logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Fabia III

Stille kracht

Skoda - Fabia 1.0 TSI (95 pk)

De Skoda Fabia is misschien niet heel uitgesproken, maar hij kwijt zich uitstekend van zijn taak!

Conclusie

Wie op zoek is naar een compacte gezinswagen, kan niet om de Skoda Fabia heen. De auto beschikt over een vertrouwenwekkend rijgedrag en biedt veel binnenruimte. Bovendien steekt hij kwalitatief goed in elkaar. Weliswaar drijft de door ons gereden driecilinder benzinemotor met turbo de prijs op, maar zelfs dan blijft de Skoda concurrerend geprijsd.

Type auto en prijs

De Skoda Fabia krijgt niet de waardering die hij verdient. Samen met zijn grotere broer de Octavia zette de compacte gezinsauto het hedendaagse Skoda terug op de kaart. Tot nog toe vinden hoofdzakelijk kopers met grijze haren de weg naar de Skoda-showroom. Met zijn stoerdere voorkomen en uitgebreide personalisatiemogelijkheden vist de derde generatie van de Fabia echter naar een diverser publiek. Sinds de zomer van 2017 heeft de viercilinder benzinemotor plaatsgemaakt voor een exemplaar met een cilinder minder, maar 5 pk extra. De prijzen daarvan beginnen bij € 17.790, waarmee de uitvoering ook nog eens een paar honderd euro goedkoper is geworden. Ten opzichte van de vanafprijs van het model (€ 14.890) heb je het wel weer over een behoorlijke meerprijs. De compacte gezinsauto is leverbaar als hatchback en als stationwagen; dat kunnen concurrenten als de Kia Rio en Toyota Yaris niet zeggen.

Hoe rijdt de Skoda Fabia 1.0 TSI (95 pk)

De derde generatie van de Skoda Fabia staat op de bodemplaat van de nieuwe Volkswagen Polo, die pas vanaf oktober van dit jaar verkrijgbaar is. Een opmerkelijke stap van het Volkswagen concern, dat de grootste noviteiten normaal gesproken voor zichzelf houdt. De Skoda rijdt er in ieder geval erg plezierig door: hij voelt onverzettelijk aan. Het onderstel is hooguit wat stug bij het nemen van oneffenheden. De eenvoudigste Fabia heeft dezelfde motor als die van zijn kleine broertje, de stadsauto Citigo. Dat het een driepitter is, hoeft op zich geen probleem te zijn. Een turbo zoals die waarmee onze testuitvoering is uitgevoerd, valt voor dit formaat auto echter wel aan te raden. Je komt dan gemakkelijker mee met het overige verkeer. De door ons gereden krachtbron levert 95 pk en 160 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 1.000 kilogram. De enige kanttekening is de lichte brom bij lage toeren; daaraan kun je horen dat je het met een cilindertje minder moet stellen. Bij zijn introductie in 2014 was deze generatie Fabia een van de eerste compacte gezinsauto’s met een aanvullende veiligheidsuitrusting. De wagen beschikt vanaf het tweede uitrustingsniveau over een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Op de optielijst vinden we vermoeidheidsherkenning. De Skoda moet het echter zonder hulpsystemen als een rijstrookassistent en dodehoekbewaking stellen; zaken die bij een concurrent als de Kia Rio inmiddels wel kunnen worden besteld. In de Fabia valt het zicht rondom redelijk te noemen, al heeft de auto een aanzienlijke dode hoek over de rechterschouder. Verder vinden we de binnenspiegel te klein; daar had best een groter exemplaar in gemogen.

De Skoda Fabia 1.0 TSI (95 pk) van binnen

De tweekleurige koets op onze testauto is niet standaard. Daarvoor moet voor € 190 het zogenaamde ‘ColourConcept’ worden aangevinkt in de optielijst. Je kunt dan kiezen uit vier verschillende combinatiekleuren, waarmee je het dak, de A-stijlen, de wielen en de buitenspiegels van een persoonlijk tintje kunt voorzien. Het interieur is een stuk minder frivool. Dat oogt saai en zwart, al is het binnenste van de Fabia wel netjes afgewerkt. Bovendien is de auto aangenaam ruim, zowel voor de inzittenden als hun bagage. Met minimaal 330- en maximaal 1.150 liter bagageruimte biedt de Skoda een van de grootste kofferbakken in zijn klasse.

De Skoda Fabia 1.0 TSI (95 pk) en het milieu

Het motorengamma van de Fabia start met dezelfde driecilinder die ook de kleinere Citigo aandrijft. Daarna volgt het door ons gereden exemplaar met turbo. Die krachtbron kan eveneens met 110 pk worden besteld. De Nederlandse importeur biedt ook nog een 90 pk sterke dieselversie aan. Onze testauto is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 23,3. Het praktijkverbruik bedroeg een keurige 1 op 20. Welke Fabia je ook kiest; een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt standaard meegeleverd.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.