logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Up! I

Schokgolfje?

Volkswagen - e-Up!

De elektrische Up is de eerste Volkswagen op stroom. Aankomende zomer lanceren de Duitsers een geëlektrificeerde Golf. Is e-Up een gunstige voorbode van wat komen gaat?

Conclusie

Volkswagen heeft relatief lang gewacht met de introductie van een elektrisch model. Nu zo’n groot publieksmerk alsnog de sprong waagt, zou dat grote gevolgen kunnen hebben voor de publieke acceptatie van deze vorm van mobiliteit. De e-Up is uitstekend bruikbaar in de omgeving waar dit soort modellen voor zijn gemaakt: de stad. Voor het geld dat de Duitsers er voor vragen, zijn er echter veelzijdiger EV’s te koop.

Type auto en prijs

De Volkswagen Up is de best verkochte stadsauto van dit moment. Het is de vraag of dat ook voor de elektrische versie gaat gelden. De catalogusprijs bedraagt € 25.520: voor dat geld koop je ook een grotere Nissan Leaf of Renault Zoe. Daarom biedt Volkswagen de e-Up aan particuliere kopers aan in een private leaseconstructie. Voor € 495 per maand heb je dan niet alleen je wagen, maar ook een jaar gratis stroom, een oplader voor de deur en drie weken in het jaar de beschikking over een reguliere brandstofauto voor het geval je eens wat verder weg wilt.

Hoe rijdt de Volkswagen e-Up!

De e-Up is een aanstekelijk leuke auto om mee onderweg te zijn. Dankzij zijn elektromotor is hij watervlug. Net als de benzineversie voelt de Volkswagen niet als een klein autootje aan, terwijl hij dat wel degelijk is. Dat maakt hem de ideale metgezel voor in de stad. Lange ritten hoef je dankzij de prima stoelen ook niet te schuwen, al is een lange rit in een elektrische auto een relatief begrip. Je kunt kiezen uit drie verschillende rijstanden: ‘Eco’ (de topsnelheid wordt dan begrensd tot 120 kilometer per uur), ‘Eco Pro’ (je kunt niet harder dan 90 en de verwarming blijft uit) of de normale rijmodus, waarvoor geen enkele beperking geldt. Met de keuzehendel van de automaat kun je zelf bepalen in hoeverre de Volkswagen energie terugwint bij het remmen.

De Volkswagen e-Up! van binnen

De Duitsers zijn er in geslaagd om het batterijpakket van de e-Up een plekje te geven dat niet ten kosten gaat van de binnenruimte, namelijk ónder de inzittenden. Ook de kofferbak is precies even groot als in de reguliere uitvoering. Wel zit er een vak in speciaal voor de oplaadkabels. Het bevindt zich op een onhandige plek, zo’n beetje direct achter de nummerplaat. Bovendien is het een smal vak: de twee snoeren waarmee de elektrische Up wordt geleverd (eentje voor thuis en een voor aan de laadpaal), passen er nauwelijks in.

De Volkswagen e-Up! en het milieu

Hoewel de e-Up meer kost dan een Renault Zoe of Nissan Leaf, is de capaciteit van de geleverde accu een stuk kleiner (18,7- om 22- en 24 kWh). Dat heeft gevolgen voor de actieradius. De fabriek meldt een rijbereik van 160 kilometer, maar de importeur spreekt veiligheidshalve van 80- tot 120 kilometer. In de praktijk lag de waarheid in het midden: 100 kilometer. Daarbij maakte het niet uit of we een zware voet hadden: zelfs bij extreem zuinig aan doen nam het rijbereik nauwelijks toe. Opladen duurt in het gunstigste geval een half uurtje: de elektrische Up beschikt over dezelfde, Europees goedgekeurde snellaadmogelijkheid als de BMW i3. Helaas zijn de daarvoor benodigde laadpunten in ons land maar mondjesmaat beschikbaar. In de praktijk zul je 6 uur moeten wachten op een volle batterij.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.