Auto Review BMW 5-Serie VII (G30)
Hokjesgeest
BMW - 520d
Conclusie
De BMW 5 Serie stond altijd te boek als het sportieve alternatief in de luxe middenklasse, maar de nieuwste generatie laat zich niet meer zo makkelijk in een hokje duwen. Het is naast een sportieve- ook een hele comfortabele auto, die behalve ruimte ook een rijke veiligheidsuitrusting biedt. Een aantal van die veiligheidssystemen moet alleen nog wat verder uitrijpen, zoals het nut van sommige technische snufjes ons eveneens ontgaat.Type auto en prijs
De 5 Serie is een van de langst lopende modellen uit de historie van het Duitse automerk. Het eerste exemplaar liep in 1972 van de band; sindsdien zijn we zeven generaties verder. De meest recente versie profiteert van talloze technische innovaties die eerder op de 7 Serie debuteerden; van oudsher het vlaggenschip van de fabrikant. Zo kan de nieuwe ‘Fünfer’ zelfstandig in- en uitparkeren en zijn ook de leverbare veiligheidssystemen van een dusdanig niveau, dat autonoom rijden slechts nog een kwestie van tijd lijkt. Voor al die innovaties moet wel in de buidel worden getast: prijzen beginnen bij € 57.065 voor de eenvoudigste dieseluitvoering. Alternatieven als de Audi A6 en Mercedes E-Klasse staan voor vier- tot zeseneenhalve mille minder in de prijslijst, maar leveren ook minder vermogen.Hoe rijdt de BMW 520d
De aanschaf van een luxe zakensedan is per definitie een weldaad. Wie in de markt is voor een grote BMW, wil echter niet zomaar verwend worden. Het merk staat immers bekend om diens sportieve rijeigenschappen en die zijn bij de ontwikkeling van de nieuwe 5 Serie wederom gewaarborgd. Zo werken de Duitsers tegenwoordig met aluminium en sterkere staalsoorten, waardoor het gewicht van de sedan met 100 kilo is afgenomen. Bovendien ontwikkelden de ingenieurs een compleet nieuw onderstel. Beide zaken resulteren in een lichtvoetig rijkarakter, dat maar moeizaam met de omvang van de wagen te rijmen valt. Mede dankzij de ragfijne besturing en de ongemerkt schakelende, achttraps automaat heb je eerder het idee met een snelle hatchback onderweg te zijn. Nu is dat op zich al een prestatie, maar indrukwekkend wordt het pas wanneer je merkt dat die rijprestaties op afroep beschikbaar zijn. Of de BMW zich gedraagt als een reiswagen of een sportauto, wordt letterlijk met een handomdraai bepaald: zodra je een rotonde scherper instuurt dan noodzakelijk is, merk je dat de 5 Serie zijn spreekwoordelijke spieren spant. Hij reageert feller op je stuurbewegingen en de carrosserie helt minder over. De BMW transformeert overigens in een oogwenk weer terug naar een gemoedelijke gezinsauto wanneer je zijn prestatiepotentieel verder niet aanspreekt. Het is misschien vreemd om van prestaties te spreken wanneer je zoals wij op pad bent met de eenvoudigste dieselversie, maar de viercilinder doet met 190 pk en 400 Nm koppel geenszins aan als een instapmotor. Zijn trekgewicht is met 2.000 kilogram ook niet misselijk. Het aantal rijstanden is bij onze testauto teruggebracht tot drie stuks: sportief, comfortabel of spaarzaam. Die omschrijvingen dekken de lading; je schakelt de gewenste modus in met behulp van een drukknop op de middenconsole. Alleen wanneer je de sportstand selecteert, kun je de krachtbron nog enigszins horen. Bij regulier gebruik is de sedan imponerend stil. De beschikbare veiligheidsuitrusting komt één-op-één van de 7 Serie. Die limousine was in 2015 de eerste BMW met rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruise control, waardoor de auto zelfstandig kon rijden in fileverkeer. De 5 Serie kan dat nu ook, maar je merkt aan de grote middenklasser dat dit soort techniek nog relatief nieuw voor de Duitsers is. De BMW houd je weliswaar netjes tussen de lijnen van je rijbaan, maar de stuurbewegingen die daarvoor nodig zijn, voelen bij de Mercedes E-Klasse vloeiender aan. Overigens geven de BMW-ingenieurs hun concurrenten geen duimbreed toe; net als die E-Klasse kan ook de 5 Serie zelfstandig van rijbaan wisselen (alleen staat de Nederlandse wetgeving dat op het moment van schrijven nog niet toe). En ook de BMW kun je inparkeren terwijl je zelf naast de auto staat: een geweldige goocheltruc, maar de bediening is omslachtig en in de dagelijkse praktijk zal je er vermoedelijk nauwelijks gebruik van maken. Wanneer je zo’n mooie auto hebt, zou je toch gek zijn om hem moedwillig in een krappe parkeerplek te manoeuvreren?De BMW 520d van binnen
Ook aan de binnenzijde profiteert de 5 Serie van zijn grotere broer. Zo kun je met een simpel handgebaar de muziek zachter zetten of van radiostation wisselen. De omvang van het infotainmentscherm is toegenomen, net als die van het ‘head-up display’. En het dashboard zelf is grotendeels digitaal geworden. Wij reden een zogenaamde ‘High Executive’-uitvoering, met fantastische comfortstoelen. Het pakket kost een lieve duit (bijna 5 mille!), maar omvat meteen lederen bekleding, adaptieve LED-verlichting en een navigatiesysteem met actuele verkeersinformatie. Achterin is er genoeg been- en hoofdruimte voor handen, maar je zit er niet zo goed als voorin. Dat komt omdat de instap laag is en de zitting van de achterbank vlak; je komt letterlijk binnenvallen en je benen worden slecht ondersteund. Hoewel de BMW breed genoeg is voor drie volwassenen, zorgt de uit de kluiten gewassen middentunnel dat dit in de praktijk niet haalbaar is. Met een inhoud van 530 liter groeide de bagageruimte een bescheiden 10 liter ten opzichte van de vorige 5 Serie. Storend is het feit dat je de achterbank vanuit de kofferbak kunt ontgrendelen, maar nog steeds in de deuropening moet gaan staan om de rugleuning neer te klappen. Ligt de bank eenmaal plat, dan beschik je niet over een vlakke laadvloer; de laadbodem heeft de vorm van een vaargeul. De kofferruimte is wel aangenaam diep.De BMW 520d en het milieu
Behalve de door ons gereden uitvoering kun je ook kiezen voor een 265 pk sterke dieselversie. Het leveringsprogramma bestaat verder uit een drietal benzinemotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 252- tot 462 pk. Daaronder bevindt zich ook een stekkerhybride (de 530e). Een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt op iedere 5 Serie meegeleverd. De eenvoudigste diesel is op papier goed voor een verbruik van 1 op 24,4. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 17,2.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
