Auto Review Opel Adam I
Voor het individu
Opel - Adam 1.2 JAM EcoFLEX
Conclusie
De Opel Adam is een guitige auto die zich duidelijk richt op een jonger publiek. Hij rijdt prima. Vooral de wegligging is verrassend goed. Maar als je hem naar eigen inzicht gaat aankleden, loopt de prijs snel op. Want de vanaf-prijs is dan wel interessant, met een beetje aankleden tippelt de prijs zo naar de € 20.000. En dat maakt hem dan best duur.Type auto en prijs
Deze tweedeurs Adam valt in dezelfde categorie waarin zich auto’s bevinden als de Fiat 500, de Mini en de Citroen DS3. Dat zijn opvallende verschijningen die je vervolgens helemaal naar eigen wens kunt aankleden en inkleuren. Er zijn, behalve de basisuitvoering van € 12.495, drie (duurdere) uitrustingsniveau’s. Het begint met de JAM, dan de de GLAM en tenslotte de SLAM. Op basis van deze drie uitvoeringen ga je je eigen Adam samenstellen. Bij Opel ga je daarvoor naar een website waar je vervolgens je eigen Adam samenstelt. Je kunt veel kleurencombinaties kiezen. De bekleding bepaal je zelf. En er is een keur aan velgen. Als je weet wat je hebben wilt, stap je naar de dealer en bestel je de Adam die je zelf hebt samengesteld. Nu hebben wij een exemplaar in de JAM-uitvoering in de test. En die is voorzien van de 51 kW (70 pk) sterke 1.2 viercilinder, een motor die we al uit de Corsa kennen. En die kost € 15.320. Maar omdat onze testauto ook nog is uitgerust met zaken als parkeer-assistentie, een winterpakket, speciale 18 inch lichtmetalen velgen, navigatiepakket en een heel aparte hemelbekleding komt de prijs van ons testexemplaar uit op € 19.669. Er zijn trouwens ook 1.4 motoren leverbaar met respectievelijk 64 kW (87 pk) en 74 kW (100 pk)Hoe rijdt de Opel Adam 1.2 JAM EcoFLEX
De 1.2 liter vierpitter waarmee deze Adam is uitgerust, is een oude bekende uit de Opel-stal. Hij moet flink in de toeren klimmen wil je lekker op kunnen schieten. Haal je alles uit de kast, dan duurt het 14,9 seconden om vanuit stilstand 100 km/h te bereiken. En de topsnelheid bedraagt 165 km/h. Veel schakelen is dus het devies. Nu is dat geen straf want de vijfbak schakelt prima. Het onderstel voelt heel goed aan. Bijna sportief. De Opel Adam geeft je zowaar het ouderwetse kartgevoel. Het geeft je in elk geval de gelegenheid om lekker snel de bochten te nemen. De Adam blijft lang neutraal en als hij al overstuurd raakt, is dat snel te herstellen. Verder is het onderstel nog redelijk comfortabel ook. Opel heeft in dat opzicht een een mooi compromis gevonden. In de stad is hij redelijk handelbaar. Dankzij de citystand kun je de besturing ultralicht maken. Dan kun je de Adam letterlijk met een vingertje aan het stuur inparkeren. Alleen zou de draaicirkel iets korter mogen. En het zicht schuin naar achteren is niet best.De Opel Adam 1.2 JAM EcoFLEX van binnen
Omdat je de Opel Adam zelf naar eigen wens kunt inrichten en aankleden, bepaal je grotendeels zelf de sfeer in de ze auto. Zo is ons testexemplaar uitgerust met een hemelbekleding die een continu lichtbewolkte hemel voorstelt waarbij je ook nog eens een sterrenhemel kunt laten oplichten. Aan de bedieningsknoppen kun je niets veranderen. Maar die zijn goed bereikbaar en prima te bedienen. In dat opzicht is de Adam heel wat gebruiksvriendelijker dan grote broer Astra die een behoorlijk onoverzichtelijke knoppenwinkel heeft in de middenconsole. Verder is het instrumentarium goed af te lezen. De ruimte voorin is prima voor elkaar. Maar achterin kunnen hooguit een paar kleuters plaatsnemen. Verder is de kofferbak met een inhoud van 170 liter niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig is die nog welk te vergroten naar 665 liter door de achterbank weg te klappen.De Opel Adam 1.2 JAM EcoFLEX en het milieu
Alle motoren van de Opel Adam krijgen een B-label. In de lease kent elke Adam een bijtelling van 20 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
