Auto Review Skoda Fabia III
Onverminderd sterke aanbieding
Skoda - Fabia 1.2 TSI (90 pk)
Conclusie
Wie op zoek is naar een compacte gezinswagen, kan niet om de Skoda Fabia heen. De auto beschikt over een vertrouwenwekkend rijgedrag en biedt veel binnenruimte. Bovendien steekt hij kwalitatief goed in elkaar. Weliswaar drijft de door ons gereden viercilinder benzinemotor de prijs op, maar zelfs dan blijft de Skoda concurrerend geprijsd.Type auto en prijs
De derde generatie van de Skoda Fabia is sinds 2014 op de markt. Ging er bij de introductie veel aandacht uit naar de driecilinder basismotoren, de gemiddelde klant kiest toch liever voor een iets potentere vierpitter. Met een vanafprijs van € 18.090 ben je dan een kleine vier mille (!) meer kwijt dan voor de eenvoudigste Fabia, maar in vergelijking met alternatieven als de Kia Rio en de Renault Clio blijft de Skoda (iets) voordeliger. De compacte gezinsauto is leverbaar als hatchback en als stationwagen; dat kunnen niet al die concurrenten zeggen.Hoe rijdt de Skoda Fabia 1.2 TSI (90 pk)
De Fabia staat op de bodemplaat van de nieuwe Volkswagen Polo, die op het moment van schrijven nog onthuld moet worden. Een opmerkelijke stap van het moederconcern, dat de grootste noviteiten normaal gesproken voor zichzelf houdt. De Skoda rijdt er in ieder geval erg plezierig door: hij voelt onverzettelijk aan. Het onderstel is hooguit wat stug bij het nemen van oneffenheden. De viercilinder benzinemotor in onze testauto is goed voor 90 pk en een trekgewicht van 1.000 kilogram. Onder de 2.000 toeren moet de krachtbron worden aangespoord, maar daarboven wil de Fabia best vooruit. Hij klinkt zelfs een tikkeltje sportief, al kan dat ook onze verbeelding zijn geweest: we kregen van de importeur namelijk een stoer uitgedoste Monte Carlo-uitvoering mee (die ziet er uit als een bommetje, maar is onderhuids gelijk aan een reguliere Fabia). De 90 pk-motor is gekoppeld aan een vijfbak: een verzet extra zou geen overbodige luxe zijn, maar rumoerig kunnen we de Skoda niet noemen. Je moet wel veel schakelen; de viercilinder is niet gediend van een rotonde in de derde versnelling. Bij zijn marktintroductie was deze Fabia een van de eerste compacte gezinsauto’s met een aanvullende veiligheidsuitrusting. De wagen beschikt vanaf het tweede uitrustingsniveau over een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Op de optielijst vinden we vermoeidheidsherkenning. De Skoda moet het echter zonder hulpsystemen als een rijstrookassistent en dodehoekbewaking stellen; zaken die bij een concurrent als de Kia Rio inmiddels wel kunnen worden besteld. In de Fabia valt het zicht rondom redelijk te noemen, al heeft de auto een aanzienlijke dode hoek over de rechterschouder. Verder vinden we de binnenspiegel te klein: die is nu breed, maar kort. Daar had best een groter exemplaar in gemogen.De Skoda Fabia 1.2 TSI (90 pk) van binnen
De Monte Carlo-uitvoering is voorzien van - rode - sportstoelen. Die houden je goed op je plek, maar een verstelbare lendensteun had fijn geweest. Nu drukt de zetel nadrukkelijk in je onderrug en daar valt niets aan te doen. De speciale stoelen hebben ook effect op de beenruimte achterin; wie langer is dan 1.90 meter, zal de rugleuning tussen zijn knieën moeten nemen. De hoofdruimte is prima, zelfs met het optionele glazen dak dat eveneens deel uitmaakt van de Monte Carlo-trim. De kofferbak is minimaal 330- en maximaal 1.150 liter groot: een indrukwekkende hoeveelheid ruimte, al levert een neergeklapte achterbank geen vlakke laadvloer op. Onder de bagagevloer gaat ook geen dubbele bodem schuil. Bij nat weer is het oppassen geblazen bij het beladen van de Skoda: de bumper steekt uit, dus je hebt een vieze broek voor je er erg in hebt. Het interieur is gemaakt van harde plastics. Dat zie je er niet aan af; je voelt het alleen wanneer je jouw arm op de deur legt. Het binnenste van de Fabia steekt overigens netjes in elkaar: gedurende onze testperiode hebben wij geen kraakje gehoord.De Skoda Fabia 1.2 TSI (90 pk) en het milieu
Het motorengamma van de Fabia start met dezelfde driecilinders die ook de kleinere Citigo aandrijven. De instapversie levert 60 pk. De sterkste benzinemotor is goed voor 110 pk. De Nederlandse importeur biedt ook een 90 pk sterke dieselversie aan. Het equivalent op benzine, waarmee wij onze testkilometers hebben gemaakt, is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 21,3 (let wel: op het 17-inch lichtmetaal van de Monte Carlo-uitvoering). Ons praktijkverbruik bedroeg echter 1 op 15,3.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
