Auto Review Citroen C4 Cactus I 1e facelift
Jij vindt ‘m leuk, dàt is wat telt
De Citroën C4 Cactus is als occasion geen allemansvriend. Dat gold voor de nieuw-verkoop precies hetzelfde en dat is jammer, want de auto had op zich meer succes verdiend. Als een echte, typische Citroën is hij lekker onderscheidend èn comfortabel.
- Pluspunten
- Ruim genoeg voor vier volwassenen
- Rijdt heel comfortabel
- Lekker onderscheidend model
- Minpunten
- Kwalitatief goed, behoudens PureTech-techniek
Wat vindt de Wegenwacht?
De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Het omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft. Los van die problematiek is deze generatie van de C4 Cactus best betrouwbaar. Andere, vaker voorkomende euvels zijn ons niet bekend.
Over de Citroën C4 Cactus
Hier hebben we het over de tweede versie van de Cactus, na een geringe facelift in 2018. Het meest opvallend is daarbij dat de grote vlakken met ‘stootrubbers’, die zo kenmerkend zijn voor de eerste versie, zijn verdwenen. Daardoor is deze versie van de Cactus iets minder opvallend. Dat was blijkbaar een wens van een categorie klanten, maar dat heeft de Cactus toch niet echt geholpen, waardoor het model eind 2021 stilletjes uit het programma is verdwenen. Dat neemt nog steeds niet weg dat het een auto is die een bepaald publiek wèl aanspreekt. Wie daartoe behoort, moet zich van al die bewegingen lekker niks aantrekken en een Cactus serieus overwegen.
Uitvoeringen en varianten
- Deze editie van de C4 Cactus is er met een keuze uit twee benzinemotoren en twee diesels. Bij deze facelift is de minst krachtige benzinemotor komen te vervallen.
- Beide benzinemotoren maken gebruik van het 1,2 liter grote driecilinderblok met turbo en intercooling en behoren daarmee tot de PureTech-‘familie’. Het enige verschil tussen deze twee is het motorvermogen: 81 kW/110 pk of 96 kW/130 pk.
- Bij de diesels onderscheiden we de BlueHDi 100 (74 kW/100 pk) en BlueHDi 120 (88 kW/120 pk).
- De 81 kW-benzineversie heeft standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak, met een zestraps automaat als optie. De 96 kW-versie heeft de automaat standaard.
- De BlueHDi 100 heeft in alle gevallen de handgeschakelde zesbak, de BlueHDi 120 heeft altijd de automaat.
- Er zijn van de C4 Cactus nogal wat uitvoeringen geweest, die langer of korter beschikbaar waren.
- De basisuitvoering heet ‘Live’, maar die is er alleen geweest met de 81 kW benzinemotor. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Feel, Business en Shine.
- Daarnaast zien we de tijdelijke uitvoeringen C-Series, Origins, Business Plus en Shine Plus.
De Citroën C4 Cactus als occasion
De C4 Cactus is een auto die ook nieuw voornamelijk is gekocht door particuliere automobilisten. Dat verklaart onder meer waardoor een diesel echt nauwelijks is te vinden. In de verdeling van het aanbod is het ook opvallend dat nauwelijks 20% van de aangeboden exemplaren de automatische transmissie heeft. Op zich is die automaat best een aanbeveling, maar voor wie die zoekt, wordt de spoeling vrij dun. Zo langzamerhand duiken er meer Cactussen op bij dealers van andere merken en bij niet-merkgebonden autobedrijven. Dat is op zich niet erg, maar juist bij de officiële Citroën-dealers zijn vaak de mooiere exemplaren te vinden. Die auto’s zijn gemakkelijk te vinden via de site www.spoticar.nl, dat is het Nederlandse occasionplatform van het Stellantis-concern waartoe Citroën behoort.
De proefrit
Zoals je van een echte Citroën mag verwachten, overtuigt de C4 Cactus met zijn prettige rijcomfort. Het onderstel is bijzonder prettig afgestemd en verwerkt oneffenheden in het wegdek gewoon beter dan menig andere moderne auto. Daarbij zijn de voorstoelen ook heel prettig en die bieden ook door hun vorm lekker veel zijdelingse steun. Dat maakt de C4 Cactus bij uitstek een fijne auto voor langere ritten. De 81 kW benzinemotor is daarvoor ook ruimschoots sterk genoeg. Op kruissnelheid is hij ook aangenaam stil. De prettig schakelende zesversnellingsbak valt ook op. Met een 96 kW-versie reden we destijds gemiddeld ruim 1 op 15, met de 81 kW-versie is gemiddeld 1 op 16 á 17 wel te halen, al suggereert de boordcomputer een nog véél gunstiger verbruik.
Het kleine instrumentarium achter het stuur vraagt wel even gewenning, het centrale display in het midden is veel groter. Het hele interieur ziet er ook iets anders uit dan in andere auto’s. Het handige dashboardkastje met een flinke klep aan de bovenkant is zo’n detail. Hierdoor was het niet mogelijk de frontale airbag voor de voorpassagier daar in te bouwen, daarom zit die in het dak (!).
Het interieur is groot genoeg voor vier volwassenen van normaal postuur. Het zitcomfort op de achterbank is ook voldoende. Het is wel gek dat de zijruiten in de achterportieren handmatig met een handeltje moeten worden geopend, ze schuiven dus niet ìn de deuren. De inhoud van de bagageruimte (minimaal 358 liter) is een normale maat voor een auto in deze klasse. Buiten de auto valt trouwens op dat die grote stootkussens van de vorige versie wel zijn verdwenen, maar de kussens die hiervoor in de plaats zijn gekomen, onderaan de deuren, hebben hoegenaamd geen zin. Een portier van een andere auto komt hier in de regel niet tegenaan, maar beschadigt de Cactus alsnog iets hoger.
Conclusie
De C4 Cactus is niet het gehoopte succes geworden. Dat is jammer en op zich onterecht, want nu beseffen te weinig mensen dat het eigenlijk een heel fijne auto is. Hij is ook na de facelift nog steeds ‘anders dan andere’, maar daarnaast overtuigt vooral het heel fijne rijcomfort. Hiermee is het eigenlijk een ijzersterke tip voor wie graag iets anders rijdt dan de buurman…
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën C4 Cactus.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
