logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q3 I (8U)

Hoe stoer wil je ’t hebben?

Audi behoort niet tot de meest verkochte automerken, maar is juist als occasion erg gewild. De Q3 is bijzonder populair, vooral als jong gebruikte auto. Dit model is bovenal stoer en sportief, maar ook heel praktisch vanwege z’n grotere ruimte dan bijvoorbeeld de A3.

Pluspunten
  • Rijdt opvallend ‘sportief'
  • Zeer geslaagd model
Minpunten
  • Niet de ruimste in zijn soort
  • Bekende techniek, bekende euvels
  • Zeer gewilde occasion, dus relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Q3 maakt gebruik van techniek die ook in andere Audi’s en Volkswagens veel wordt toegepast. Daardoor zijn er ook overeenkomsten in de pech en de kansen daarop die kunnen optreden. Er zijn geen specifieke Q3-euvels bekend.
  • De TFSi-motoren zijn erg kritisch als het om olie gaat. De service-interval is lang, maar die moet beslist worden gerespecteerd. Te lang doorrijden leidt snel tot te weinig olie, drukverlies en dus kans op motorschade. Vooral de 1.8 TFSi staat erom bekend ook olie te verbruiken, dus tussentijds olie peilen is zéér aan te raden.
  • Tikkend of klapperend geluid onder de motorkap wordt veroorzaakt door een of meer loslopende boutjes van de nokkenasversteller. Dit zijn kleine torx boutjes en als deze loslopen kunnen die tegen de kappen aanlopen. De Wegenwacht deze weer vastzetten.
  • De DSG-automaat kent zowel kleine als grote storingen hebben. Zo kan er in de versnellingsbak een drukprobleem op treden, waardoor de auto niet meer kan schakelen. Dit is door de Wegenwacht niet te repareren. De auto moet op transport en in een garage wacht een grote en kostbare reparatie.
  • Het gebeurt ook dat de pook vast blijft zitten in de P-stand. Dat kan de Wegenwacht ter plekke oplossen.
  • Een lekke band bij een quattro-uitvoering betekent feitelijk dat alle vier de banden moeten worden vernieuwd, tenzij ze nog vrijwel nieuw zijn.

Over de Audi Q3

De Q3 is de SUV-middenklasser van Audi. Technisch is de Q3 nauw verwant aan de Volkswagen Tiguan, die op dezelfde bodemplaat staat. Motoren en andere belangrijke componenten komen ook voor in andere modellen van Volkswagen en Audi.

Uitvoeringen en varianten

  • Er bestaan uiteraard geen carrosserievarianten op de Q3, maar dat weerhoudt Audi er niet van een enorm scala uitvoeringen aan te bieden. Vanaf de introductie biedt de Q3 keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels in het programma.
  • De bekende 1,4 liter TFSi-benzinemotor levert in dit geval 110 kW/150 pk.
  • De 2,0 TFSi is er met 125 kW/170 pk en 155 kW/211 pk.
  • Sinds voorjaar 2013 is er ook de RSQ3, die als enige een 2,5 liter vijfcilinder heeft met liefst 228 kW/310 pk.
  • De 2,0 TDI-dieselmotor is er in twee specificaties, met 103 kW/140 pk en 130 kW/177 pk.
  • De 2,0 TFSi-motor is er uitsluitend in combinatie met quattro-vierwielaandrijving, dat geldt ook voor de sterkste dieselvariant en uiteraard voor de RSQ3.
  • De 1,4 TFSi heeft altijd voorwielaandrijving, de minder sterke 2,0 TDI heeft voor- of vierwielaandrijving.
  • Alle versies zijn (ook) geleverd met automatische transmissie, dat zijn de bekende zes- of zeventraps DSG-transmissies. Voor de sterkste diesel en de RSQ3 is dit standaard.
  • Naast een naamloze standaardversie kennen we de uitvoeringen Pro Line, Pro Line S en Sport Edition.

De Audi Q3 als occasion

De Q3 is door zijn stoere uiterlijk èn de uitstraling van het merk Audi een zeer gewilde occasion. Alleen: er zijn er ook weer niet zo gèk veel nieuw in Nederland verkocht. Zie daar een gezonde basis om gebruikte exemplaren te importeren vanuit de ons omringende landen, uiteraard met name uit Duitsland, waar ze wel volop rondrijden. Als dat keurig onderhouden exemplaren zijn zonder indringend schadeverleden, is daar niets op tegen. Dat een bepaald exemplaar niet oorspronkelijk uit Nederland komt, is snel te constateren. Tik het kenteken in op de site van de RDW en het verschil in datum eerste toelating en eerste toelating in Nederland maakt dat duidelijk.

Een goed bijgehouden serviceboekje zegt al veel over het onderhoudsverleden van de auto. Toch is het zeker bij een betrekkelijk kostbare occasion wenselijk extra zekerheden in te bouwen. Een Audi-dealer gaat nooit het risico lopen zich een buil te vallen aan een ‘foute’ importauto. Die willen ze niet, die bieden ze dus ook niet aan. Daarbij geeft de Audi-dealer op jonge gebruikte Audi’s onder het label Audi Selectie :plus een aantal extra zekerheden en twaalf maanden garantie. Juist door de enorme variatie in uitvoeringen, is het niet zo eenvoudig precies de gewenste Q3 te zoeken en te vinden. Het is daarbij belangrijk dat de potentiële koper eerst eens precies bepaald wat zijn eisen en wensen zijn. Welke variant moet het worden?

Er staat wel een redelijk aanbod gebruikte Q3’s in het land, maar het is niet ondenkbaar dat de gewenste versie nergens wordt aangeboden. Dan wordt het pas echt een zoektocht, die best enige tijd kan vergen. De Audi-dealer, liefst dicht in de buurt, biedt in zo’n geval vaak aan exact de gewenste Q3 te zoeken bij collega-dealers in Duitsland. Tja, dan zit je er natuurlijk wel aan vast als die wordt gevonden!

De proefrit

De aantrekkelijkheid van de Q3 zit meer dan bij andere auto’s juist in zijn uiterlijk. Hij is stoer, bijna brutaal om te zien en dat spreekt blijkbaar veel mensen aan. Het sportieve imago komt ook in de rijeigenschappen naar voren. De Q3 is tamelijk hard geveerd, dat hoort bij dat karakter. Kleine oneffenheden in het wegdek worden hierdoor relatief hard doorgegeven.

Het is een SUV, wat tevens inhoudt dat de zitpositie tamelijk hoog is. Sommige mensen vinden dat prettig, andere minder, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. De vormgeving dicteert ook dat de Q3 zeker niet de ruimste in zijn klasse is. Vier volwassenen aan boord gaat wel, de bagageruimte is met 460 liter inhoud niet overdadig, maar voor vele zal ook dat genoeg zijn. Opmerkelijk: de hoedenplank beweegt niet met de achterklep mee naar boven. Het dashboard is zoals bij Audi gebruikelijk opvallend netjes afgewerkt en fraai vorm gegeven. De 2,0 liter TFSi-motor is ook met 125 kW al sterk genoeg voor een vlotte rijstijl, maar sommige Audi-rijders willen méér.

De 1,4 TFSi is in ons land relatief veel verkocht, maar is voor de Audi-adept bijna onder de maat. Bij normaal gebruik zal een Q3 1,4 een gemiddeld verbruik van 1 op 11 á 12 halen. De 2,0 TFSi schiet zéker als quattro al snel door de 1 op 10-grens heen.

Conclusie

De Audi Q3 heeft beslist zijn kwaliteiten, maar zijn populariteit als occasion wordt vooral gevoed door zijn algehele voorkomen. Puur praktisch gesproken zijn er SUV’s te koop die voor een lagere prijs meer ruimte bieden. Maar ja, daar staan die vier ringen niet op!

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.