Auto Review Suzuki Alto V
De goedkoopste van Nederland
Suzuki - Alto
Conclusie
De Suzuki Alto is een prima auto voor een geweldige prijs. Geen enkele andere auto is nieuw zo goedkoop. Toch biedt hij vier portieren, kan de achterbank plat voor extra bagageruimte en heb je voorin voldoende ruimte voor lijf en leden. Nadeel is het gebrek aan trekkracht in de vijfde versnelling. Je moet veel schakelen om een beetje mee te komen met het overige verkeer. De basisversie heeft geen airco, maar die raden wij wel aan. Ga je voor goedkoop dan is de Alto een aanrader!Type auto en prijs
De Suzuki Alto zit in het allergoedkoopste deel van de automarkt. De concurrentie is er moordend. Denk aan auto’s als de Kia Picanto, Fiat Panda, Renault Twingo, VW Up!, Citroën C1, Peugeot 107, Seat Mii, Skoda Citigo, Toyota Aygo en Nissan Pixo. Die laatste is technisch trouwens identiek aan de Suzuki Alto. Zowel de Pixo als de Alto wordt door Suzuki gebouwd in een fabriek in India. Ze verschillen een heel klein beetje van uiterlijk maar zijn verder volstrekt identiek, op de prijs na. De Suzuki Alto kost € 7.999 en is daarmee een paar honderd euro goedkoper dan de Pixo (€ 8.199). De Alto is tevens de goedkoopste personenauto die je nieuw in Nederland kunt kopen. De kilometerkostprijs is zeer aantrekkelijk. De Alto kost in de goedkoopste Base-versie een spotgoedkope 36 cent per kilometer als je er vier jaar lang jaarlijks 10.000 kilometer mee rijdt. Dat komt neer op maar 300 euro per maand. En dan zijn dus de verzekering, brandstof, afschrijving en onderhoud meegerekend. Wegenbelasting betaal je over deze auto pas vanaf 2014. En BPM betaal je niet omdat de motor zeer schoon is. De Alto is net iets goedkoper in gebruik dan de identieke Nissan Pixo. (Pixo: 310 euro per maand en 37 cent per km). Dat komt niet alleen omdat de Alto een iets lagere aanschafprijs heeft (en dus ook de verzekeringspremie iets lager is) maar vooral ook omdat de restwaarde van de Alto net iets gunstiger is. Je krijgt er meer voor terug na die genoemde vier jaar gebruik.Hoe rijdt de Suzuki Alto
De Suzuki Alto is echt gemaakt voor stadsgebruik. Hij is lekker wendbaar en heeft een kleine draaicirkel. En door zijn compacte buitenmaten is hij eenvoudig in te parkeren. Het zicht rondom is daarbij prima, alleen schuin naar achteren wordt het zicht belemmerd door de brede achterste raamstijlen. De besturing is elektrisch bekrachtigd maar voelt desondanks wat aan de zware kant. De auto stuurt wel met voldoende precisie. Een grote klacht hebben we over de trekkracht in de vijfde versnelling. In het hoogste verzet is echt totaal geen trekkracht meer voorhanden. Op de snelweg moet je dus terug naar z’n vier om vlot in te halen. Dat wordt op den duur vervelend. Pas boven de 4.500 toeren per minuut gaat de motor echt lekker trekken. Met alle gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. Suzuki claimt dat de 1.0 liter driecilinder (68 pk) gemiddeld 1 op 22,7 haalt, maar de praktijk wijst duidelijk anders uit. Wil je een beetje meekomen met het verkeer (en dus de motor op toeren houden) dan is 1 op 15 een stuk realistischer, zo bleek. Overigens is de auto wel opvallend stil op de snelweg. Een concurrent als de Renault Twingo is een stuk luidruchtiger.De Suzuki Alto van binnen
Het dashboard is functioneel en sober. Voor je neus zit een fikse snelheidsmeter, de radio zit keurig hoog zodat je hem kunt bedienen zonder je ogen van de weg te halen. En de bediening van de kachel is met drie grote draaiknoppen simpel en effectief. De testauto is voorzien van de nodige toeters en bellen waaronder een leuke toerenteller die bovenop het dashboard is gemonteerd. Een airco is tegen meerprijs verkrijgbaar, standaard zit die er pas op vanaf de Comfort Plus-versie. Wij raden die airco wel aan. Niet alleen omdat je zo het hoofd koel houdt, maar ook omdat hij bij inruil of verkoop veel gemakkelijker weer is te slijten. Ook zijairbags raden we om voor de hand liggende redenen aan (standaard vanaf de Comfort-versie). De opbergruimte in het interieur is erg karig. Achter de pook vind je twee bekerhouders en een flink opbergvak, maar de portiervakken zijn heel smal en twee andere open vakken zijn erg ondiep. De achterbankleuning is in twee ongelijke delen neerklapbaar. Daardoor wordt de bagageruimte prima bruikbaar. Met de leuning in hun normale positie is de achterbak erg klein. Een kratje bier bijvoorbeeld past er niet in. Volwassenen vinden achterin voor kortere ritten genoeg ruimte. De auto heeft bovendien standaard vier portieren zodat je er ook normaal kunt instappen.De Suzuki Alto en het milieu
De driecilinder motor van de Suzuki Alto waarmee wij reden stoot 103 gram CO2 per kilometer uit. Dat is teveel om na 1 juli 2012 BPM-vrij te blijven. Maar het is de bedoeling dat voor die tijd de Alto een nieuwe versie van die driecilinder krijgt, die maar 99 gram CO2 per kilometer uitstoot. De Nissan Pixo is al met die motor uitgerust. En dan blijft de Alto dus BPM-vrij en ga je pas vanaf 2014 motorrijtuigenbelasting betalen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
