logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Splash I

Compact, toch ruim en uiteraard betrouwbaar

Van oudsher is Suzuki altijd heel sterk geweest in compacte ‘no-nonsense’-auto’s. De Splash is daarvan een goed voorbeeld. Door zijn wat hogere bouw is de Splash van binnen een stukje ruimer dan bijvoorbeeld een Alto. Als occasion is een mooie Splash nog steeds een aanrader.

Pluspunten
  • Naar verhouding ruim
  • Redelijk comfort, hoge zit
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Geen bijzonder model

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Suzuki Splash zijn slechts enkele, kleine, vaker voorkomende euveltjes bekend. Het komt voor dat de auto de contactsleutel niet meer ‘herkent’, daar heeft de Wegenwacht een trucje voor. Een losse of slecht contact makende stekker bij de startmotor kan startproblemen veroorzaken, maar dat is een kwestie van even goed opnieuw monteren. Hetzelfde geldt voor de stekker aan de zekeringkast, als die lostrilt of slecht contact maakt, kan de auto stilvallen en blijken alle elektrische functies ineens verdwenen. Dat is eveneens een fluitje van een cent. Het komt voor dat in de auto een ‘benzinelucht’ is te ruiken. Geen paniek, dit is een poreus of gescheurd rubber slangetje aan de carterontluchting. Het ventilatiesysteem zuigt de lucht die daaruit vrijkomt het interieur binnen. De Wegenwacht maakt het slangetje dicht, of haalt het lekkende deel er vanaf en het probleem is opgelost. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt is het verstandig de garage even te vragen een nieuw slangetje te monteren.

Over de Suzuki Splash

Ja, OK, noem het maar een hoge vierkante doos. In geval van de Splash is dat geen belediging, maar een compliment. Die doos is immers wel groot genoeg om eens een paar kinderfietsen te vervoeren, of dozen vol spullen naar de rommelmarkt. Misschien hebt u nog andere hobby’s die af en toe vragen om meer laadruimte dan andere compacte auto’s te bieden hebben. De Splash is in dat geval wellicht een ideale auto.

In grote lijnen geldt overigens hetzelfde voor de Opel Agila. Dat is exact dezelfde auto, alleen het merk is anders, plus de marketing.

Uitvoeringen en varianten

De Splash is vanaf zijn introductie vrijwel ongewijzigd gebleven. In 2012 was er een minimale facelift, waarbij het front iets dynamischer is gelijnd. Er zijn twee benzinemotoren, waarvan de kleinste bij de facelift iets meer vermogen kreeg. Die 1,0 liter driecilinder had aanvankelijk 48 kW/65 pk, na 2012 is dat 50 kW/68 pk. De 1,2 liter viercilinder is met 69 kW/94 pk niet alleen een stuk krachtiger, maar ook soepeler. Tot begin 2010 was er ook nog de 1,3 liter diesel, afkomstig van Fiat, met 55 kW/75 pk. Er is geen andere diesel voor in de plaats gekomen. De uitvoeringen heetten in eerste instantie Base, Spirit, Trend, Comfort en Exclusive. Na 2010 zijn de Spirit en Trend, beide alleen leverbaar met de 1,0 motor, komen te vervallen. De Base is er steeds alleen als 1,0 geweest. In 2011 kwam een stop/start-systeem beschikbaar, op de 1,0 alleen in de uitvoering Exclusive. De uitvoering Black Line was in 2011/12 een langdurig meelopend actiemodel. De 1,2 liter motor is als optie ook gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie.

De Suzuki Splash als occasion

Het is opmerkelijk dat het landelijke aanbod aan occasions bij de Splash duidelijk achterblijft bij de Opel Agila. In dezelfde specificaties is dat exact dezelfde auto. Blijkbaar ligt de naam ‘Opel’ bij veel occasionkopers beter in het gehoord. Opvallend is ook dat de Agila in een vergelijkbare conditie als occasion vaak net iets duurder uitvalt. Dat maakt de Suzuki Splash alleen maar nog meer een aanrader, want zo koop je hetzelfde kwaliteitsproduct voor een lagere prijs. De Splash 1,0 komt het meest voor, pakweg 1 op de 3 is een 1,2. Gek genoeg zijn daarvan relatief veel exemplaren voorzien van de automatische transmissie, waar bij veel stadsgebruik ook best wat voor is te zeggen. Kwalitatief zijn dit zeer goede auto’s, met een hoge betrouwbaarheid en lange levensduur. Toch worden auto’s als de Splash juist vaak gekocht door mensen die niet zoveel kilometers rijden. Als occasion betekent dit dat een Splash in vrijwel alle gevallen een bijna risicoloze koop is. De kilometerstand is niet doorslaggevend, want te weinig kilometers –veel korte ritten- is slechter voor zo’n auto dan regelmatig flinke afstanden. Er is best een behoorlijk aanbod gebruikte exemplaren in het land te vinden, dit is geen auto om stad en land voor af te rijden. De diesel is vrijwel onvindbaar, die auto was voor de Nederlandse markt vrijwel ongeschikt.

De proefrit

De hoge zit en dito instap is een belangrijk aspect van de Splash. Mensen die dit op prijs stellen, zijn snel verknocht aan deze Suzuki. Bewegingen in dwarsrichting, zowel door te sturen als door oneffenheden in het wegdek worden door die hogere zit relatief sterk doorgegeven. Daar staat tegenover dat de meeste Splash-rijders een overwegend rustige rijstijl hebben, dus ach, zo schokkend is het allemaal niet. Gezien zijn formaat en het type auto rijdt de Splash nog heel behoorlijk. Het rijcomfort nodigt er niet toe uit om even naar Zuid-Frankrijk te rijden, daar is dit gewoon niet de auto voor. Opmerkelijk is dat de instap naar de achterbank vrij krap is, door de vorm van het achterportier en de drempel. Eenmaal op de achterbank, is er voor volwassenen best te zitten. De bagageruimte is eveneens niet overdadig (225 liter). De 1,0 is op zich voor veel gebruikers krachtig genoeg, maar de 1,2 rijdt en klinkt een stuk aangenamer. Gemiddeld kwamen we met een Splash 1,2 uit op een praktijkverbruik rond 1 op 15. Dat is niet superzuinig, maar met de weinige kilometers die de Splash doorgaans rijdt, heeft het verbruik een minder grote invloed op de kosten.

Conclusie

De Splash is voor een specifieke kopersgroep echt een uitstekende keuze. Dat zijn geen kilometervreters, maar mensen die gewoon een handige, kleine en toch relatief ruime auto wensen. Bovendien wil men een auto die weinig aandacht vraagt en z’n eigenaar al helemaal nooit onthaalt op onverwachte garagerekeningen.

Deze auto is beschikbaar gesteld door nvt.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.