Auto Review Ds Ds3 II
Vervoer voor individualisten
De DS3 Crossback is als occasion beslist geen allemansvriend. Dat is deze opvallende vijfdeurs ‘nieuw’ ook niet, het blijft een tegelijk bijzondere en zeldzame verschijning. De problematiek rond de PureTech-motoren helpt ‘m ook niet echt in de markt.
- Pluspunten
- Vrij sportieve rijeigenschappen
- Goede betrouwbaarheid
- Zeer eigenzinnig uiterlijk
- Minpunten
- Matig zicht rondom
- Bediening vraagt gewenning
- Kwalitatief goed, behoudens PureTech-techniek
Wat vindt de Wegenwacht?
De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Het gaat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft. Los van die problematiek is deze DS3 Crossback best betrouwbaar. Andere, vaker voorkomende euvels zijn ons niet bekend.
Over de DS3 Crossback
DS, respectievelijk Citroën, is nooit bang om onverwachte keuzes te maken. Dit is er zo eentje: de vorige DS3, ooit geïntroduceerd onder de vlag van ‘moederbedrijf’ Citroën, was best succesvol. Dat was een vrij compacte driedeurs, met een lekker onderscheidend uiterlijk, die naar verhouding goed verkocht. Goed… daar ging dus een streep doorheen. Deze DS3 héét hetzelfde, maar heeft met de vorige niets te maken. Deze is een slag groter en is er uitsluitend als vijfdeurs. Daarmee is het niet aannemelijk dat enthousiaste DS3-rijders van het oude model overstappen op deze nieuwe, die niet direct past bij hun behoeften. Oftewel: nieuw en gebruikt moet DS elke klant opnieuw overtuigen.
Uitvoeringen en varianten
- De DS3 Crossback is beschikbaar met een keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels.
- De benzinemotoren zijn allen varianten op de 1,2 liter driecilinder met turbo en intercooling, die in ook veel andere auto’s wordt toegepast. De basisversie levert 75 kW/100 pk (PureTech 100), dan is er een versie met 96 kW/130 pk (PureTech 130) en tenslotte eentje met 115 kW/155 pk (PureTech 155).
- De twee diesels zijn beide 1,5 liter viercilinders, met respectievelijk 75 kW/100 pk en 96 kW/130 pk.
- De basis-benzinemotor is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, de twee andere benzinemotoren hebben altijd een achttraps automatische transmissie.
- De basis-diesel heeft ook een handbak, de sterke versie heeft dezelfde automaat. Beide diesels zijn overigens in de lente van 2022 uit het leveringsprogramma verdwenen.
- De DS3 kent naar verhouding een enorm aantal uitrustingsvarianten. De normale versies heten eigenlijk Chic, So Chic, Business, Performance Line en Grand Chic.
- Alle ‘Chic’-varianten werden in de loop van 2021 niet sjiek genoeg meer geacht en uit het programma verdwenen. Daar is een flink palet aan tijdelijke uitvoeringen voor in de plaats gekomen: Montmartre, Bastille, Roofs of Paris (!), Rivoli en Louvre.
- De Performance Line+ is bij de versie PureTech100 ook komen te vervallen. De versie ‘La Premiere’ was alleen in het eerste jaar leverbaar en alleen als PureTech 155. Beide diesels waren er alleen als Business.
- De elektrische DS3 Crossback E-tense valt buiten het bestek van deze occasiontest.
De DS3 Crossback als occasion
Een auto als de DS3 Crossback is bijna even veel modeaccessoire als vervoermiddel. Dit zijn auto’s die vrijwel uitsluitend worden gekocht door particuliere kopers (M en vooral V!), die de auto vervolgens geheel naar eigen wens kunnen samenstellen. De vele uitvoeringen wijzen daar ook al op. Het logische gevolg is dat de occasionkoper even veeleisend is en exact weet wat zij of hij wenst en dan is het de kunst om precies díe uitvoering te vinden. Je zult altijd zien dat die vervolgens zo’n beetje aan de andere kant van het land staat, maar ja, je moet er wat voor over hebben. Het is wel opmerkelijk dat in het vrij bescheiden aanbod occasions ruim driekwart is voorzien van de automatische transmissie. Daarvoor is ook heel veel te zeggen. Een gemakkelijke methode om overzicht op het hele aanbod te krijgen, is de site www.spoticar.nl. Dat is de occasionsite van het Stellantis-concern waartoe ook DS behoort en die geeft inzicht in de occasionvoorraad van alle officiële DS-agenten in het land. Hieraan hangt ook een occasionlabel, ‘DS Certified’, waaraan een aantal interessante voorwaarden is gekoppeld.
De proefrit
De DS3 Crossback is een eigenzinnige auto om te zien. Die vormgeving heeft wel zo z’n consequenties. De auto oogt uiterlijk niet alleen stoer, maar ook best fors. Mede daardoor is de ruimte in het interieur niet het sterkste punt. Vier volwassenen van normaal postuur… dat past maar nèt en zeker niet voor lange afstanden. Daarbij zijn de zittingen van de voorstoelen wat aan de korte kant: mensen met lange benen zullen wat minder steun ondervinden. De vormgeving en dan met name de opvallende belijning van de ruitpartij heeft ook consequenties. Het uitzicht rondom is niet optimaal. De bestuurder ervaart vooral rechtsachter een flinke dode hoek, maar ook de voorruitstijlen zijn fors… uitkijken voor fietsers en voetgangers in stadsverkeer! De achterpassagiers voelen zich ook wat meer opgesloten dan in de meeste auto’s. Met 350 liter inhoud is de bagageruimte niet echt indrukwekkend.
Achter het stuur is ook nogal wat gewenning nodig. Het is gek dat de start/stop knop midden op het dashboard zit. De hele middenconsole is heel indrukwekkend, hier zitten ook de schakelaars voor de elektrische zijruiten. Het digitale instrumentarium is klein, maar gelukkig is er ook een head-up display met de nodige belangrijke informatie.
Tijdens een korte proefrit bewees de middelste van de drie benzinemotoren ruimschoots genoeg vermogen te leveren. De achttraps automaat is een heel fijne bijdrage aan het rijcomfort. Die schakelt vaak eerder dan je zelf zou doen en zo blijft het toerental laag, wat zorgt voor extra rust in het interieur. Mede hierdoor is een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 á 15 best haalbaar. De DS3 Crossback stuurt vrij licht en heeft een behoorlijk stevig afgeveerd onderstel. Daarmee is het hele weggedrag eerder sportief dan heel comfortabel.
Conclusie
De DS3 Crossback is bepaald geen allemansvriend. Wat heet… dit model staat zo sterk op zichzelf, dat hij maar net in je persoonlijke smaak moet vallen. Is dat het geval, dan zul je de wat mindere eigenschappen van de auto met gemak accepteren. Let in elk geval even op de complicaties van de PureTech-motortechniek.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de DS3 Crossback.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
