Auto Review Nissan Qashqai II (J11)
Geslaagde evolutie
Nissan - Qashqai
Conclusie
De eerste Nissan Qashqai was een gat in de markt. Dit nieuwe model is weliswaar niet langer uniek, maar het is wel een uitstekende auto. Hij scoort punten met zijn kleine, maar sterke motor, het functionele interieur en stoere voorkomen. En dat voor nauwelijks meer geld!Type auto en prijs
De eerste Nissan Qashqai was een revolutie. De Japanners introduceerden in 2007 een kruising tussen een terrein- en een stationwagen als antwoord op de Volkswagen Golf. Dat model werd een doorslaand succes en creëerde een heel nieuw segment: de compacte SUV. Zeven jaar later is er van die unieke positie niet veel meer over: de nieuwe Qashqai zal op moeten boksen tegen een veelvoud aan concurrenten. Dat de auto nauwelijks duurder is geworden, geldt als sterke troef: prijzen beginnen bij € 23.400.Hoe rijdt de Nissan Qashqai
De eenvoudigste Qashqai heeft een viercilinder benzinemotor met een bescheiden 1,2-liter inhoud. Precies die versie namen we mee uit rijden en hij voldoet uitstekend. Veel caravanbezitters wantrouwen het instapmodel (115 pk, 190 Nm); zij wachten liever tot er begin 2015 een sterkere benzinemotor beschikbaar komt. Maar tot 1.200 kilogram kan de 1.2 prima met een aanhanger overweg. Hij levert met name onderin voldoende trekkracht en is lekker stil. Weliswaar hebben we het rooskleurige fabrieksverbruik niet gehaald (Nissan claimt 1 op 20), maar 1 op 16 blijkt in de praktijk prima te realiseren en dat is voor zo’n grote auto nog steeds erg netjes. De versnellingspook van de Qashqai is opvallend groot, maar schakelt precies. De besturing gaat voor het mooie dan weer net iets te licht. Optioneel kun je de compacte SUV uitrusten met allerhande veiligheidsopties, waaronder een rijbaanassistent. Dat systeem houd je door middel van geluidssignalen op je eigen rijbaan, maar corrigeert je niet wanneer je toch over de streep gaat. De waarschuwingstonen worden bovendien eenvoudig overstemd door de radio. De achteruitrijcamera compenseert niet dat de Nissan rechtsachter slecht is te overzien.De Nissan Qashqai van binnen
Het is maar een detail, maar toch: de bekerhouders van de nieuwe Qashqai zijn dieper gemaakt, zodat je waterflesje voortaan rechtop blijft staan tijdens de reis. Zo bevat het interieur van de Nissan wel meer verbeterpunten. Het navigatiescherm is groter en er bevindt zich een extra opbergvak tussen de voorstoelen. De gebruikte materialen zijn haast van Duitse kwaliteit, zo netjes ziet de Qashqai er van binnen uit en voelt het allemaal aan. De stoelen waren al groot en dat zijn ze gebleven: heerlijke fauteuils, die ook de benen van langere inzittenden prima ondersteunen. De achterpassagiers profiteren niet mee: weliswaar is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte voor handen op de achterbank (zelfs met het optionele glazen dak), maar de zitting staat te laag waardoor je met je benen omhoog zit. Met een bagageruimte van 439 liter loopt de Japanner in de pas met een concurrent als de Citroën C4 Aircross (442 liter), maar legt hij het af tegen de Kia Sportage (564 liter).De Nissan Qashqai en het milieu
De Qashqai is vooralsnog leverbaar met drie verschillende motoren: de 1.2-liter benzineversie waar wij mee hebben gereden plus twee dieselkrachtbronnen. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 130 pk. De dikste diesel – de 1.6 dCi – is ook leverbaar met vierwielaandrijving. In 2015 komt er een extra benzinemotor bij. Het voordeligste bijtellingstarief dat Nissan de zakelijke rijders te bieden heeft, is 20 procent. Een start/stop-systeem is standaard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
