Auto Review Volvo XC40 I
Zeer terechte bestseller
De Volvo XC40 is als occasion zeer populair. Dat is niet heel vreemd, als men zich bedenkt dat het model ook in de nieuw-verkoop een enorme bestseller is. Deze SUV in de grotere middenklasse heeft vrijwel alles ‘mee’, niet in de laatste plaats dat het een Vòlvo is!
- Pluspunten
- Geslaagd uiterlijk
- Rijdt heel prettig
- Lekker ruim interieur
- Auto van het Jaar 2018
- Minpunten
- Enorm gewild, relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
Voorlopig komen we bij de XC40 voornamelijk software-problemen tegen. Een Volvo krijgt ‘over the air’-updates, maar dat verloopt niet altijd zoals bedoeld. Het geval is dat de auto niet meer wil starten. Meestal lukt het de Wegenwacht wel om de update terug te draaien, waardoor de auto de vorige versie van de software gebruikt. Daarmee kan ik elk geval naar de garage worden gereden, om daar de update alsnog handmatig te installeren. De plug-in hybrides hebben net als veel andere elektrische auto’s wel eens het probleem dat de laadstekker niet los wil komen. De Wegenwacht krijgt dat in de regel wel voor elkaar.
Over de Volvo XC40
Met dit model betrad Volvo een voor het merk nieuw segment. Waren de middenklassers van het merk in het verleden sedans en stationcars (S- en V40), vanaf de komst van de XC40 is het SUV’s wat de klok slaat. Daarmee was de timing van Volvo heel goed. De XC40 kreeg daarbij een uiterlijk waarvan het merk geen seconde bedenktijd vergde. Het uiterlijk is een mooie combinatie van typische Volvo-details en die wat onverwachte oplopende lijn in de achterportieren maakt ‘m direct herkenbaar.
Uitvoeringen en varianten
De XC40 heeft een enorm leveringsprogramma. De volledig elektrische XC40 Recharge laten we hier buiten beschouwing, die verdient een eigen occasiontest.
Bij de benzinemotoren onderscheiden we de T2 (1,5 liter 3-cilinder, 95 kW/129 pk), T3 (dezelfde basis, 115 kW/156 pk), T4 (2,0 liter viercilinder, 140 kW/190 pk) en T5 (dezelfde basis, 182 kW/247 pk). De T4 en T5 zijn er ook als plug-in hybride. Eerst was dat alleen de T5, aangeduid als ‘Twin Engine’, vanaf medio 2020 heet die techniek ‘Recharge Plug-In’.
De T4 en T5 hebben in alle gevallen een achttraps automatische transmissie. Deze is als optie beschikbaar voor de overige motoren. T4 en T5 zijn tevens als optie geleverd met vierwielaandrijving.
De XC40 is ook geleverd met keuze uit twee dieselmotoren. De D3 heeft een 2,0 liter viercilindermotor met 110 kW/150 pk. D4 staat voor eveneens 2,0 liter en 140 kW/190 pk. Als optie is de D3 ook geleverd met vierwielaandrijving, voor de D4 was dat standaard. Die vierwielaandrijvers hadden de achttraps automaat weer standaard, voor de D3 met tweewielaandrijving was dat een optie. Stapsgewijs zijn de diesels vanaf 2019 uit het programma geschrapt, de laatsten in de lente van 2020.
De verder naamloze basisversies van de T3, T4 en D3 zijn al vrij snel (ongeveer na een jaar) uit het programma verdwenen. De verdere normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Momentum, Inscription, en R-Design. Tijdelijke versies zijn onder meer de Momentum Core, Momentum Pro, Business Pro en Momentum Business.
De Volvo XC40 als occasion
Het succes van de XC40 overtreft vele verwachtingen. Een logisch gevolg is dat er een groot en door de jaren heen groeiend aanbod occasions beschikbaar is. Dit betekent aan de ene kant dat het voor gangbare uitvoeringen niet logisch is zo’n Volvo ‘aan de andere kan van het land’ te kopen. Aan de andere kant is het zo dat de verdeling binnen het aanbod daartoe wel kan dwingen. Diesels zijn uitermate schaars (2% van het aanbod!) en handgeschakelde versies moeten eveneens met een lampje worden gezocht (ruimschoots minder dan 10%).
De XC40 is in aanzienlijke mate ingezet als zakenauto, in veel gevallen op basis van een leasecontract. Zodra die contracten op hun einde lopen, duiken mooie en gave ex-leaseauto’s op bij de outlets van leasemaatschappijen. Dat kàn precies de gewenste Volvo zijn tegen een aantrekkelijke prijs. De meest voor de hand liggende plek om een mooie XC40 te vinden is uiteraard bij de officiële Volvo-dealers. Het is karakteristiek voor het merk dat die er ook niet voor terugschrikken om auto’s aan te bieden met zeer hoge kilometerstanden. Dat zegt iets over het merk en over het vertrouwen van de dealers in de auto’s in kwestie. Daarnaast biedt de Volvo-dealerorganisatie een flink aanbod occasions onder het eigen occasionlabel ‘Volvo Selekt’, wat staat voor auto’s tot vijf jaar oud, tot 150.000 km, met een bekende historie en daarop geldt een volledige garantie van twaalf maanden zonder kilometerbeperking. Naast de officiële dealers zijn er in het land de nodige Volvo-specialisten te vinden, die uiteraard ook volledig achter hun merk staan.
De proefrit
De XC40 is destijds uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2018’: volkomen terecht! Dit model verscheen natuurlijk in een al druk bezette klasse. Het goede is dat het bij de eerste aanblik onverwisselbaar een Volvo is. In opzet, formaat, uitvoering et cetera is deze niet wezenlijk anders dan zijn voornaamste concurrenten. Als je ‘m zo ‘los’ ziet, oogt de Volvo compacter. Dat is dus schijn, want van binnen is de XC40 lekker ruim, met een hoge zitpositie voor vier volwassenen. De bagageruimte (min. 460 liter) is normaal voor deze klasse. Waarmee deze Volvo aangenaam verrast, is een aantal doordachte details. Simpel: een handig, uitneembaar prullenbakje in de middenconsole en daarin ook een vak waarin een doos tissues past. Aan de klep van het handschoenenkastje zit een wegklapbaar haakje om een tasje op te hangen. Heel mooi: de hoedenplank is een lastig en kwetsbaar ding, als die los mee moet. In de XC40 past die simpel ondersteboven onder de vloer van de bagageruimte. Het grote ‘tablet’ in het midden van het dashboard heeft heel veel functies, maar het werkt volkomen logisch, met een extra pluim voor het erg prettige navigatiesysteem. De adaptieve cruise control is bij Volvo ook prettiger dan bij menig ander merk en houdt onder meer rekening met snelheidsverschil van passerende auto’s. De afwerking van het interieur is prachtig, traditioneel heeft ook deze Volvo uitstekende voorstoelen. De enige opmerking bij het rijcomfort betreft de afstemming van het onderstel. Vooral op kleine oneffenheden is hij net ‘te hard’. De achttraps automaat werkt fantastisch. Nog een sterk punt: zelfs met de kleinste benzinemotor mag de XC40 al een aanhangwagen van 1.600 kg trekken. De krachtiger versie mogen nog meer trekken.
Conclusie
Na een uitgebreide kennismaking is het succes van de XC40 bepaald geen raadsel meer. Hij combineert de wensen van de moderne SUV-koper uitstekend met het karakter dat het merk kenmerkt. Het is even kiezen welke het beste bij individuele eisen past, maar dan heb je er een erg goede en fijne auto aan. Je eerste Volvo? Kan… vaak is dat niet tevens de laatste!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volvo XC40.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
