logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Rio III

Verkeerd aangepakt

Kia - Rio

De opfrisbeurt die de Kia Rio heeft ondergaan is zo licht, dat je hem eenvoudig over het hoofd zou zien. Dat geldt niet voor zijn nieuwe prijskaartje.

Conclusie

De Kia Rio is nog altijd een van de leukste compacte gezinsauto’s om te zien. Qua binnenruimte loopt hij keurig in de pas met de concurrentie, maar voor een auto op de helft van zijn leven betaal je een stevige prijs. En voor dat geld krijg je dan nog een kortademige benzinemotor ook.

Type auto en prijs

De Kia Rio zorgde in 2011 voor vers bloed in het B-segment. De kleine gezinsauto was aantrekkelijk vormgegeven en is vier jaar na dato nog altijd een van de smaakmakers in deze klasse. Het is wellicht verstandig om dan niet teveel aan dat uiterlijk te veranderen, maar de Koreanen hebben zich er bij de vernieuwde Rio wel erg gemakkelijk van af gemaakt. Alleen wie goed kijkt, ziet een licht gewijzigde grille, andere bumpers en nieuw ontworpen mistlampen. De vanafprijs is met ruim € 1.000 gestegen tot € 13.995. Voor dat geld krijg je een driedeurs uitvoering mee naar huis. De meerprijs voor twee deuren extra is volgens de importeur voordeliger geworden: voortaan betaal je nog maar € 500 bij. Wil je zo’n vijfdeurs uitvoering, dan moet je echter voor een duurder uitrustingsniveau kiezen (het instapmodel is er alleen als driedeurs). De goedkoopste vijfdeurs Rio komt daarmee op € 15.795. Een populaire concurrent als de Renault Clio is € 1.000 goedkoper.

Hoe rijdt de Kia Rio

Volgens Kia Nederland is niet alleen het uiterlijk van de Rio bijgepunt, maar zijn ook de stoelen, de wegligging, het onderstel en het stuurgedrag onder handen genomen. Daar merkten wij echter weinig van. De minpunten die we bij zijn oorspronkelijke marktintroductie optekenden, zijn nog steeds van toepassing. De trekkracht van de 85 pk sterke 1.2 benzineversie, in ons land goed voor de meeste verkopen, blijft behelpen. Wil je invoegen op de snelweg, dan zul je geduld moeten betrachten. De besturing mist gevoel en in onze testauto bleef de versnellingsbak herhaaldelijk ‘plakken’ bij het terugschakelen van de vijfde- naar de derde versnelling. De motor hoor je nauwelijks, maar de banden des te meer. En dan is er nog het gebrekkige zicht over je schouder. Gelukkig levert Kia de mogelijkheid om de Rio optioneel uit te rusten met een achteruitrijcamera. De Rio verdient verder een pluim voor zijn comfortabele vering.

De Kia Rio van binnen

De Koreanen hebben ook een plumeau door het interieur van de Rio gehaald. Zo worden de luchtroosters in de duurdere uitvoeringen gesierd door een chromen randje en prijkt er een nieuw 7-inch navigatiesysteem in het dashboard, al dan niet omgeven door pianolak. De bagageruimte is gemiddeld, met een vrij hoge tildrempel. Ondanks de sportieve lijnvoering van de carrosserie kunnen ook lange mensen achterin goed zitten. En hoewel je bent omgeven door plastic, oogt het interieur aangenaam verzorgd. We zouden haast zeggen: luxe. Het is jammer dat de binnenzijde niet langer in twee kleuren leverbaar is. Dat vonden wij de Kia altijd erg goed staan.

De Kia Rio en het milieu

Wie niet enthousiast raakt van de 1.2-liter benzineversie, kan nog kiezen voor de iets sterkere 1.4-liter variant (109 pk). Daarnaast is er de 1.1-liter dieselmotor. Alle krachtbronnen komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling en zijn standaard voorzien van een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.