logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Tiguan I 1e facelift

Werkpaard en luxepaard tegelijk

Volkswagen - Tiguan

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn geen specifieke Tiguan-klachten bekend. De gebruikte techniek komt overeen met diverse andere producten van Volkswagen en aanverwante merken. Bij de 1,4 liter TSI-motoren wil het nog wel eens gebeuren dat er een bougiekabel ‘doorslaat’, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Vaak is het zo dat dit eerst alleen bij koude motor het geval is en bij opwarmen verdwijnt, later loopt de motor ook warm op drie cilinders. In de regel kan de Wegenwacht dit oplossen, ‘in het ergste geval’ zet hij er een nieuwe bougiekabel op. De TSi en TSi-motoren zijn erg kritisch als het om olie gaat. Het is zaak de onderhoudsinterval niet te overschrijden en dus tijdig olie te verversen. Zeker als de auto al wat kilometers heeft gemaakt, is tussentijds olie peilen en eventueel bijvullen geboden, om te voorkomen dat de motor enige tijd met te weinig olie draait. Dat kàn tot grote motorschade leiden. De TSI-motoren staan er ook om bekend dat de distributieketting kan oprekken, òf de spanners daarvan te slap worden. Vervanging is al een dure reparatie, maar doorrijden met een rammelende ketting kan tot een grote motorschade leiden en is dus nog veel kostbaarder.

De DSG-automaten kunnen een elektronische storing oplopen en daardoor niet meer schakelen. Soms kan de Wegenwacht dat resetten, maar als de zekering van de bak is doorgebrand, dan is het probleem niet ter plekke op te lossen en moet de auto op transport. Vastzitten in de P-stand komt ook voor, dat kan de Wegenwacht zó oplossen. Als een versie met vierwielaandrijving een lekke band oploopt, die leidt tot montage van een nieuwe band, dan is het zaak goed te kijken naar de verschillen in profieldiepte. Als de andere drie banden al voor de helft of meer zijn versleten, dan kan één lekke band leiden tot de noodzakelijke vervanging van alle vier de banden.

De Volkswagen Tiguan van deze tweede generatie blijft als occasion relatief populair. De belangstelling voor middenklasse SUV’s is gegroeid en deze Volkswagen is altijd relatief goed verkocht. Er is dus zowel vraag als aanbod!

Waar praten we over?

Deze occasiontest gaat over de tweede generatie van de Tiguan. Deze verscheen in 2012 en is op tal van punten een verbetering ten opzichte van zijn gelijknamige voorganger. Het uiterlijk is ook gewijzigd. Deze vernieuwde versie kent ook nog een afgeleide. De Audi Q3 heeft een ander imago, waarin het uiterlijk nog veel belangrijker is, maar die deelt de onderhuidse techniek met de Tiguan. Dat leidt ook bij kopers tot een scheiding van geesten. Daarbij is de Tiguan nuchterder, maar ook ruimer en praktischer dan de Q3. Inderdaad, een ander publiek.

Uitvoeringen en varianten

In deze generatie Tiguan komen twee benzinemotoren voor, in totaal in zes specificaties en één diesel, die alleen al zes varianten kent. De 1,4 TSI is er aanvankelijk met 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. De 2,0 TSi kennen we met 132 kW/180 pk en 155 kW/210 pk. In 2015 heeft Volkswagen het Tiguan-programma ‘opgeruimd’. Daarbij is het aanbod van de 2,0 TSi beperkt tot twee uitvoeringen, wel met beide motoren. De 1,4 TSi is er dan alleen nog met 92 kW/125 pk en 110 kW/150 pk. De 2,0 TDi was er aanvankelijk met 81 kW/110 pk, 103 kW/140 pk, 125 kW/170 pk of 130 kW/177 pk. In 2015 is dat gereduceerd tot de eerste versie, 81 kW/110 pk, 110 kW/150 pk en de topversies met 135 kW/184 pk. Vierwielaandrijving, bij Volkswagen bekend als 4Motion, was er voorheen alleen op de sterkste 1,4 TSi’s en standaard op de 2,0 TSi. Bij de diesels was het een optie op de 103 kW-motoren en standaard op de sterkere varianten. Met ingang van de facelift in 2015 wordt 4Motion alleen nog geleverd als optie op twee benzineversies en twee diesels. Automatische DSG-transmissie was er voorheen alleen als optie op de 1,4 TSI (118 kW) en de sterkere benzineversies, plus als optie op de 103 kW 2,0 TDI en standaard op de sterkste variant. Na 2015 is de automaat beschikbaar op de 1,4 TSi 110 kW en de even sterke 2,0 TDi, maar opnieuw standaard op de sterkste 2,0 TDi. De basisuitvoering Easyline is in 2015 komen te vervallen. Daarboven hadden we eerder de versies Comfort & Design, Sport & Style, de R-Line Edition en voor de vierwielaandrijvers ook de uitvoering Track & Field. Met ingang van 2015 zijn de minst krachtige motoren er nog als Comfort & Design, in alle motoriseringen kennen we Sport & Style en de sportiefste uitvoeringen heten weer R-Line Edition.

De Volkswagen Tiguan als occasion

Vooral in de eerste jaren is de verkoop van dergelijke SUV’s vrij bescheiden geweest, vanwege de economische crisis. het gevolg is dat er een vrij bescheiden aanbod bestaat aan ‘origineel Nederlandse occasions’. De vraag naar mooie gebruikte SUV’s is daarna juist toegenomen en het gevolg daarvan is dat er de nodige exemplaren tweedehands zijn geïmporteerd uit de ons omringende landen. Dat hoeft beslist geen bezwaar te zijn. Diverse grote Volkswagen-dealers zijn hierin actief (geweest) en die haalden deze auto’s juist weg bij collega-dealers in andere landen. In dat geval is er een aaneengesloten (onderhouds-)historie en zo’n auto is niet ‘slechter’ dan een origineel Nederlandse. Bij een geïmporteerd exemplaar –check het kenteken via rdw.nl!- is het mooi als je deze gang van zaken boven water krijgt. Uiteraard zijn er ook goudzoekers die auto’s hierheen halen en ‘niet letten op’ teruggedraaide tellers en andere malafide praktijken. Simpel: in geval van twijfel laat u zo’n Tiguan lekker staan, er zijn genoeg vertrouwde exemplaren te vinden, in vrijwel elke uitvoering. Feit is overigens wel dat juist dit soort auto’s vaak intensief wordt gebruikt, is het niet door de eerste, dan wel door de tweede eigenaar. Van wat normale gebruikssporen hoeft niemand te schrikken, maar een ‘uitgewoond’ exemplaar kunt u ook gewoon laten staan voor een andere.

De proefrit

Het spreekt voor zich dat de zit achter het stuur in de Tiguan een stuk hoger is dan, bijvoorbeeld, in een Golf. Dat past en hoort bij het soort auto. Sommige mensen vinden dat hoge instappen en een dito zit fijn. De Tiguan is een behoorlijk ruime auto, met praktische mogelijkheden. De achterbank is verschuifbaar voor variatie in been- en bagageruimte. In die bank zit wel een skiluik, maar geen armsteun. Als de bank wordt platgeklapt is er géén volledig vlakke laadvloer. De tildrempel van de bagageruimte is knap hoog, mede door de diepe vorm van de bagageruimte. Verdeeld in het interieur zitten opvallend veel opbergvakken. In het keurige dashboard zitten veel elementen die bekend zijn uit andere Volkswagens –logisch-, maar ook slimme, dubbeluitgevoerde, ronde ventilatieopeningen. Daardoor is frisse lucht mooi te doseren in het interieur. Wij reden met een 2,0 TDI met een zestraps DSG-transmissie, dat is wel een heel fijne combinatie. Vooral bij de sterkere motoren is de DSG-automaat een aanbeveling en een bijdrage aan het rijcomfort. De Tiguan is vrij stevig geveerd en gedempt, waardoor vooral kleine oneffenheden in het wegdek nogal nadrukkelijk worden doorgegeven. In de vierwielaangedreven versie valt op dat de aandrijving van de voorwielen constant voelbaar is in het stuurwiel. Soms zijn ook wat bijgeluiden uit het onderstel te horen. Volkswagen maakt moderne en zuinige motoren, maar het spreekt voor zich dat veel van die zuinigheid in de Tiguan teniet wordt gedaan. Bij de benzineversies zal alleen een tweewielaangedreven 1,4 een gunstiger praktijkverbruik dan 1 op 10 scoren. Het maximaal toelaatbare aanhangwagengewicht verschilt per motorisering, van 1.800 tot 2.200 kilo. Dat is fors en de Tiguan is een zeer capabele trekauto.

Conclusie

Wie echt een SUV nodig heeft, bijvoorbeeld om een knaap van een aanhangwagen te trekken, doet met de Tiguan beslist een goede keuze. Hij is praktischer en ruimer dan zijn technische evenknie en de prijzen zijn net even wat vriendelijker. Puur op het stoere uiterlijk worden niet veel SUV’s meer gekocht, je moet ‘m echt nodig hebben.

Concurrenten

Audi Q3 (2011 – 2018)

Hyundai ix35 (2010 / 2015)

Toyota RAV-4 (2013 / 2019)

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.