logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lexus Ux-Serie I

Hoogterestrictie

Lexus UX 250h Executive Line

Pluspunten
  • Verbruik
  • Afwerking
Minpunten
  • Binnenruimte
  • Bedieningsgemak

Lexus mengt zich met de UX 250h in de strijd om de beste, luxe compacte crossover. Voorlopig is het binnen die klasse het enige hybride alternatief, maar de Japanner voert wel een strikt deurbeleid.

Conclusie

De Lexus UX is zowel van binnen als van buiten een fraaie crossover om te zien, al geldt er wel een hoogterestrictie: wie langer is dan gemiddeld, past nauwelijks aan boord. De hybride aandrijflijn is voorlopig nog een uniek aankoopargument, maar de concurrentie zit niet stil. Wanneer er soortgelijke alternatieven op de markt verschijnen, wordt de beperkte binnenruimte van de semi-terreinwagen pas écht een probleem.

Type auto en prijs

Compacte crossovers zijn razend populair en daarom maken ook luxe merken als BMW en Volvo een dergelijk type auto. Dat je als klant meer te besteden hebt, wil immers niet zeggen dat je ook een grotere auto wilt. Lexus brengt met de UX 250h een alternatief op de markt voor modellen als de X1 (minimaal € 43.996) en XC40 (vanaf € 40.975). Met een prijskaartje van € 44.495 is de Japanner een stuk duurder. Voor die meerprijs beschik je in de Lexus niet alleen over meer vermogen, maar heb je ook direct een automaat tot je beschikking: de UX is uitsluitend leverbaar met een hybride aandrijflijn. Vooralsnog is dat een uniek aankoopargument voor de semi-terreinwagen. Volvo heeft echter een plug-in hybride variant van diens XC40 in de pijplijn zitten. Alleen de duurste versies van de Lexus zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de UX 250h

Kilometers filerijden zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken: het kan in de UX 250h. Er zit jaren ontwikkeling in de combinatie van een brandstof- met een elektromotor en daar pluk je met deze Lexus iedere dag de vruchten van. Op het digitale deel van het instrumentarium kun je precies zien wanneer de brandstofmotor aan het werk gaat en wanneer de elektromotor het stokje over neemt. Dat is vaker dan je denkt: ook op de snelweg rijd je geregeld op stroom, zij het dan over korte afstanden. De hybride aandrijflijn is gekoppeld aan een traploze automaat. Die gaat op basis van de stand van jouw gasvoet op zoek naar een geschikt toerental. In het verleden was dat een rumoerige aangelegenheid, maar de ingenieurs van moederbedrijf Toyota hebben dat geluid steeds verder weten terug te dringen. Inmiddels valt het nauwelijks nog op en zolang je met beleid gas geeft, hoor je het helemaal niet meer. Dat wil helaas niet zeggen dat de kleine Lexus stil is: banden-, maar vooral windgeruis verstoren de rust aan boord. De krachtbron van de UX is 184 pk en 190 Nm sterk. Het trekgewicht bedraagt 750 kilogram; een schamele hoeveelheid in vergelijking met de concurrentie, die raad weet met 1.600 kilogram of meer. Hoewel de Lexus over verschillende rijstanden beschikt, kun je merken dat de elektromotor en het daarvoor benodigde batterijpakket het nodige extra gewicht in de schaal leggen. De UX weegt dik 1.500 kilogram en dat voel je. Een rustige rijstijl past de Japanner daarom beter dan een dynamische, hoewel overdreven rolbewegingen gelukkig achterwege blijven. Rustig aan doen is om nog een andere reden belangrijk: het zicht rondom laat in de crossover behoorlijk te wensen over. Het glasoppervlak is bescheiden en de raamstijlen zijn fors, evenals de uit de kluiten gewassen binnenspiegel. De standaard achteruitrijcamera ondervangt een hoop en bovendien kun je de Lexus optioneel van een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer aan de achterzijde laten voorzien. Het is een van de weinige hulpsystemen die niet bij de vanafprijs zitten inbegrepen. Adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning worden op iedere UX meegeleverd.

De UX 250h van binnen

De UX heeft de uitstraling van een gebalde vuist. Helaas komt de binnenruimte ook overeen: de Lexus geldt als een compacte crossover, maar van binnen is de semi-terreinwagen nog een slagje kleiner. Dat de zijkanten naar binnen buigen helpt niet mee, evenals het optionele schuif- en kanteldak. Wie langer is dan 1.90 meter, zit krom achter het stuur. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de korte zittingen van de voorstoelen en de brede middenconsole, waar je al gauw met je rechterbeen tegenaan zit. Eeuwig zonde, want het interieur van de UX ziet er juist zo aanlokkelijk uit! Het is bekleed met prachtige materialen en ademt kwaliteit, van de geluidsisolerende zijruiten tot de richtingaanwijzers, waar een klein beetje weerstand op zit. De portieren sluiten ook als een kluis. Wanneer je langer bent dan gemiddeld, past het op de achterbank allemaal nét: je schampt met je knieën langs de rugleuning van de voorstoel en mist rakelings het plafond met je kruin. De middentunnel heeft een bescheiden formaat, maar de middenconsole loopt een eind door naar achter, waardoor je achterin alsnog geen derde inzittende kwijt kan. Met een inhoud van minimaal 320- en maximaal 1.231 liter zijn de afmetingen van de kofferbak eveneens bescheiden. De laadvloer is hoog, vanwege het batterijpakket en een verborgen opbergruimte onder de bagagebodem. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ligt deze lager, waardoor de Lexus niet over een vlakke laadvloer beschikt. Ronduit onhandig is het bedieningsgemak aan boord: de Japanners hanteren geen aanraakscherm, maar een soort muismat. Probeer je daar onderweg mee te werken, dan gaat de cursor alle kanten op (behalve de goede). De radio bedien je apart, met priegelige knopjes in het verlengde van de armsteun. Ook dat is geen onverdeeld genoeg. Onder de voorste luchtstroomopeningen springt het woordje ‘Nanoe’ in het oog. Dit blijkt een door ‘n externe partij ontwikkeld luchtcirculatiesysteem te zijn, dat er voor zorgt dat de blowers niet nodeloos aanstaan. Bovendien bevochtigen ze de lucht aan boord, zodat je aan een lange autorit geen zere keel of droge ogen overhoudt.

De UX 250h en het milieu

We schreven het al eerder deze rijtest: de UX is uitsluitend als hybride verkrijgbaar. Volgens Lexus bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 1 op 23,3, wanneer de crossover is voorzien van de 18-inch wielen onder ons testexemplaar. Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 16,4.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.