Auto Review Opel Adam I
Slechte bijrol
Opel - Adam Rocks 1.0 Turbo
Conclusie
Hoe leuk de Opel Adam Rocks er ook uit mag zien, je krijgt niet wat je verwacht. Met zijn voorwielaandrijving is hij onbruikbaar als terreinwagen en als stadsauto valt hij eveneens door de mand vanwege zijn beperkte binnenruimte. Als blikvanger is een reguliere Adam al leuk genoeg.Type auto en prijs
De Opel Adam zag in 2013 het levenslicht als tegenhanger voor de Fiat 500 en (Citroën) DS3. Handzame, luxe modellen die niet zo zeer zijn bedoeld als vervoermiddel, maar om je van de massa te onderscheiden. De Rocks vormt in het Adam-gamma de overtreffende trap. De auto is aangekleed als een terreinwagen, met een verhoogd chassis, 17-inch lichtmetalen wielen en een standaard open dak. Allemaal uiterlijke schijn, want net als de reguliere Adam is de Rocks gewoon voorwielaangedreven. Je betaalt er een stevige meerprijs voor: prijzen beginnen bij € 18.595, terwijl de standaard Adam vanaf € 13.495 mee naar huis mag. Het segment waarin de hippe Opel opereert, is al niet groot maar deze speciale uitvoering vist pas echt in een kleine vijver. De Rocks heeft maar twee concurrenten: de Volkswagen Cross Up! en de Fiat Panda Cross. Omdat de Fiat als enige over vierwielaandrijving beschikt, kun je met die stadsauto daadwerkelijk het terrein in.Hoe rijdt de Opel Adam Rocks 1.0 Turbo
Een verhoogd chassis. Het staat er echt, in de Adam Rocks-folder. Maar die 1,5 centimeter (!) mag geen naam hebben. Sowieso kun je aan de joekels van lichtmetalen wielen al zien dat je met deze Opel beter op de gebaande paden blijft. Dat is niet erg, want door de marginale verschillen met de normale Adam rijdt ook deze uitvoering als een skelter. Hij reageert direct, zodat je er lekker mee kunt gooien en smijten. Wel hadden we graag gezien dat de besturing wat communicatiever is. Nu is het vooral het onderstel dat zich laat gelden. De luxe stadsauto is plankhard geveerd, waardoor elke oneffenheid – klein of groot – hinderlijk tot de cabine doordringt. De grote lichtmetalen wielen dragen alleen maar bij aan dat ongemak. Onze testuitvoering was voorzien van een driecilinder turbomotor op benzine. Een juweel van een krachtbron, die in de door ons gereden instapversie (90 pk) al ruimschoots voldoet aan je wensen. De 1.0-liter driepitter heeft er zoveel zin in, dat de Adam Rocks zelfs in de spaarstand al buitengewoon kwiek te noemen valt. Overigens bevalt de motor minstens zo goed wanneer je er een meer ontspannen rijstijl op na houdt. De Opel rijdt zonder te bokken of te brommen 70 kilometer per uur in de zesde versnelling. De krachtbron is ook nog eens aangenaam stil, waardoor het stoffen roldak alleen nog maar meer lawaai lijkt te maken. Boven de 100 kilometer per uur gaat dat vervelend fluiten en dan zit het dak nog dicht. Doe je het open, dan buldert de wind naar binnen. Gelukkig is het dak bij elke snelheid elektrisch te sluiten. Over de zitpositie zijn we eveneens slecht te spreken. Hoewel je het stuur zo ongeveer tot onder je kin kunt verstellen, konden we lastig een fijne zit vinden. Voor een stadsauto zit je vrij hoog. Bovendien is het stuurwiel van de Adam haast overdreven groot. Het zicht rondom is een ander pijnpunt. Zeker over je schouder kun je door de forse stijl tussen de zijruit en het achterraam nauwelijks iets zien. De optionele parkeersensoren zijn een schrale troost. De veiligheidsuitrusting moet eveneens uit de accessoiresfolder komen. Voor € 595 kun je een - overigens uitstekend zichtbare - dodehoekwaarschuwing in de buitenspiegels bijbestellen.De Opel Adam Rocks 1.0 Turbo van binnen
De Opel Adam is zowel van buiten als van binnen in verregaande mate te personaliseren. Dat gaat van lichtmetalen wielen met één spaak in een contrasterende kleur tot een complete sterrenhemel aan het plafond. De Duitsers stellen alles in het werk om het je naar de zin te maken aan boord. Het interieur is opgetrokken uit luxe materialen en ziet er sfeervol uit. Helaas is de binnenruimte nauwelijks bruikbaar. Voorin heb je meer dan genoeg leefruimte, maar op de achterbank kunnen alleen kleine kinderen zitten. Het is nog een hele opgave om ze daar te krijgen, want ondanks de forse portieren is de instap naar achteren krap; je kunt de voorstoelen maar beperkt naar voren schuiven. De kofferbak is met een 170 liter ronduit klein. Door de hoge tildrempel en de kleine laadopening is de bagageruimte bovendien slecht toegankelijk. Verder misten wij voorin een stel bekerhouders; nu moet je jouw drinken in een bakje onder de kachelbediening stallen, dat daar eigenlijk niet voor is bedoeld.De Opel Adam Rocks 1.0 Turbo en het milieu
De door ons gereden 1.0-liter benzinemotor is ook leverbaar met 115 pk. Bovendien kun je de Adam Rocks bestellen met een 87 pk sterke viercilinder krachtbron, die standaard is gekoppeld aan een halfautomaat. Ook die motor loopt op benzine. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van een start/stop-systeem. De 90 pk driepitter is tot het einde van 2015 goed voor 20 procent bijtelling. Opel geeft voor die auto een fabrieksverbruik op van 1 op 22. In de praktijk scoorden wij 1 op 15,6.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
