco vraagt even aandacht, dat ziet er vooral anders uit dan in andere auto’s. Het is beter die maar even in te stellen als de auto nog stil staat. Wij reden de DIG-S en die is ruimschoots krachtig genoeg voor de kopers van dit soort auto’s. De basismotor is ook voldoende sterk. De koppeling is wat doods, maar de Micra schakelt mooi precies.
Natuurlijk mag je niet het comfort van een limousine verwachten in een auto als de Micra. Hij is tamelijk hard geveerd en op ruw asfalt dringt nogal wat geluid van de banden in het interieur door. In stadsverkeer is de Micra als de bekende vis in het water.
Op de snelweg gaat het allemaal ook wel, maar op lange afstanden is het een tamelijk vermoeiende auto, vanwege het geluidsniveau. Met de DIG-S komt bij normaal gebruik het brandstofverbruik in de praktijk uit rond 1 op 17.
Conclusie
Het uiterlijk van deze generatie Micra is een beetje ‘speels’. Als je ‘m best leuk vindt, is dit een uitstekende koop, wanneer je op zoek bent naar een compacte auto. Hoe ouder de auto wordt, hoe meer je het uitstekende kwaliteitsniveau gaat waarderen. Je wilt niet voor onverwachte grote kosten komen te staan, toch?
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Nissan Micra.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
