logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 5-Serie VII (G30)

Kijk, zo moet het nou!

BMW - 530i

De BMW 5-serie is in 2017 flink vernieuwd. De ANWB test de 530i benzineversie en komt tot de conclusie dat dit wat ons betreft het beste is wat je kunt kopen voor zo’n vijfenzestig mille. Kijk, zo moet het nou!

Conclusie

Wat een knap gebouwde, geavanceerde auto, deze BMW 530i. Deze vijf serie scoort echt op alle punten heel hoge cijfers. Neem nou de motor. Dat is een tweeliter viercilinder, maar die wekt wel zomaar 245 (!) pk op. De achttraps automaat schakelt perfect, de ergonomie is goed, het rijcomfort indrukwekkend, het stuurgedrag verfijnd en ga zo maar door. Een fantastische reisauto die zowel zakelijk als voor het gezin een fijne metgezel is. Hij kost een flinke pak geld, maar is elke euro dubbel en dwars waard. Niet in de laatste plaats omdat de restwaarde van BMW’s – ook deze – ook nog ‘ns goed blijft. Prima investering dus.

Type auto en prijs

De 5-Serie is BMW’s middelgrote limousine. Het is inmiddels de zevende generatie. Deze versie kreeg veel technische innovaties mee van zijn grote broer de 7-Serie. Zo kan deze nieuwe 5-serie zelfstandig in- en uitparkeren en zijn er zoveel veiligheidssystemen leverbaar dat hij bijna autonoom kan rijden. Al dit fraais komt wel met een prijs natuurlijk: de goedkoopste benzineversie van de 5-Serie, de 520i, kost € 58.279. De testauto is een 530i en die is er vanaf € 66.596. Deze versie is er ook nog met vierwielaandrijving en tippelt dan gezellig over de 70 mille heen. De krachtigste benzineversie, de 540i xDrive kost een lieve € 79.494. De standaardversies van deze 5-Series zijn natuurlijk al heel fijn, maar wil je de auto’s echt op smaak brengen dan verdient het aanbeveling een High Executive pakket te kiezen en in de optielijst te duiken. En gaat de prijs hard omhoog. Onze testauto kost € 88.996, maar dan staat er wel een geweldige rijmachine voor je neus. Overigens geldt voor alternatieven auto’s zoals de Audi A6 en Mercedes E-Klasse precies hetzelfde.

Hoe rijdt de BMW 530i

Het is verdraaid knap hoe de BMW 5-Serie onder alle omstandigheden een comfortabel rijgedrag biedt. Er zit een vleugje sportiviteit in die precies goed is. Je voelt het contact met de weg in je billen en via het stuurwiel, maar het onderstel voelt nooit stoterig aan. Je kunt uit drie rijstanden kiezen: sportief, comfortabel of spaarzaam. Laat hem maar gewoon in comfortabel staan, dan is hij briljant. BMW heeft zich zeer veel moeite getroost het onderstel te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger, en met succes. De voor- en achtertrein zijn door ander materiaalgebruik samen 100 kg lichter geworden waardoor het onafgeveerde gewicht lager is geworden. Daardoor is de handelbaarheid van de auto nog beter. De ragfijne besturing en de onopvallend schakelende achttraps automaat doen de rest: zo hoort een auto te rijden. De benzinekrachtbron van de 530i is een knap staaltje techniek. BMW weet uit een bescheiden tweeliter viercilinder bijna 250 pk te persen. En maar liefst 350 newtonmeter trekkracht. Vooral dat laatste is fijn. Het maakt niet uit in welke versnelling je zit – de automaat regelt dat trouwens perfect voor je – er is altijd kracht voorhanden. Op de Autobahn valt alles op z’n plek: dan merk je pas goed wat deze sedan kan. Moeiteloos trekt hij vanaf 130 km/h door naar z’n top van 250 km/h. Zonder drama, zonder licht te worden op de neus of heeft veel lawaai te schoppen. Indrukwekkend. Voorts is de 5-Serie uit te rusten met tal van geavanceerde rijhulpsystemen. We noemen Active Cruise Control met Stop & Go-functie (auto past snelheid aan aan voorganger, tot aan stilstand toe – handig in fileverkeer) Steering Assistant, rijstrookassistent, Collision Warning, Crossing-traffic Warning voor en Wrong-way Warning Avoidance Assistance en Side Collision Warning. Het voert te ver ze hier allemaal te bespreken. De zaken die wij op de testauto hadden zoals de rijstrookassistent en de adaptieve cruise control werken goed en dragen bij aan het algehele comfort.

De BMW 530i van binnen

De 5-Serie biedt vanbinnen veel leefruimte, zowel voor als achterin. Dat komt ondermeer omdat de stoelen en het stuurwiel heel goed verstelbaar zijn. Ook als je 1 meter 90 of langer bent vind je voorin een goede zitpositie. Een regelrechte attractie is de sleutel van de auto. BMW heeft het over een Display Key. Het is eigenlijk een minicomputer: je kunt op een schermpje van de sleutel de status van de auto bekijken en via een aanraakschermpje diverse functies bedienen. Zo kun je de hoeveelheid brandstof in de tank zien en de actuele actieradius, maar ook de status van de centrale vergrendeling, de zijruiten en het glazen schuif-/kanteldak aflezen. Je moet de sleutel wel opladen. Dat doe je door hem tijdens het rijden op een draadloze lader te leggen. Nog zo’n leuke gimmick is BMW Gesture Control. Door middel van bepaalde bewegingen van je hand – gewoon in de lucht - zoals 'vegen' of 'wijzen' worden functies geactiveerd, zoals het aannemen of weigeren van een inkomend telefoongesprek. Door draaibewegingen met de wijsvinger kan je het geluidsvolume regelen. Wat erg goed bevalt is het head-up display. Dat projecteert bepaalde rijgegevens en navigatieaanwijzingen in de voorruit. Het is heel goed afleesbaar en heel erg duidelijk. De instrumenten zijn grotendeels digitaal. De testauto is een zogenaamde ‘High Executive’-uitvoering, met fantastische comfortstoelen. Het pakket kost bijna 5 mille en omvat lederen bekleding, adaptieve LED-verlichting en een navigatiesysteem met actuele verkeersinformatie. Veder zit er op de testauto een aantal camera’s die manoeuvreren tot kinderspel maken. Je ziet de auto op een breed scherm van boven of van opzij, precies wanneer dat nodig is. Hoewel de BMW breed genoeg is voor drie volwassenen, zorgt de uit de kluiten gewassen middentunnel dat dit in de praktijk op een lange rit niet comfortabel is voor de middelste passagier - eigenlijk het enige smetje op het blazoen van deze BMW. Het is de tol die je betaalt voor achterwielaandrijving: door die tunnel loopt de cardanas die de aandrijfkracht van de motor overbrengt naar de achterwielen.

De BMW 530i en het milieu

De BMW530i springt netjes met brandstof om. We haalden een gemiddelde van 1 op 17,3. Ga je op de Autobahn langdurig 200 km/h kruisen dan strijgt het verbruik naar 1 op 12. Ook dat is helemaal niet zo verkeerd.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.