Auto Review Nissan PIXo I
De een-na-goedkoopste van Nederland
Nissan - Pixo
Conclusie
De Nissan Pixo is een prima auto voor een geweldige prijs. Bijna geen enkele andere auto – op de technisch identieke Suzuki Alto na - is nieuw zo goedkoop. Toch biedt hij vier portieren, kan de achterbank plat voor extra bagageruimte en heb je voorin voldoende ruimte voor lijf en leden. Nadeel is het gebrek aan trekkracht in de vijfde versnelling. Je moet veel schakelen om een beetje mee te komen met het overige verkeer. De basisversie heeft geen airco, maar die raden wij wel aan. Ga je voor goedkoop, dan is de Pixo een aanrader, al is de Alto nog nèt iets goedkoper.Type auto en prijs
De Nissan Pixo zit in het allergoedkoopste deel van de automarkt. De concurrentie is er moordend. Denk aan auto’s als de Kia Picanto, Fiat Panda, Renault Twingo, VW Up!, Citroën C1, Peugeot 107, Seat Mii, Skoda Citigo, Toyota Aygo en Suzuki Alto. Die laatste is technisch trouwens identiek aan de Nissan Pixo. Zowel de Pixo als de Alto wordt door Suzuki gebouwd in een fabriek in India. Ze verschillen een heel klein beetje van uiterlijk, maar zijn verder volstrekt identiek, op de prijs na. De Suzuki Alto kost € 7.999 en is daarmee net een paar honderd euro goedkoper dan de Pixo (€ 8.199). De kilometerkostprijs van de Pixo is zeer aantrekkelijk. Hij kost in de goedkoopste Visia-versie een spotgoedkope 37 cent per kilometer als je er vier jaar lang jaarlijks 10.000 kilometer mee rijdt. Dat komt neer op maar 310 euro per maand. En dan zijn dus de verzekering, brandstof, afschrijving en onderhoud meegerekend. Wegenbelasting betaal je over deze auto pas vanaf 2014. En BPM betaal je simpelweg niet omdat de motor zeer schoon is.Hoe rijdt de Nissan Pixo
De Nissan Pixo is echt gemaakt voor stadsgebruik. Hij is lekker wendbaar en heeft een kleine draaicirkel. En door zijn compacte buitenmaten is hij eenvoudig in te parkeren. Het zicht rondom is daarbij prima, alleen schuin naar achteren wordt het zicht belemmerd door de brede achterste raamstijlen. De besturing is elektrisch bekrachtigd maar voelt desondanks wat aan de zware kant. De auto stuurt wel met voldoende precisie. Een grote klacht hebben we over de trekkracht in de vijfde versnelling. In het hoogste verzet is echt totaal geen trekkracht meer voorhanden. Op de snelweg moet je dus terug naar z’n vier om vlot in te halen. Dat wordt op den duur vervelend. Pas boven de 4.500 toeren per minuut gaat de motor echt lekker trekken. Met alle gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. Nissan claimt dat de 1.0 liter driecilinder (68 pk) gemiddeld 1 op 22,7 haalt, maar de praktijk wijst duidelijk anders uit. Wil je een beetje meekomen met het verkeer (en dus veel schakelen en de motor op toeren houden) dan is 1 op 15 een stuk realistischer, zo bleek. Overigens is de auto wel opvallend stil op de snelweg. Een concurrent als de Renault Twingo is luidruchtiger.De Nissan Pixo van binnen
Het dashboard is functioneel en sober. Voor je neus zit een fikse snelheidsmeter, de radio zit keurig hoog zodat je hem kunt bedienen zonder je ogen van de weg te halen. En de bediening van de kachel is met drie grote draaiknoppen simpel en effectief. Een airco is tegen meerprijs verkrijgbaar, standaard zit hij er pas op in de duurste Look-versie. Wij raden die airco wel aan. Niet alleen omdat je zo het hoofd koel houdt, maar ook omdat hij bij inruil of verkoop veel gemakkelijker weer is te slijten. Ook zijairbags raden om voor de hand liggende redenen aan (standaard vanaf de Acenta-versie). De opbergruimte in het interieur is erg karig. Achter de pook vind je twee bekerhouders en een flink opbergvak, maar de portiervakken zijn heel smal en twee andere open vakken zijn erg ondiep. De achterbankleuning is in twee ongelijke delen neerklapbaar. Daardoor wordt de bagageruimte prima bruikbaar. Met de leuning in hun normale positie is de achterbak erg klein. Een kratje bier bijvoorbeeld past er niet in. Volwassenen vinden voor kortere ritten achterin genoeg ruimte. De auto heeft bovendien standaard vier portieren zodat je ook achterin normaal kunt instappen.De Nissan Pixo en het milieu
De driecilinder motor van de Pixo stoot maar 99 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee is hij zo schoon dat je geen BPM betaalt. Pas vanaf 2014 ga je motorrijtuigenbelasting betalen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
