Auto Review Nissan Qashqai II (J11)
Overdreven goed
Nissan - Qashqai 1.6 DIG-T
Conclusie
Dat er een nieuwe, sterkere benzinemotor leverbaar komt voor de Nissan Qashqai is mooi meegenomen, maar de 1.6 DIG-T is alleen een aanvulling voor wie een zware caravan bezit of van stoplichtsprintjes houdt. Voor alle anderen volstaat nog altijd het - veel voordeligere! - instapmodel.Type auto en prijs
De eerste Nissan Qashqai was een revolutie. De Japanners introduceerden in 2007 een kruising tussen een terrein- en een stationwagen als antwoord op de Volkswagen Golf. Dat model werd een doorslaand succes en creëerde een heel nieuw segment: de compacte SUV. Zeven jaar later is er van die unieke positie niet veel meer over: de nieuwe Qashqai zal op moeten boksen tegen een veelvoud aan concurrenten. Sinds november 2014 heeft de Nederlandse importeur een extra troef in handen: een nieuwe, sterkere benzinemotor. De vanafprijs van de Qashqai bedraagt € 24.150, maar wil je zo’n dikkere uitvoering, dan zal je minimaal € 28.650 moeten meebrengen.Hoe rijdt de Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Veel caravanbezitters wantrouwden het instapmodel van de Qashqai: een benzineversie, goed voor 115 pk en 190 Nm. Zij hebben al die tijd gewacht op de uitvoering waar we nu mee rijden. De 1.6-liter DIG-T levert 163 pk en biedt 240 Nm aan koppel. Het trekgewicht is 1.500 kilogram; 300 kilo meer dan je achter de 1.2 DIG-T kunt hangen. Uiteraard is het fijn om een zwaardere aanhanger te kunnen trekken. Zoals het ook niet verkeerd is om bijna 2 seconden sneller van 0 naar 100 te accelereren. Maar uitgerekend in deze sterkere uitvoering grijpt de koppeling ongelukkig aan. Het gebeurde ons regelmatig dat een vlot bedoeld sprintje eindigde in gehort en gestoot. Wil je vloeiend met de Nissan wegrijden, dan zal je dat met beleid moeten doen. Daar gaat dan je vermogenswinst! Weliswaar hebben we het fabrieksverbruik niet gehaald (de Japanners claimen 1 op 17), maar 1 op 15 blijkt in de praktijk prima te realiseren. Dat is voor zo’n grote auto nog steeds erg netjes. De versnellingspook van de Qashqai is opvallend groot, maar schakelt precies. De besturing gaat voor het mooie dan weer net iets te licht. Optioneel kun je de compacte SUV uitrusten met allerhande veiligheidsopties, waaronder een rijbaanassistent. Dat systeem houd je door middel van geluidssignalen op je eigen rijbaan, maar corrigeert je niet wanneer je toch over de streep gaat. De waarschuwingstonen worden bovendien eenvoudig overstemd door de radio. De achteruitrijcamera compenseert niet dat de Nissan rechtsachter slecht is te overzien.De Nissan Qashqai 1.6 DIG-T van binnen
Het is maar een detail, maar toch: de bekerhouders van de nieuwe Qashqai zijn dieper gemaakt, zodat je waterflesje voortaan rechtop blijft staan tijdens de reis. Zo bevat het interieur van de Nissan wel meer verbeterpunten. Het navigatiescherm is groter en er bevindt zich een extra opbergvak tussen de voorstoelen. De gebruikte materialen zijn haast van Duitse kwaliteit, zo netjes ziet de Qashqai er van binnen uit. De stoelen waren al groot en dat zijn ze gebleven: heerlijke fauteuils, die ook de benen van langere inzittenden prima ondersteunen. De achterpassagiers profiteren niet mee: weliswaar is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte voor handen op de achterbank (zelfs met het optionele glazen dak), maar de zitting staat te laag waardoor je met je benen omhoog zit. Met een bagageruimte van 439 liter loopt de Japanner in de pas met een concurrent als de Suzuki SX4 S-Cross (430 liter), maar legt hij het af tegen de Hyundai Tucson (629 liter). Klap je ook de achterbank neer, dan blijft de Nissan in dit segment ongeslagen met maar liefst 1.585 liter bagageruimte. Handig: de laadvloer bestaat uit losse delen, waarmee je de bagageruimte in verschillende compartimenten kunt opdelen. Zo rollen je boodschappen nooit meer los door de kofferbak.De Nissan Qashqai 1.6 DIG-T en het milieu
De Qashqai is leverbaar met 4 verschillende motoren: twee benzine- plus twee dieselkrachtbronnen. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 163 pk. De dikste diesel – de 1.6 dCi – is ook leverbaar met vierwielaandrijving. De eenvoudigste diesel komt in aanmerking voor fiscaal voordeel, om precies te zijn 20 procent. Een start/stop-systeem is standaard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
