logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Insignia B 1e facelift

Einde van de lijn

De Opel Insignia is als occasion helaas niet meer zo geliefd. Dat is echt jammer, want het is een bijzonder fijne auto. Het punt is alleen dat heel de grotere middenklasse domweg ophoudt te bestaan. Dat kan Opel niet tegenhouden. Hier beperken we ons tot de laatste Insignia’s.

Pluspunten
  • Heel ruim interieur/bagageruimte
  • Rijdt heel comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
  • Bijna tijdloos, geslaagd model
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

De Grandland is voorlopig een heel betrouwbare auto. Een paar jaar na de introductie is er bij de Wegenwacht feitelijk maar één echt probleem bekend en dat kun je de auto zelf niet eens kwalijk nemen. De 1,2 liter motor vereist gewoon goed en deskundig onderhoud. Geef ‘m op tijd een servicebeurt bij een deskundige garage, de Opel-dealer, bijvoorbeeld, dan is er niets aan de hand. De crux zit ‘m in het gebruik van exact de juiste specificatie motorolie. Wordt daarvan afgeweken (‘goedkope olie’), dan kunnen er twee grote problemen ontstaan. De motor kan slecht gaan lopen en als dat lang genoeg duurt kan zuigerschade ontstaan: dat betekent een motorrevisie. Een andere mogelijkheid is dat de olie de distributieriem aantast, waardoor daarvan vezels loslaten. Die gaan door de motor zwerven en kunnen zo oliekanalen verstoppen, waardoor er van alles kapot kan draaien en dat leidt altijd tot aanzienlijke garagerekeningen. De Wegenwacht kan hier niks mee, de auto moet op transport naar de garage. Uiteraard kan er verder altijd wel iets kapot gaan en ook met een euvel als een lege accu of een lekke band is de Wegenwacht graag bereid de Grandland weer op weg te helpen.

Over de Opel Insignia

Ouderen onder ons herinneren zich ongetwijfeld de vele generaties middenklasse-Opels, zoals de Rekord, Commodore en Vectra. In 2008 verscheen in die lijn de eerste generatie Insignia en net als zijn voorgangers was dit vooral een succesnummer in de zakelijke autoverkoop. In 2017 verscheen de laatste generatie. Deze kreeg in 2020 een facelift(je) en in 2022 verdween de Insignia stilletjes uit het Opel-programma. Deze occasiontest beperkt zich tot deze laatste versie.

Uitvoeringen en varianten

De Insignia kent twee carrosserievarianten. De vijfdeurs hatchback wordt aangeduid als Grand Sport, de eveneens vijfdeurs stationcar heet Sports Tourer. Alle varianten in techniek en uitvoering zijn in beide modellen beschikbaar.

In totaal zijn er twee benzinemotoren en twee diesels beschikbaar. De basis-benzinemotor is een 2,0 liter met een turbo en intercooler, goed voor 147 kW/200 pk. In slechts één versie is deze motor er ook met 169 kW/230 pk. De basis-dieselmotor is een 1,5 liter driecilinder, eveneens met een turbo en intercooler met 90 kW/122 pk. Daarnaast is er een prachtige 2,0 liter viercilinder met 128 kW/174 pk. De benzineversies zijn alleen beschikbaar met een heel moderne, negen(!)traps automatische transmissie. De diesels hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak, of als optie een achttraps automaat.

De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Edition, Business, Business Elegance, Ultimate en GS Line. Die ene 169 kW-benzineversie is er alleen als GSI en die heeft dan tevens vierwielaandrijving. De sterkste diesel is alleen in de uitvoering Ultimate ook als 4x4 leverbaar geweest.

De Opel Insignia als occasion

Het einde van de Insignia is jammer, maar wel begrijpelijk. In de laatste jaren, waarover we het hier hebben, was de verkoop vrij bescheiden. Net als voorheen is de Insignia nieuw vooral ingezet als zakenauto voor gebruikers die veel prijs stellen op ruimte, comfort en uitstraling. De meeste gebruikte exemplaren zijn voorlopig te vinden bij de officiële Opel-dealers. Die zijn uiteraard gemakkelijk te vinden via de bekende occasionsites, maar de Stellantis-organisatie, waartoe ook Opel behoort, heeft ook een eigen occasionlabel.

De proefrit

Ongeacht de gekozen versie, is de Insignia een heerlijke auto om te rijden. Dit is bij uitstek een auto om intensief te gebruiken, juist ook op lange ritten. Hij is mooi stil, echt heel comfortabel en ruim en ook in de eenvoudigste uitvoeringen al van alle moderne gemakken voorzien. Het is opmerkelijk dat hij juist ook op de achterbank heel ruim is. Vier volwassenen, ook met een wat groter postuur passen er prima in. Bij de Grand Sport is het voor volwassenen bij in- en uitstappen wel een klein minpuntje dat de daklijn daar zo laag is. Daarbij biedt de Grand Sport al 490 liter bagageruimte, de Sports Tourer doet daar met 532 liter nog een schepje bovenop. De vakantie roept…

Voorin staat standaard al een tweetal erg fijne stoelen. Als optie zijn veel Insignia’s voorzien van de zogenaamde AGR-stoelen (Aktion Gesunder Rücken), die, de naam zegt het al, erg veel steun geven in alle richtingen en juist goed tot hun recht komen op lange ritten. Het dashboard is gedeeltelijk digitaal en deels analoog. De bediening stelt nergens voor vraagtekens en het geheel is bijzonder netjes afgewerkt.

Conclusie

Dat de grotere middenklasse gewoon is opgehouden te bestaan, tja, daar kan Opel niks aan doen. Occasionkopers die zich niet zo laten leiden door de waan van de dag en het comfort en gebruiksgemak van zo’n auto wel waarderen, kunnen de Insignia onmogelijk negeren. Het is een schreeuwerige ‘kijk mij eens’-auto, maar wel een heel fijne in het gebruik.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Insignia.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Janssen van Kouwen, Amsterdam Z.O.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.