logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Up! I

De ultieme stadsauto?

Volkswagen - Up!

De Volkswagen Up! is een gloednieuw model in de allerkleinste autoklasse. Hij is niet alleen compact, handig en zuinig, maar ook nog eens gewoon érg leuk. Een test van de ultieme stadsauto.

Conclusie

Toppertje, die VW Up!. Het design is strak en tijdloos. Hij heeft een heel eigen karakter, maar sluit desondanks perfect aan bij grotere VW's als de Polo en Golf. De compacte afmetingen maken hem handig in de stad, terwijl hij aan de binnenkant toch een stuk ruimer is dan je zou verwachten. De rijeigenschappen zijn helemaal niet verkeerd. En de driecilindermotor levert voldoende prestaties bij een hoogst bescheiden brandstofverbruik. Verder biedt de Up! een ruime keus aan uitrustingsniveaus en een grote selectie aan opties op het gebied van comfort en veiligheid. Het automatische remsysteem is uniek voor deze klasse.

Type auto en prijs

De VW Up! valt in het zogeheten A-segment. Dat is de snel groeiende klasse van compacte stadsauto's. Daar had VW jarenlang eigenlijk niets te bieden, maar die achterstand halen ze nu in. En hoe. De 3,54 meter lange Up! heeft het perfecte formaat voor in de stad. Toch is hij vanbinnen behoorlijk ruim. Voorlopig is er alleen een driedeurs, maar er is ook een vijfdeurs in aantocht. De eenvoudigste (BPM-vrije) Up! gaat € 8.490 kosten. Dat is niet niet écht goedkoop, maar de Up! is dan ook niet zomaar een compacte stadsauto. Met zijn strakke design en geinige interieur is het echt een hip hebbeding.

Hoe rijdt de Volkswagen Up!

Compacte auto's hebben doorgaans niet de beste rijeigenschappen. Veercomfort en stabiliteit zijn vaak niet optimaal. Bij de Up! valt het erg mee en dat komt onder andere door zijn relatief lange wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) van 2,42 meter en de op comfort afgestelde vering en schokdemping. In de stad is de Up! vlot handelbaar en wendbaar en op de snelweg heb je nooit het gevoel dat je daar eigenlijk niks te zoeken hebt (zoals bijvoorbeeld met de smart). Met de eenliter driecilinder met 75 pk kun je prima meekomen met het verkeer. Of dat voor de 60 pk versie ook geldt hebben we nog niet kunnen uitproberen. In elk geval viel wel op dat het driecilindertje erg mooi draait: stil en trillingvrij. Vermeldenswaard is verder dat de Up! met een aantal belangrijke veiligheidsmiddelen kan worden uitgerust. ESP uiteraard, maar ook met een noodremsysteem. Een lasersensor houdt voortdurend de weg voor je in de gaten. Bij snelheden tot 30 km per uur remt de Up! dan automatisch als je ergens tegenaan dreigt te rijden.

De Volkswagen Up! van binnen

De lange wielbasis is behalve voor de rijeigenschappen ook heel belangrijk voor de ruimte aan de binnenkant. Voorin zit je gewoon prima en de stoelen zijn comfortabel en goed verstelbaar. Achterin is nog behoorlijk veel ruimte. Ook twee volwassenen kunnen het daar best even uithouden tijdens een ritje in de stad. De bagageruimte is met 251 liter tamelijk groot voor een auto van dit formaat. En met neergeklapte achterbank is 951 liter beschikbaar. Het dashboard van de Up! ziet er goed uit, zeker in de uitvoeringen waarbij het dezelfde kleur heeft als het exterieur. Dat oogt vrolijk. Gelukkig heeft de Up! geen gimmick-achtige digtale metertjes, maar gewoon analoge ronde klokken. Fraai en duidelijk. De knoppen voor verwarming en radio zitten goed onder handbereik. Bovenop het dashboard zit een navigatieschermpje dat losgeklikt kan worden, zodat het dienst kan doen bij een stadswandeling. Dit 'Portable Infotainment Device' (PID) is echter niet zomaar een TomTom-etje. Het kan ook informatie tonen over het brandstofverbruik, je kunt er je i-pod mee bedienen en het kan gegevens tonen van de parkeerhulp. VW verwacht dat er ook speciale apps voor de PID beschikbaar zullen komen die je kunt downloaden.

De Volkswagen Up! en het milieu

De eenliter driecilinder motor is er in twee versies: met 60 of 75 pk. Beide produceren minder dan 110 gram CO2 en vallen daarom vooralsnog onder de BPM-vrijstelling en in de 14% bijtellingsregeling. Naderhand volgen versies die, onder meer door een start-stopsysteem, nog zuiniger zijn. Ook is een aardgasversie in aantocht die maar 86 gram CO2 per kilometer produceert, en ook daar komt weer een extra zuinige versie van met een CO2 productie van slechts 79 gram. De elektrische Up! wordt in 2013 verwacht. Verder schijnen er ook plannen te zijn voor een (diesel-)hybride versie van de Up!.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.