logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Rio III

Lange neus

Kia - Rio

De Rio was lange tijd de risee uit het Kia-gamma. Maar deze derde generatie is een goed smoelende auto, met ook nog eens de laagste CO2-uitstoot van het moment.

Conclusie

Kia maakt de ultieme lange neus naar iedereen die ooit om de Rio heeft gelachen, door met de derde generatie een begerenswaardige auto in zijn showrooms te zetten. Deze Rio rijdt prima en steekt goed in elkaar. De benzinemotoren zijn weliswaar stil, maar komen vermogen tekort. De 1,1 liter spaardiesel heeft daar geen last van en blijft wegenbelastingvrij tot 2015, mits je de Kia vóór de zomer van volgend jaar op kenteken laat zetten. Hoe dan ook heeft het B-segment er met de Rio een sterke speler bij.

Type auto en prijs

De derde generatie van de Rio doet in weinig meer aan zijn wat anonieme voorgangers denken. Hij is aan alle kanten gegroeid en oogt als een Europeaan. De achterzijde heeft wel iets weg van de eerste generatie Seat Leon. Toch heeft de Rio ontegenzeggelijk een eigen gezicht, met dank aan zijn stoere front en de – aan de duurdere versies voorbehouden – LED-dagrijlichten. De Rio komt in eerste instantie als vijfdeurs op de markt, maar aan het einde van 2011 volgt ook een driedeurs versie. Beide carrosserievarianten zijn leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 75 pk voor de instapdiesel tot 109 pk voor de dikste benzine-uitvoering. Twee van die motoren, de eenvoudigste benzine- en dieselkrachtbron, zijn door hun geringe CO2-uitstoot wegenbelastingvrij. De 1.1 liter ECOdiesel zelfs tot 1 januari 2015. Met een uitstoot van slechts 85 gram CO2 per gereden kilometer is dat de schoonste brandstofauto die je op dit moment kunt kopen. Prijzen beginnen bij € 11.695 voor de – driedeurs! – benzineversie en € 14.295 voor de zelfontbrander. Twee deuren extra kosten je een niet misselijke € 900.

Hoe rijdt de Kia Rio

Wij reden met beide benzinemotoren en uiteraard ook in de spaardiesel. En die is spectaculair. Niet zozeer vanwege die geringe uitstoot, maar omdat de driecilinder motor een verrassende souplesse aan de dag legt. Je kunt er heel economisch mee rijden – op en rond de heuvels van het Portugese Lissabon behaalden we op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 3,9 liter per 100 kilometer en dan deden we niet eens heel erg ons best – maar speert er op een binnenweg ook moeiteloos een tractor mee voorbij. En dat alles doet de 1,1 liter diesel in bijna volmaakte stilte. Daar zal de concurrentie straks best wakker van liggen. De trekkracht van de benzineversies is juist ondermaats: terugschakelen was zowel bij de 1,2 als bij de 1,4 liter krachtbron aan de orde van de dag. In het dagelijks gebruik zul je daar in Nederland misschien weinig last van hebben, maar ga je met een van de benzine-Rio's op vakantie, dan ligt een teleurstelling op de loer. De auto is comfortabel afgeveerd en niet gauw van zijn stuk te krijgen, vanwege de talloze veiligheidssystemen die Kia standaard meelevert. Wel stuurt en schakelt de auto wat gevoelloos en de stoelen bieden weinig zijdelingse steun.

De Kia Rio van binnen

De Rio is leverbaar in vier verschillende uitrustingsniveaus. De standaard uitvoering heeft al zaken aan boord als een geïntegreerde radio met alle mogelijke aansluitingen, audiobediening op het stuur, centrale portiervergrendeling en elektrisch verstelbare spiegels. Tegen meerprijs zijn drie extra uitrustingspakketten leverbaar, waarvan het zogenaamde 'Super Pack' de kroon spant. In dat geval beschik je ook over onder meer cruise control, parkeersensoren en een in het dashboard geïntegreerd fotolijstje (!). Lichtmetalen velgen komen in geen van de meeruitrustingspakketten voor. Ze staan op de optielijst, omdat andere wielen de wegenbelastingvrije status van de 1,2 liter benzine en 1,1 liter diesel in gevaar zou brengen. Het interieur van de door ons gereden Rio's stak goed in elkaar en is met name achterin aangenaam ruim. Het gaf bovendien daadwerkelijk het door de Koreanen nagestreefde luxe gevoel, met dank aan het in drie verschillende kleuren beschikbare (kunst)leder. Enige misser zijn de tuimelschakelaars van de airconditioning: die ogen aangevreten. In je binnenspiegel is de achterruit bovendien maar klein en je hebt links- en rechtsachter flinke dode hoeken. De bagageruimte is gemiddeld, met een vrij hoge tildrempel.

De Kia Rio en het milieu

Van alle in de Rio beschikbare motoriseringen valt de helft binnen de 14 procentsregeling. De ECO-uitvoering van de 1,1 liter diesel is het liefste kind van Moeder Aarde met zijn voor een brandstofauto tot nog toe ongeëvenaard lage CO2-uitstoot van 85 gram.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.